کرونا، فروش آبزیان در هرمزگان را از رونق انداخت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کرونا، فروش آبزیان در هرمزگان را از رونق انداخت

بندرعباس - ویروس کرونا این روزها به کسب و کار فروشندگان آبزیان در هرمزگان لطمه زده و این عده دچار خسارت جبران‌ناپذیر شده‌،به گونه‌ای که چرخه زندگی خرده فروشان و صادرکنندگان ماهی و میگو را با رکود فروش مواجه کرده است.

به گزارش اکودام، از اوایل اسفندماه ۹۸ با شیوع بیشتر بیماری کرونا در سراسر کشور و به دلیل بسته شدن راه‌های ارتباطی درون و برون شهری، امکان ارسال آبزیان به استان‌های دیگر امکان‌پذیر نبود.

البته طبق گفته های رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان زمینه برای صید از آب های خلیج فارس فراهم است اما آنچه مشاهده می شود تقاضا برای خرید کاهش یافته، بیشتر فروشندگان ماهی و میگو از این وضعیت به شدت ناراضی هستند و می گویند کسب و کارشان آسیب دیده است.

بازار قدیمی ماهی‌فروشان بندرعباس بامداد هشتم اسفندماه با توافق شهرداری بندرعباس تخریب شد و غرفه ها به بازار جدید ماهی فروشان این شهر انتقال یافت.

بازار جدید ماهی فروشان بندرعباس طبق استاندارهای بهداشتی روز دنیا در فضایی به مساحت ۲۵ هزار متر مربع و  با ۲۰۰ غرفه عرضه آبزیان و ۱۰۰ غرفه عرضه مستقیم گوشت قرمز و مرغ و مواد پروتئینی، فست فود و دیگر مشاغل مرتبط با این بازار آماده شده است.

همچنین طبق اعلام اداره کل شیلات هرمزگان، این استان ۳۲ هزار صیاد دارد که با استفاده از چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور و پشتیبانی ۲۲ بندر صیادی مشغول به فعالیت هستند و این امر بیانگر نقش مهم شیلات در معیشت مردم استان برای اشتغال ایجاد شده حوزه آبزی پروری و صنایع است.

آنچه مشخص است شیوع ویروس خطرناک کرونا علاوه بر اینکه بسیاری از کسب و کارهای مردم هرمزگان را تحت الشعاع خود قرار داده، بازار ماهی فروشان را نیز با رکود مواجه کرده است.

این امر باعث شد تا امروز به بازار ماهی فروشان جدیدی که در بلوار ساحلی بندرعباس فعال شده بروم تا از نزدیک شاهد کاهش خریداران و سردرگمی بسیاری از فروشندگان برای رفع مشکلات اقتصادی شان باشم.

در ابتدای ورود به بازار ماهی فروشان متوجه خلوت بودن آن شدم به طوری که از کنار هر کدام از غرفه ها عبور می کردم، فروشندگان تقاضا می کردند مقداری ماهی و میگو از آنها خریداری کنم.

وقتی خودم را به عنوان خبرنگار معرفی کردم ابتدا از اینکه از آنها فیلم یا عکسی گرفته شود امتناع کردند اما وقتی به آنها اطمینان دادم که فقط به صورت مکتوب با آنها مصاحبه می شود خیالشان راحت شد و برای بیان مشکلاتشان تمایل نشان دادند.

از عهده اجاره بهای غرفه ام بر نمی آیم

یکی از فروشندگان که جوانی خوشرو بود به طرفم آمد تا مشکلاتش را بیان کند و گفت: هر سال با آغاز ایام نوروز، فروش آبزیان هم مانند دیگر موادغذایی و کالاها در استان از رونق بسیار خوبی برخوردار بود اما اکنون که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و فروش نیز کاهش داشته، از عهده اجاره بهای غرفه ام بر نمی آیم.

امین رضایی در حالی که به شدت مضطرب بود افزود: دلخوشی ام در روزهای نوروز با ورود مسافران استان های دیگر برای خرید آبزیان به بندرعباس بود، ولی حالا که راه های بین استان ها به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا به شدت محدود شده، فروش بسیار اندکی دارم.

وی که به ماهی های فروش نرفته اش بر روی یخ ها نگاه می کرد اضافه کرد: مردم بندرعباس و دیگر شهرهای استان هم به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا، حتی با داشتن تجهیزات بهداشتی هم به ندرت به بازار مراجعه می کنند.

این جوان ماهی فروش ادامه داد: قبل از آغاز نوروز ۹۹ و شیوع بیماری کرونا، روزانه به طور میانگین ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال درآمد حاصل از فروش داشتم اما پس از آن این هزینه به ۳ تا۴ میلیون ریال کاهش پیدا کرد و این امر باعث شده در روزهای اخیر قیمت ماهی و میگو نیز ارزان شود.

وی در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: پول پیش در نظر گرفته شده برای هر غرفه ۵۰۰میلیون ریال با اجاره ماهیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیون ریال و همچنین شارژ ۵میلیون ریالی است.

طبق گفته های رضایی که منبع درآمدش فقط از طریق فروش آبزیان است، می گوید: علاوه بر پرداخت هزینه های اجاره، هر روز هزینه های دیگری شامل خدمات و غذا و ایاب و ذهاب هم را باید خودمان پرداخت کنیم و در نتیجه پول چندانی برایم باقی نمی ماند.

مردم، آبزیان خود را از مکان های بهداشتی خریداری کنند

مرد میانسال ماهی فروشی که از مدتی قبل شاهد گفتگوی من با جوان فروشنده آبزیان بود، به طرفم آمد تا با تایید حرف‌های او بگوید: علاوه بر اینکه بیماری کرونا باعث کاهش فروش شده است بسیاری از همشهریان بندرعباسی ماهی و میگوی مورد نیازشان را از دستفروشان خارج از بازار ماهی خریداری می کنند.
ابراهیم امیری که به گفته خودش بیشتر از ۲۰سال است که به فروش آبزیان اشتغال دارد اضافه کرد:  مردم فکر می کنند در بازار سر پوشیده و شیک، قیمت آبزیان بالاست در صورتیکه تفاوت بسیار اندکی با بیرون دارد و بهداشت در اینجا کاملا رعایت می‌شود.
وی می‌گوید: برخی از مردم هم هستند که در وضعیت کرونا به مکان های سرپوشیده وارد نمی شوند و ترجیح می دهند که ماهی و میگوی خود را در فضای باز تهیه کنند بنابراین از بازار دست فروشان که در روبروی بازار بزرگ ماهی قرار دارد و تخریب شده، خریداری می کنند.

این صیاد با سابقه خاطرنشان کرد: انتقال دستفروشان آبزیان غیربهداشتی به بازار جدید با حمایت های دستگاه های مربوطه و کاهش اجاره بها در روزهای شیوع بیماری کرونا، می‌تواند به افزایش فروش کمک بسیاری کند.

صید در هرمزگان طبق روال گذشته است

گلایه های ماهی فروشان بندرعباسی از کاهش فروش آبزیان باعث شد تا طی تماس تلفنی گفت و گویی را با رییس گروه امور صید شیلات هرمزگان داشته باشم.

بهاره هرمزی در این خصوص گفت: از ابتدای آغاز بیماری همه گیر کرونا در استان، از صید هیچ شناوری جلوگیری نشده و صیادی با رعایت نکات بهداشتی، طبق روال گذشته انجام می شود اما فروش آبزیان به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: ماهی و آبزیان با وجود آنکه جزو مواد حیوانی محسوب می‌شود اما چربی موجود در آنها از نظر خواص تغذیه‌ای مانند چربی‌های گیاهی هستند و به علت اسیدهای چرب غیر قابل اشباع امگا ۳ در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی و انواع سرطان و دیابت نقش تعیین کننده دارد.

فروش اینترنتی، کاهش فروش آبزیان را بهبود می بخشد

یکی از راه های جلوگیری از ضرر و زیان در راستای بهبود بخشیدن به افزایش فروش آبزیان، فروش اینترنتی است.

در روزهایی که مردم هرمزگان هم مانند سراسر کشور با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می کنند، این موادغذایی سرشار از پروتئین های بسیار، با کاهش تقاضای خرید مواجه شده است.
هرچند مردم به دلیل نگرانی از ابتلا به این بیماری خطرناک ترجیح می‌دهند از مواد غذایی بسته بندی شده استفاده کنند، بازار ماهی فروشان بندرعباس سعی کرده با رعایت اصول بهداشتی این نگرانی را کاسته و از آلودگی ها جلوگیری کند.
همچنین تحقیقات نشان داده که انتقال ویروس کرونا به آبزیان امکان‌پذیر نیست و تاکنون گزارشی مبنی بر ناقل بودن این مواد غذایی اعلام نشده است.
بیماری کرونا با ایجاد اختلال در عرضه محصولات، اقتصاد را دچار بحران کرده است که می‌توان با راهکارهایی مشکلات را تا حدودی برطرف کرد.

آبزیان ناقل کرونا نیستند، مردم اعتماد کنند

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران هم با تاکید بر اینکه آبزیان ناقل کرونا نیستند گفت: مردم اعتماد کنند اما باید تمام مواردی که سازمان ها و مراجع مربوطه در خصوص تهیه و پخت انواع گوشت قرمز و سفید اعلام می‌کنند را برای ماهی نیز به کار بست.

عیسی گلشاهی افزود: کاهش مراجعه و تقاضا برای خرید محصولات تازه آبزیان به دلیل ابهام مصرف در واحد های صنفی فروش ماهی به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شده که تقاضای خرید آبزیان تازه به شدت با کاهش مواجه شود.

وی بیان داشت: ماهی نیز مانند مواد غذایی دیگر خودش به عنوان ناقل ویروس محسوب نمی‌شود و موضوعی که باید در نظر داشت این است که آلودگی های ثانویه می‌تواند بر کیفیت گوشت اثرگذار باشد و به عنوان ناقل نیز عمل کند.

وی اظهار کرد: توصیه می‌شود نوع پخت ماهی به گونه‌ای باشد که پروسه حرارت‌دهی غیرمستقیم و در مدت زمان بیشتری باشد که اگر عامل ثانویه‌ای هم وجود داشت با حرارت دهی به طور کامل از بین برود.

خواص تغذیه‌ای آبزیان در کاهش بیماری‌ها

مصرف آبزیان از ابتلا به سرطان و فشار خون جلوگیری کرده و موجب کاهش کلسترول خون می شود و مصرف مداوم آن می تواند در کاهش ابتلا به آلزایمر و افسردگی ها، مؤثر باشد.

گوشت ماهی غنی از ویتامین B امگا ۳ در رشد و تکامل مغز کودکان و سلول های شبکیه چشم در جنین و نوزادن ضروری است.

ماهی و میگو از منابع مهم سلنیوم است که مصرف آن در وعده غذایی خانواده ها می تواند موجب افزایش سیستم ایمنی انسان، بازسازی و ترمیم بخش های تخریب شده DNA، جلوگیری از تأثیر سموم بر کبد، حذف سلول های فرسوده و غیرعادی و افزایش کلسترول خوب خون HDL و کاهش کلسترول بد خون LDL شود.

کسانی که حداقل یک بار در هفته ماهی استفاده می کنند، درصد ابتلا به زوال عقلی در آن ها کاهش یافته و اسیدهای چرب امگا ۳ به علت خاصیت ضد التهابی و محافظت کنندگی عصبی با بهبود علائم شیزوفرنی همراه است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۰۳۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۳۰ فروردین) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۱۳۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۸۰ هزار و ۸۶۸ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۳ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۵۰۳۱ نفر جان خود را از دست داده اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۵۵ هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند و ۳۵۱۳ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تا کنون ۳۳۰ هزار و ۱۳۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور در ۱۲۶ آزمایشگاه انجام شده است.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...