کشاورزی ایلام در سالی پربارش از آسیب تا رونق - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کشاورزی ایلام در سالی پربارش از آسیب تا رونق

ایلام - حوزه کشاورزی استان ایلام در سال گذشته که این استان دومین استان پربارش کشور شد و با سیل ویرانگر به استقبال سال ۹۸ رفت با تب و تاب فراوان همراه بود و با وجود آسیب ۲۵ تا ۱۰۰ درصدی مزارع، در میان استان های برتر کشور در زمینه برداشت گندم و کلزا قرار گرفت.

به گزارش اکودام، زیربخش های ‌کشاورزی ایلام در سال ۹۸ شاهد نوسانات مثبت و منفی زیادی بود و تب و تاب های متعددی را پشت سر گذاشت.

تمام تلاش و دغدغه مسوولان جهاد کشاورزی توسعه زیربخش های این حوزه بود تا ضمن رونق تولید کشاورزی در استان، مشکلات و موانع فراروی این حوزه نیز به کمترین میزان برسد.

البته در سال ۹۸ استان ایلام شاهد التهاب زیادی در بازار مرغ و گوشت بود و به گونه ای که کمبود مرغ و عدم فعالیت کشتارگاه مرغ باعث ایجاد مشکلات متعددی برای تولیدکننده، فروشنده و خریدار شد و وضعیت به گونه ای بود که موجب ورود جدی دادستان به قضیه مرغ شد.

قاچاق دام زنده یا کشتار شده، فعالیت کژدار و مریز کشتارگاه دام، عدم همکاری کشتارگاه های غیرمجاز حاشیه شهرها برای عرضه دام به منظور کشتار در کشتارگاه صنعتی و افزایش قیمت زیاد گوشت از دیگر موارد ناخوشایند سال ۹۸ بود که با تغیر مالکیت کشتارگاه و شروع به فعالیت مسمتر این واحد تا حدودی از مشکلات حوزه گوشت قرمز استان کاسته شد.

اما باوجود چالش ها و سختی ها، بارش باران های سیلابی، سرما و گرمای هوا، هجوم ملخ های صحرایی اما در حوزه زراعت و باغی استان ایلام شرایط مطلوبی را داشت به گونه ای که در کاشت و برداشت کلزا و گندم در زمره استان های برتر قرار گرفت.

سال گذشته ۸۱۶ هزار و ۸۳۵ تن انواع محصولات زراعی، ۱۸ هزار و ۶۳۴ تن محصولات باغی، ۲۷ هزار تن گوشت قرمز، ۵۵ هزار تن گوشت مرغ و ۹ هزار و ۶۵۰ تن ماهی در استان ایلام تولید شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام در مورد سیمای کشاورزی استان ایلام در سال گذشته اظهار داشت: سال زراعی ۹۷ – ۹۸ برای استان ایلام سالی خوب و موفق محسوب می شود چرا که با وجود بارش باران های متوالی در سال ۹۷ و بروز سیلاب فروردین ماه ۹۸ و آسیب دیدن ۲۵ تا ۱۰۰ درصدی مزارع استان اما با این وجود برداشت کلزا و گندم در استان ایلام از شرایط مطلوبی برخودار بود و ایلام در میان استان های برتر کشور در این زمینه قرار گرفت.

ایلام استان پیشرو در زمینه کشت کلزا و گندم 

سیدمحمدتراب میری افزود: هرچند سطح اراضی کشاورزی استان ایلام در کشت گندم و کلزا نسبت به استان های دیگر کم است اما به همان نسبت استان ایلام بیشترین برداشت محصول را داشته است.

وی یادآور شد: در سال زراعی ۹۷ – ۹۸ مقدار گندم برداشت شده از گندم زارهای استان ایلام ۳۶۷ هزار و ۲۵۰ تن بود و  ۸۶ هزار هکتار از اراضی دیم و ۵۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان ایلام در سال زراعی جاری به کشت گندم اختصاص یافت.

میری با بیان اینکه سال گذشته قیمت فروش گندم در بازار آزاد بیشتر از نرخ دولتی بود و کشاورزان بخش عمده ای از گندم خود را به خریداران بخش خصوصی فروختند، اصافه کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته کشاورزان این استان توانستند جایگاه دوم را از نظر تولید محصول گندم با کیفیت در کشور کسب کنند.

وی در مورد محصول کلزا هم توضیح داد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۵۷۲ تن کلزا برداشت شد و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته کشاورزان استان ایلام توانستند سال گذشته جایگاه دوم را از نظر تولید محصول گندم با کیفیت در کشور کسب کنند و همچنین ایلام استان پیشرو در تحقق برنامه ۱۰ ساله وزارت کشور در زمینه توسعه کشت کلزا است و اراضی سطح زیر کشت کلزا در استان ۲۰ درصد نسبت به برنامه ابلاغی بیشتر است.

وی در مورد سایر محصولات زراعی استان ایلام در سال گذشته اظهار داشت: توجه به ظرفیت استان در حوزه کشاورزی و تولید بذر استاندارد و با کیفیت موجب شد که ایلام رتبه نخست تولید بذر گندم کشور را به دست آورد و همچنین ۲۱ هزار و ۱۹۸ تن شلتوک برنج، ۵۱ هزار و ۸۹۵ تن ذرت دانه ای و ۷۰ هزار و ۷۵۱ تن جو توسط کشاورزان استان ایلام تولید شد.

تولید ۱۸ هزارتن میوه سهم باغات بارور ایلام در سالی که گذشت 

وی در خصوص حوزه باغی استان ایلام هم گفت: سال گذشته در مجموع از گستره هفت هزار هکتاری اراضی باغی بارور و غیر بارور استان ۱۸ هزار و ۶۴۳ تن انواع میوه تولید شد که عمده ترین این محصولات شامل انگور، زیتون، پسته و میوه های هسته دار بود.

رونق کشاورزی ایلام با اجرای طرح های بزرگ و کوچک در استان 

میری در مورد برخی از طرح های در حال اجرای استان نیز گفت: باتوجه به مشکلات فرآوری موضوع آب و به منظور کاهش مصرف آب سازمان جهادکشاورزی در صدد توسعه پروژه های گلخانه ای در نقاط مختلف استان ایلام است که در حال حاضر سه شهرک گلخاته ای با وسعت ۲۷ هکتار در دست اقدام است که این شهرک ها در هلیلان، صالح آباد و بدره قرار دارند.

وی یادآور شد: استان ایلام در مسیر اجرای ۲ طرح بزرگ ملی احیای اراضی پایین دست سد کرخه در شهرستان دهلران و سامانه گرمسیری و مهار آب های مرزی قرار دارد که با تکمیل این ۲ طرح انقلابی بزرگ در زمینه تبدیل اراضی دیم به آبی و توسعه آبیاری های نوین در استان ایلام صورت می گیرد.

میری توضیح داد: سال گذشته فاز اول طرح احیای اراضی پایین دست سد کرخه در شهرستان دهلران به وسعت ۴۱ هزار هکتار به اتمام رسید و امسال ۹ هزار هکتار دیگر آن در فاز دوم شروع می شود و همچنین از طرح سامانه گرمسیری و مهار آبهای مرزی تاکنون ۱۲ هزار هکتار از محل آبهای داخل استان تکمیل شده و ۱۸ هزار هکتار دیگر آن که از رودخانه سیروان استان کردستان سرچشمه می گیرد هنوز تکمیل نشده است.

تثبیت بازار پر تلاطم محصولات پروتئینی با راه اندازی کشتارگاه های صنعتی دام و طیور 

میری در مورد تولید محصولات پروتئینی استان ایلام هم افزود: سال گذشته بازار تولید، کشتار و عرضه مرغ و گوشت قرمز استان ایلام با مشکلات عدیده ای مواجه بود که البته عمده این نوسانات ناشی از بازار ملی و عدم یکسان بودن قیمت ها در سطح کشور و بخشی نیز استانی و به علت عدم فعالیت کشتارگاه های صنعتی دام و طیور بود هرچند قاچاق گسترده دام و طیور به خارج از استان نیز تاثیر گذاری داشت که با راه اندازی این واحدها تا حدود زیادی بازار این محصولات پروتئینی تثبیت شد.

وی اظهار داشت: پارسال ۲۷ هزار تن گوشت قرمز از ۹۴۲ واحد صنعتی و نیمه صنعتی تولید و روانه بازارهای مصرف شد و همچنین از تعداد ۳۸۴ واحد مرغداری گوشتی فعال تعداد ۵۵ هزار تن مرغ پرورش یافت و میزان تولید شیر خام استان هم ۹۷ هزار تن بود.

وی در باره تولید آبزیان هم گفت: پارسال از ۲۲۰ مزرعه پرورش ماهی سرد و گرم آبی تعداد ۹ هزار و ۶۵۰ تن انواع ماهی آب های گرم و سرد تولید شد و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت و همچنین یک هزار و ۳۶۴ تن انواع عسل از تعداد ۱۰۱ هزار کلونی زنبور عسل تولید شد.

مکانیزاسیون راهی به سوی توسعه کشاورزی استان ایلام 

سال گذشته ۲۸ هزار و ۳۹۲ دستگاه انواع ادوات در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و مکانیزاسیون برای زیربخش های مختلف کشاورزی استان اعم از دام، طیور، زراعت، باغ، … با ظرفیت تولید ۴۶۰ هزارتن انواع فرآورده های کشاورزی در ۱۴۶ واحد استان راه اندازی و به کارگیری شد.

استان ایلام دارای ۳۳۶هزار و ۳۶۵ هکتار اراضی زراعی و نزدیک به هفت هزارهکتار اراضی باغی دیم و آبی است.

بیش از ۵۵ هزار بهره‌بردار مستقیم در حوزه کشاورزی در استان ایلام فعالیت دارند که ۵۰ درصد خانوارهای استان ایلام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بهره‌بردار و فعال در حوزه زیربخش‌های کشاورزی هستند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...