فصل چرای دام در ابهر از ۱۵ اردیبهشت آغاز می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

فصل چرای دام در ابهر از ۱۵ اردیبهشت آغاز می‌شود

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابهر گفت: فصل چرای دام در بیشتر روستاها در بازه زمانی ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ مهر تعیین شده و با چرای زودرس و خارج از فصل برخورد می‌شود.

بابک کاظمی روز شنبه افزود: چرای زودرس و قبل از موعد مقرر در اوایل بهار به دلیل وجود رطوبت قابل توجه در خاک موجب سفت و فشرده شدن خاک از طریق لگدکوب شدن آن می‌شود و بیشترین خسارت و صدمات را به پوشش گیاهی و خاک مرتع وارد می‌کند.
وی تصریح کرد: چرای زودرس علاوه بر نابودی پوشش گیاهی با کاهش ظرفیت نفوذ آب در خاک و افزایش جریان‌های سطحی منجر به وقوع سیلاب های ویرانگر می‌شود.
کاظمی تاکید کرد: در همین راستا به منظور جلوگیری از چرای زودرس و فرسایش خاک مطابق با طرح ممیزی مراتع، فصل چرای دام در بیشتر روستاها در بازه زمانی ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ مهر تعیین شده است.
رییس منابع طبیعی شهرستان ابهر اظهار داشت: چرای زودرس و خارج از فصل چرا، به کلی ممنوع است و در صورت مشاهده دام در مرتع  پیش از موعد مقرر و بیش از ظرفیت مرتع و رعایت نکردن فصل چرا از سوی بهره برداران با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده تخلف و تکرار، پروانه ممیزی و چرای متخلفان نیز باطل خواهد شد.
کاظمی با قدردانی از همکاری‌های شایسته مردم روستاهای شهرستان ابهر در ارتقای فرهنگ استفاده از منابع طبیعی خواست، مردم به ویژه دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها در صورت مشاهده چرای دام غیرمجاز و خارج از فصل، تخریب و تصرف منابع طبیعی و عرصه های مرتعی، آتش سوزی، برداشت غیرمجاز و قطع درخت موارد را به یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابهر با شماره تماس ۳۵۲۷۸۰۹۰ و یا به سامانه تلفنی رایگان ۱۵۰۴ گزارش دهند.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...