رودهای جنوب سمیرم طغیان کرد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رودهای جنوب سمیرم طغیان کرد

رودخانه‌های بخش پادنای بزرگ در جنوب شهرستان سمیرم بر اثر بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته طغیان کرد.

رودخانه‌های روستاهای شهید، کهنگان، سرد، ماربر و بند تنگ ریگان در جنوب شرق سمیرم با بارندگی‌های اخیر خروشان شده و شدت بارندگی در روستاهای نقل و دنگزلو در دامنه‌های زاگرس و دنا بیشتر از دیگر مناطق این شهرستان گزارش شده است.

بارش شدید باران در بخش پادنا همچنان ادامه دارد و کارکنان اداره راهداری و حمل نقل جاده ای سمیرم در حال دپوی خاک و مقاوم سازی پل روستاهای کهنگان و دهبزرگ هستند تا از پل و سازه‌های راهداری محافظت کنند.

طبق اعلام پورتال اداره هواشناسی سمیرم در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ میلی‌متر باران باریده که با احتساب بارش در ۴۸ ساعت این میزان به حدود ۷۳ میلی‌متر در بخش‌های مرکزی و شهر کمه مرکز بخش پادنا می‌رسد.

برای روستاهای بخش پادنای بزرگ در ۱۱۴ کیلومتری جنوب شرق سمیرم نیز بارندگی سال زراعی ثبت شده در ایستگاه باران سنج روستای نقُل تا به امروز به بیش از ۸۰۰ میلی‌متر رسیده و باران باعث خرابی تعدادی از دیوار خانه‌های روستاهای دنگزلو و تُل محمد این بخش شده است.

ماموران اداره برق مستقر در بخش پادنای بزرگ نیز مشغول کار هستند تا جلوی قطعی احتمالی برق به دلیل بارش تگرگ و وقوع سیلاب را بگیرند.

کمینه دمایی در ۲۴ ساعت گذشته ۶ درجه و بیشینه دمایی ۹ درجه سانتیگراد پیش بینی شده است.

پیش بینی ۲ روز آینده هواشناسی سمیرم نیز حاکی از ادامه بارندگی همراه وزش باد، رعد و برق و رگبارهای شدید بهاری است.

فروردین ماه سال گذشته نیز بارندگی بهاره باعث سیل و خرابی برخی معابر، خانه‌ها، پل‌های روستایی و سازه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سمیرم شد و خسارت‌های زیادی بر جا گذاشت.

در همین حال و با ادامه بارش‌ها، رییس اداره منابع طبیعی سمیرم از عشایر خواست حرکت خود به سمت ییلاق را به تاخیر بیندازند تا خود و دام هایشان، دچار آسیب و خسارت در این بارندگی‌ها نشوند.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کُمه و سدهایحنا، کمانه و قرقاچ، جزو حوضه آبریز کارون بزرگ محسوب می‌شود.

این خطه مرتفع و کوهستانی دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع، رودخانه‌ها، جنگل‌های طبیعی و ذخیره‌گاه‌های بزرگ زیستی و جانوری است.

شهرستان سمیرم در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس مرکزی واقع شده است.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...