۳۰ درصد ظرفیت سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۳۰ درصد ظرفیت سازه‌های آبخیزداری استان مرکزی آبگیری شد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۰ درصد از ظرفیت سازه‌های آبخیزداری این استان معادل حدود ۳۰ میلیون متر مکعب در بارندگی‌های امسال آبگیری شد.

«رضا عظیمی» روز شنبه افزود: عملیات آبخیزداری تاکنون در ۱۲ هزار و ۸۰۰ نقطه با ظرفیت حدود ۹۰ میلیون متر مکعب ذخیره روان آب‌های سطحی در هر بار آب گیری در سطح حوزه‌های آبخیزداری استان مرکزی انجام شده‌ که تاکنون یک سوم این ظرفیت آبگیری شده‌است.

وی ادامه داد: بیشترین بارندگی‌ها و آبگیری سازه‌های آبخیزداری منابع طبیعی استان مرکزی در شهرستان‌های شازند، خمین و بخش‌هایی از شهرستان ساوه بوده‌است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از انعقاد ۳۳ قرارداد اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح ۴۰ هزار هکتار از حوزه‌های آبخیز استان خبرداد و گفت: عملیات اجرایی ۲۶ قرارداد اجرای این طرح‌ها به پایان رسیده‌ است.

عظیمی افزود: عملیات اجرایی بقیه طرح‌های آبخیزداری استان مرکزی با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و پیش بینی می‌شود بهره برداری از این طرح‌ها تا سه ماه آینده آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: هفت میلیون متر مکعب با بهره‌برداری از این طرح‌ها به حجم ظرفیت کنترل روان‌آب‌های حوزه‌های آبخیز استان مرکزی افزوده شده‌است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز استان در راستای مقابله با فرسایش آبی و تغذیه سفره‌های زیر زمینی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سال جاری است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...