زیان ۲۵ میلیارد ریالی کرونا به تولیدکنندگان گل رز در یزد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

زیان ۲۵ میلیارد ریالی کرونا به تولیدکنندگان گل رز در یزد

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با شیوع بیماری کرونا از اسفند سال ۹۸ و تداوم شرایط بحرانی آن در فروردین ماه جاری ۲۵ میلیارد ریال زیان به تولیدکنندگان گل رز در استان وارد شد.

اکبر شیخ علیشاهی روز پنجشنبه افزود: با توجه به توصیه های بهداشتی در این مدت از اهدا و نثار گل در آیین عقد و عروسی ، لغو استقبال از زایران و مسافران، دیدارهای خانگی ، تولد، سالگرد ازدواج، مجالس ترحیم، مناسبت های منطقه ای، ملی و مذهبی و کاهش دید و بازدیدها   مصرف گل به حداقل رسید.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: در استان یزد ۱۳.۵ هکتار زمین‌ کشاورزی به صورت باز و گلخانه ای به کشت انواع گل‌های زینتی اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به تداوم پدیده خشکسالی و کم ‌آبی، رویکرد وزارت جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت و ترویج گیاهان کم آبخواه مثل زعفران،پسته و غیره  با ارزش اقتصادی بالاست.

صادرات ۲۵۰ هزار شاخه گل زینتی از یزد 

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی یزد اوایل اسفندماه ۹۸ به ایرنا گفته بود که  ۲۵۰ هزار شاخه گل زینتی به کشورهای گرجستان و قرقیزستان در سال گذشته صادر شد.

وی با بیان اینکه پارسال ۱۶ میلیون شاخه انواع گل های زینتی تولیدی یزد هم در بازار استان‌های مختلف کشور عرضه شد،  گل‌ ها را رز ، گلایول ، « ژربرا» و « لیسیانتوس» ذکر کرد که بیشتر در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای تولید می شود .

وی ، تعداد واحدهای گلخانه‌ای پرورش گل‌های زینتی استان را ۲۶ مورد اعلام کرد و یادآور شد:  تفت، یزد، مهریز و اشکذر از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی استان است.

پرداخت ۳۵ میلیارد ریال وام ارزان‌ قیمت به کاشت گل های زینتی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد یادآورشد: برای ترویج و توسعه کشت گل‌های زینتی در این استان و ایجاد اشتغال پایدار در هر هکتار به متقاضیان تا سقف ۳۵ میلیارد ریال وام ارزان‌ قیمت پرداخت می‌شود.

وی  ادامه داد: در چارچوب  سیاست های وزراتخانه نسبت به توسعه گلخانه ها، تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ با سود هفت درصد در مناطق غیربرخوردار با بازپرداخت ۶ ساله و ۹ درصد در مناطق برخوردار برای تولید انواع محصولات گلخانه ای ، سبزی ، صیفی و گیاهان زینتی پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: تولید گل های زینتی یکی از محصول های کم آبخواه و با ارزش افزوده بالاست که علاوه بر اشتغالزایی ،درآمد خوبی نصیب کشاورزان می شود.

سه هزار و ۵۰۰  گلخانه دار در یزد مجوز فعالیت دارند

شیخ علیشاهی با تشریح مزیت‌های تولید محصول کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به‌صرفه جویی در مصرف آب و با ارزش اقتصادی بالا می‌شود، اضافه کرد : در استان سه هزار و ۵۰۰  گلخانه دار در بخش کشاورزی مجوز فعالیت دارند.

وی بیان کرد: این استان با وجود محدودیت‌ منابع آب‌های زیرزمینی و کاهش بارندگی ، هم‌ اکنون از لحاظ تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی برحسب نوع محصول در رتبه های دوم الی پنجم  کشور قرار دارد و رتبه تولید محصول کشاورزی و دامی یزد بالاتر از برخی استان‌های مستعد و برخوردار از منابع آب ‌و خاک است.

این مسوول باغبانی استان با تبیین اهمیت استفاده از آب مجازی در بخش کشاورزی تاکید کرد: در بخش‌هایی همچون دام و طیور و گلخانه‌ها با چهار درصد آب مصرفی، نزدیک به نیمی از تولید به دست می آید و ضرورت دارد، کشاورزان برای تولید محصول های کم آبخواه تلاش خود را در این بخش مضاعف کنند.

زمین‌های قابل‌کشت استان یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت۷۰  هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۴۶۰ هزارتن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی است.

ویروس کرونا

ویروس کرونا اواسط دی ماه (دسامبر ۲۰۱۹ ) ۹۸ در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت آن کشور در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ ( نهم دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را اعلام کرد و  شناسایی نخستین مورد آن در ایران ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ در قم رسانه ای شد.

همچنین به گزارش روز چهارشنبه تارنمای خبری نشریه دیلی نیوز، «ریچارد برنان» مدیر منطقه‌ای عملیات اضطراری  سازمان جهانی بهداشت گفت که روند ابتلا به کرونا در جمهوری اسلامی ایران به سطح ثابت رسید.

به گزارش ایرنا وی افزود: به واسطه افزایش موثر بسیاری از اقدامات کنترل کننده، ما شاهد ثابت ماندن تعداد موارد ابتلا به کرونا در ایران هستیم و در حقیقت، برخی اشارات از کاهش تعداد مبتلایان جدید در روزهای اخیر خبر می‌دهد.

همچنین رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت دیروز  اعلام کرد: تاکنون ۶۴ هزار و ۵۸۶ نفر در ایران  به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت ۱۲۱ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان به سه هزار و ۹۹۳  نفر رسید.

کیانوش جهانپور بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس گزارش ها بیش از۹۰ آزمایشگاه در دانشگاه های علوم پزشکی  هزار و ۹۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شدند.

وی گفت:  تا کنون ۲۹ هزار و ۸۱۲ بیمار، از بیمارستان ترخیص شدند و سه هزار و ۹۵۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید تحت مراقبت قرار دارند که  تا کنون ۲۲۰ هزار و ۹۷۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیشرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد رضا هاشمی ظهر یکشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان سمنان به میزبانی استانداری ا...

کشاورزیافزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش د...

کشاورزیافزایش صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است

به گزارش خبرنگار مهر، شروع سال جدید تأثیر زیادی در قیمت بازار میوه نداشت اما نرخ‌ها را در بازار سبزی و صیفی‌جات افزایش د...

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...