۶۱ تن چوب و محصولات مرتعی قاچاق در استان سمنان کشف شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۶۱ تن چوب و محصولات مرتعی قاچاق در استان سمنان کشف شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۶۱ تن انواع چوب و محصولات مرتعی قاچاق سال گذشته در استان کشف شد.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت:از مجموع ۶۱ تن انواع چوب و محصولات مرتعی قاچاق کشف شده در استان سمنان، ۳۰ تن چوب تاغ، ۹ تن چوب جنگلی، ۲ تن زغال تاغ، ۱۰ تن ریواس و ۱۰ تن چوب گز بود.

او با بیان اینکه بخشی از چوب‌های قاچاق در محور‌های مواصلاتی استان سمنان کشف شد، افزود: بخش عمده چوب‌های قاچاق به مقصد استان‌های شمالی برای تهیه زغال حمل می‌شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: بر مبنای میزان خسارت و قاچاق و تکرار تخلف، جریمه‌های سنگین به عنوان راهکار بازدارنده برای جلوگیری از قاچاق چوب در نظر گرفته شده است.

ابوطالبی یادآور شد: جرایم پرداختی از سوی متهمان در زمینه قاچاق انواع چوب و محصولات مرتعی به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

او ابراز داشت: با وجود کمبود‌ها در زمینه نیروی انسانی و امکانات، با اقدام‌های پیشگیرانه، میزان قاچاق چوب و محصولات مرتعی سال ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۷ کاهش یافت.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: کمک گرفتن از جوامع محلی و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی از رویکرد‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان برای پیشگیری و مقابله با قاچاق چوب و محصولات جنگلی و مرتعی است.

ابوطالبی گفت: شهروندان در صورت مشاهده تخلفات در عرصه‌های منابع‌طبیعی مانند قطع درختچه‌های تاغ، می‌توانند با تماس با شماره تلفن ۱۵۰۴ مشاهدات خود را منظور بررسی گزارش کنند.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می‌دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل‌های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

در استان سمنان به ازای هر ۱۷۰ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی یک جنگل‌بان وجود دارد که پاسخگوی نیاز‌ها نیست.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...