۳۳۹ طرح آبخیزداری و آبخوانداری در استان اصفهان اجرا شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۳۳۹ طرح آبخیزداری و آبخوانداری در استان اصفهان اجرا شد

معاون حفاظت و امور اراضی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: ۳۳۹ طرح آبخیزداری و آبخوانداری سال گذشته در مناطق مختلف این استان اجرا شده است.

داریوش سعیدی روز یکشنبه در سمیرم اظهارداشت: ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار سرجمع کل اعتباری است که برای بهره برداری این طرح ها در استان اصفهان در سال ۹۸ هزینه شده است.

به گفته وی بخش زیادی از اعتبار که از صندوق توسعه ملی تامین شده بود به منظور احداث بندهای آبخیز و همچنین سازه های کنترل سیل و سیلاب هزینه شد تا سفره های آب در زیردست آبخوان ها و آبخیزها تغذیه ذخیره بهتر و بیشتری داشته باشند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان یادآور شد: سال ۹۷،  ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار به استان تعلق گرفت و ۱۸ طرح برای شهرستان ها تعریف شد که سه طرح آن به منطقه سمیرم اختصاص داشت و نهایی شد.

سعیدی با تاکید بر مرغوب بودن مراتع و منابع طبیعی سمیرم ادامه داد: روز گذشته با صرف ۵۵ میلیارد ریال شاهد بهره برداری از ۹ طرح آبخیزداری در این منطقه بودیم که جنگل کاری، ترمیم بندها و کپه کاری ها از آن جمله اند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم در همین پیوند اظهارداشت: ۱۱ حوضه آبخیز در یک دهه گذشته با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی در مناطق مختلف سمیرم اجرا شد و ۱۸ حوضه جدید مطالعه شده و آماده کار اجرایی و عملیات ساخت است.

علی عسگرپور افزود: شرایط بارندگی در سال زراعی جاری تا زمان حاضر مناسب نبوده و حتی پایین تر از مدت مشابه سال قبل از آن است به همین سبب اجرای طرح های آبخیزداری نسبت به سایر برنامه ها اولویت دارد.

وی اجرای طرح های دیم کاری از مهمترین راهکارهای مقابله با کم آبی و حفظ پوشش گیاهی ومرتعی دانست و گفت: ۲۱۰ هکتار بادام کاری دیم در طول سال های اخیر انجام شده که آخرین آن اجرای دیم کاری بادام در ۱۲۵ هکتار از زمین های فقیر تنگ آهوان سمیرم بود.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم از مردم خواست با توجه به اینکه فصل کشاورزی و نوبرانه های کوهی در راه است برای استفاده از این علف ها و انجام امور کشاورزی عجله نداشته و برنامه های خود را به بعد از عبور از بحران شیوع ویروس کرونا موکول کنند.

شهرستان سمیرم دارای ذخیره گاه های طبیعی، بکر و متعددی همچون دنا، داغباشی، ضرغام آباد و چالقفا، ۱۸هزار هکتار باغ، ۱۶ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی است.
این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج در ضلع شمالی دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...