ذبح دام و دفع کرونا - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ذبح دام و دفع کرونا

ذبح دام در بسیاری از مناطق کشور از جمله خراسان جنوبی برای دفع بلا مرسوم بوده است و به گفته کارشناسان اکنون با شیوع کرونا نذر سلامتی باید به بهترین شیوه انجام شود.

قربانی کردن دام در خراسان جنوبی محورهای مختلفی دارد و به عید قربان ختم نمی‌شود از عقیقه نوزاد گرفته تا اکرام ایتام، چشم روشنی عروس و داماد، میزبانی از میهمان و نذر امامزاده از دیگر مواردی است که مردمان این خطه اقدام به ذبح دام و توزیع گوشت آن می‌کنند.

با توجه به حجم زندگی روستایی عموما بیشتر مردم روستانشین هستند یا منزلی برای پایان هفته و تعطیلات در روستا دارند و دوری از کشتارگاه‌های بهداشتی و صنعتی دلیل اصلی ذبح دام به روش‌های سنتی است.

به گفته کارشناسان با توجه به بیماری‌های مشترک انسان و دام، ذبح به روش سنتی و بیرون از کشتارگاه‌ تهدید جدی علیه سلامت جامعه است که باید بیشتر به آن توجه داشت.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: قربانی‌ برای رفع بلا یا سایر نذورات باید کاملا بهداشتی صورت گیرد زیرا خداوند در قرآن کریم به نفی رعایت نکردن بهداشت اشاره کرده است.

حجت الاسلام علی حیدری با بیان اینکه در عصر جاهلیت با قربانی کردن و مالیدن گوشت و خون به کعبه آیه‌ای نازل شد افزود: در این آیه آمده است «گوشت و خون قربانی به خدا نمی‌رسد عمل و نیت شما به خدا می‌رسد» پس نباید خون قربانی را برای دفع بلا به افراد یا اماکن عمومی مالید.

وی اظهار داشت: هرگونه ضرر رساندن به مردم در قرآن کریم نفی شده است و قربانی کردن دام در کوچه و خیابان از آنجا که به مردم ضرر می‌رساند، جایز نیست.

این کارشناس مذهبی گفت: قربانی کردن در خارج از کشتارگاه و دور از ناظران شرعی از مصادیق آلوده کردن معابر و عامل انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی با تشکر از خیرخواهانی که این روزها دست به قربانی دام می‌زنند تاکید کرد: به هیچ وجه قربانی و ذبح دام نباید خارج از کشتارگاه صورت گیرد.

ذبح دام خارج از کشتارگاه تخلف است

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ذبح دام خارج از کشتارگاه تخلف و تهدید علیه بهداشت عمومی است و طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی جرم تلقی می‌شود.

محمد اصغرزاده افزود: سلامت مردم، خط قرمز دامپزشکی است و سلامت جامعه تعارف بردار نیست.

وی گفت: طبق ماده ۶۸۸ هرگونه اعلام تخلف در این زمینه پیگیری و طبق دستور دادستانی به محاکم قضایی معرفی می‌شود.

وی اظهار داشت: آیات و روایات همواره بر قربانی تاکید کرده‌اند اما باید در نظر داشته باشیم قربانی غیربهداشتی سلامت جامعه را به مخاطره نیندازد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا باید سلامت افرادی که اقدام به هرگونه ذبح می‌کنند تثبیت شود زیرا امکان دارد این بیماری به صورت مکانیکال منتقل شود.

وی افزود: البته کرونا جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیست اما اگر فرد آلوده به افسار، پشم، مو و بدن دام یا شتر دست زده باشد به راحتی به فرد دیگر منتقل خواهد شد.

اصغرزاده اظهار داشت: هنگام چرخاندن احتمالی دام‌ها در سطح شهر، مردم از دست زدن به دام خودداری کنند و دام حتما پس از کشتار در کشتارگاه ۲۴ ساعت پیش‌سرد شود.

وی تاکید کرد: سلامت دام خریداری شده برای قربانی باید قبل از کشتار تایید شود که این اقدام در کشتارهای سنتی صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از مردم خواست هرگونه تخلف در ارتباط با کشتار غیرمجاز و غیرکشتارگاهی را به دامپزشکی گزارش دهند.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر و دی ماه ۹۸) از کشور چین آغاز شد و اوایل اسفند امسال این ویروس به ایران رسید که ۳۱ استان کشور را درگیر کرده است.

تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی به ۱۰۰ نفر رسیده است.

تاکنون ۹ شهرستان از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی درگیر با کرونا شدند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...