بلایای طبیعی ۱۶ هزار میلیارد ریال به کشاورزی خراسان رضوی خسارت زد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

بلایای طبیعی ۱۶ هزار میلیارد ریال به کشاورزی خراسان رضوی خسارت زد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:بلایای طبیعی امسال ۱۶ هزار میلیارد ریال خسارت به کشاورزی این استان وارد کرده است.

محمدرضا اورانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان حدود ۴۱۰میلیارد ریال خسارت قابل پرداخت توسط بیمه است و بقیه خسارت وارد شده به دلیل عدم پوشش بیمه ای بر عهده خودکشاورزان است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد سطح باغی، ۱۵درصد سطح زراعی و کمتر از ۱۵ درصد بخش دام و طیور استان خراسان رضوی زیر پوشش بیمه قرار دارند که این امر نشان از عدم جا افتادن فرهنگ بیمه در بخش کشاورزی استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سهم استان از اعتبار کشوری ویژه برای پرداخت خسارات ناشی از سیل امسال هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال است که تا کنون ۵۸۰ میلیارد ریال آن ابلاغ و تخصیص یافته است که در این راستا ۱۰ هزار و ۲۴۳پرونده تشکیل شده است.

اورانی افزود: به طور مشخص میزان خسارت وارد شده از محل وقوع سیل در بخش کشاورزی استان معادل بیش از ۶ هزار میلیارد ریال است که با توجه به دستورالعمل ابلاغی ۴۶۰ میلیارد ریال آن قابل پرداخت است.

وی ادامه داد: از ۸۵۰ هزار هکتار سطح زیرکشت قطعی در استان ۳۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات و ۵۲۰ هزار هکتار سطح زراعی استان است که در این قالب بیش از ۳۳۸ هزار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان در زمینه خرید حمایتی زعفران هم گفت: پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است و تا کنون از مجموع ۶ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال مبلغ خرید برای حدود ۶۹ تن زعفران معادل هزار و ۴۰ میلیارد ریال آن پرداخت و بقیه نیز به محض همکاری موثربانکها پرداخت خواهد شد.

اورانی افزود: هم اکنون بانکهای ملی، صادرات، تجارت و ملت باید در راستای مصوبه هیات دولت و مکاتبه بانک مرکزی نسبت به پرداخت تسهیلات مورد نظر در این راستا همکاری کنند تا پرداخت به کشاورزان انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص پروژه شهرک آجیل و خشکبار در مشهد نیز گفت: تمامی مراحل قانونی از طرف جهاد کشاورزی در این زمینه انجام شده و مالک این طرح باید عوارض مربوط به تبصره یک ماده یک قانون تغییر کاربری اراضی کشاورزی را پرداخت کند تا مجوز لازم برای فعالیت این شهرک را دریافت کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبلغ مذکور معادل حدود ۲۰۰میلیارد ریال است که عوارض قانونی محسوب می شود و بابت تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید به حساب خزانه واریز شود.

اورانی با اشاره به پایان اجرای ۲۴۷ طرح کشاورزی در خراسان رضوی افزود: بهره‌برداری این تعداد طرح کشاورزی به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در طول دهه مبارک فجر در استان آغاز شده است.

وی ادامه داد: این تعداد پروژه با اشتغال‌زایی برای ۸۵۸ نفر و ۹ هزار و ۵۰۳ خانوار به بهره‌برداری می‌رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: آماده‌سازی و ایجاد مجموع این ۲۴۷ طرح با صرف هزینه ای افزون بر هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال انجام شده است.

اورانی افزود: این طرحها در حوزه عمرانی و تاسیسات، آب و خاک، امور باغبانی، دام، جنگل و مرتع‌داری، صنایع تبدیلی، تکمیلی و کسب و کار نوین قرار دارند.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...