قیمت سم بین ۳ تا ۶ برابر افزایش یافته و کشاورزان دیگر توان خرید ندارند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت سم بین ۳ تا ۶ برابر افزایش یافته و کشاورزان دیگر توان خرید ندارند

نظری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از اینکه کمکِ خرید گندم چرا باید برای کشاورزان خارجی اتفاق افتد، گفت: دولت در خرید گندم کشور سرسختی نشان می دهد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علیرضا نظری با ابراز تاسف از اعلام نرخ ۴۵۰۰ تومان وزارت جهاد برای قیمت خرید تضمینی گفت: شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه دنبال عدد ۳۵۰۰ تومان و بر این قضیه مصر هستند.

وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها، تاکید کرد که قیمت‌های فوق واقعی نیست، در حالیکه دولت می‌تواند با نرخ کمتری از واردات گندم، اقدام به خرید تضمینی از کشاورزان داخلی کند.

نظری با انتقاد از اینکه کمک خرید گندم چرا باید برای کشاورزان خارجی اتفاق افتد، گفت: دولت در خرید گندم کشور سرسختی نشان می‌دهد.

وی در رابطه با چرایی خیانت به کشور درپی واردات گندم گفت: شورای اقتصاد باید پاسخ دهد چرا چنین هزینه‌هایی بر کشور تحمیل می‌شود ولی به کشاورزان داخلی کمکی نمی‌شود!؟

نظری با اعلام اینکه دشمن در حوزه محصولات اساسی نظیر گندم کشور را تهدید می‌کند، اظهار کرد: هر بخشی را رد می‌کنیم، کشاورزی بازهم در انتهای خط قرار می‌گیرد و در سنوات گذشته هم دیدیم که با چه وضعی پول کشاورزان را پرداخت کردند.

وی خاطرنشان کرد: معضل‌سازی دولت را تنها با ورود کمیسیون کشاورزی می‌توان حل کرد و الا دولت اراده جدی ندارد و اگر به نتیجه مطلوب نرسیم در شورایعالی امنیت ملی باید به این مسئله پرداخت.

همچنین سیدجعفر حسینی، مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران با اشاره به اینکه نظام صنفی کشاورزی محصولات اثرگذار را تعیین قیمت کرده است، گفت: بر اساس هزینه‌های واقعی تولید دست به محاسبه زده‌ایم؛ خاصه اینکه سموم و نهاده‌ها با ارز نیمایی وارد می‌شود.

وی با اعلام اینکه قیمت گندم باید بین ۵۱۰۰ تومان تا ۶ هزار تومان از کشاورز خریداری شود تا مقرون به صرفه بوده و کشاورز مایل به کشت گندم شود، افزود: این سیستم حمایتی در تمام کشورها صورت می‌گیرد.

حسینی همچنین کاهش هزینه‌های تولید را از دیگر حمایت‌ها در راستای کمک به کشاورزان سایر ملل نظیر عراق دانست و گفت: در روسیه زمانیکه تصمیم گرفتند پایه صادرات را بر اساس گندم بگذارند، به هر هکتار ۳۵ دلار یارانه مستقیم دادند تا کشت گندم را توسعه دهند.

وی کشاورزان ایرانی را دلسوز و پای کار خواند و این حیای کشاورزان را موجب سوء استفاده دولت مردان دانست!

حسینی تصریح کرد: از دست دادن زمان بسیار اهمیت دارد چراکه سال آتی فرصت جبران وجود ندارد و سران سه قوه باید در این قضیه، همچون مقوله بنزین ورود کنند.

در ادامه علیقلی ایمانی، نائب رئیس بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به اینکه دولت در سال جهش تولید، کاهش تولید را در پیش گرفته است، اظهار کرد: ۶۰درصد محصول کشاورزی مدیون کود است؛ خاصه کودهای پایه که تا ۵برابر افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه عامل حفاظت از محصولات کشاورزی نیز با قیمت گزاف روبرو شده است، افزود: قیمت سم بین ۳ تا ۶ برابر افزایش یافته و کشاورزان دیگر توان خرید ندارند.

ایمانی ادامه داد: اگر دولت راهکاری مناسب پیشنهاد ندهد و به کمک کشاورزان نیاید، تولید ملی با مشکل جدی روبرو می‌شود.

وی بیش از ۷۰درصد کشاورزان را جز دسته خرده‌پا و فاقد توان تامین نقدینگی دانست و گفت: دولت باید بر اساس افزایش هزینه‌هایی که انجام داده، قیمت را آنالیز و اعلام کند و از کمیسیون کشاورزی درخواست داریم این موضوع را به جد پیگیری کند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعطای۵۰ درصد منابع از تسهیلات پروژه‌های گلخانه‌ای را گسترش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی در نشست بررسی الزامات تحقق شعار سال با حضور استاندار آذربایجان شرقی و فعالان اقتصادی اس...

کشاورزیکشاورزی استان تهران ظرفیت‌ مناسبی برای سرمایه گذاری محسوب می شود

به گزارش خبرنگار مهر، جبرئیل برادری، صبح دوشنبه در حاشیه برگزاری نمایشگاه «ایران اکسپو ۲۰۲۴» و بازدید از پاویون استان ته...

کشاورزیرشد ۶۲ درصدی صادرات آبزیان از خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی عصر یکشنبه ضمن بازدید از غرفه استانداری خوزستان در نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ...

کشاورزیمطالبات گندم کاران خوزستانی تا هفته آینده پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، امید جهان نژادیان اظهار کرد: از زمان آغاز فصل خرید گندم در استان خوزستان تاکنون ۶۰۰ هزار تن گندم ا...