نمایندگان در اصلاح قوانین بخش کشاورزی، مشارکت کنند - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نمایندگان در اصلاح قوانین بخش کشاورزی، مشارکت کنند

کاظم خاوازی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت نقش نمایندگان در حل مشکلات بخش کشاورزی گفت: برخی مشکلاتی که در این بخش وجود دارد به «قانون» بازمی‌گردد. بنابراین نمایندگان مجلس برای حل مشکلاتی که اکنون به نمایندگی از کشاورزان آنها را بیان می‌کنند، نسبت به اصلاح قوانین در مجلس شورای اسلامی قدم بردارند.

به گزارش اکودام به نقل از ایانا، وزیر جهاد کشاورزی در نشست با مجمع نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس را به‌عنوان مرکز مشاوره جدی برای وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارم. ما می‌توانیم با همکاری نمایندگان، بهتر برای حل مشکلات گام برداریم.

کاظم خاوازی با بیان اینکه بخش کشاورزی سال‌ها مهجور بوده، تأکید می‌کند: معجزه‌ای در بخش کشاورزی رخ نمی‌دهد اگر صبر نکنیم.

وی با اشاره به اهمیت نقش نمایندگان در حل مشکلات بخش کشاورزی تصریح کرد: برخی مشکلاتی که در این بخش وجود دارد به «قانون» بازمی‌گردد. بنابراین نمایندگان مجلس برای حل مشکلاتی که اکنون به نمایندگی از کشاورزان آنها را بیان می‌کنند، نسبت به اصلاح قوانین در مجلس شورای اسلامی قدم بردارند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به محدودیت منابع و اعتبارات این وزارت، خطاب به نمایندگان حاضر در این نشست، گفت: اعتبارات بخش کشاورزی در قانون با گستردگی این بخش همخوانی ندارد. بر همین اساس ضروری است که قانون بودجه در سال آینده، با نگاهی نو، تدوین شود. بنابراین لازم است نمایندگان با اصلاح قوانین وزارت جهاد کشاورزی را در اجرای ماموریت‌ها یاری کنند.

خاوازی با اشاره به اینکه هنوز کشاورزی در ایران به‌صورت سنتی اداره می‌شود، اظهار کرد: ۶۵درصد بیمه محصولات کشاورزی در استان همدان مربوط به سرمازدگی است، درحالی‌که اقلیم این منطقه تغییر نکرده است. بنابراین اگر کشاورزان براساس الگوی متناسب با اقلیم، کشت کنند، قطعا از مشکلات در بخش سرمازدگی و سایر بخش‌ها نیز کاسته خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت آموزش و ترویج در بخش کشاورزی، افزود: به واسطه اهمیت آموزش و ترویج، طرح «یاران تولید» را در دستور کار قرار دادیم و به استان‌ها ابلاغ کردیم تا مسئولان استانی با همکاری هیئت‌های علمی و با استفاده از دانش و تجربه آنها، نسبت به آموزش کشاورزان و بهره‌برداران اقدام کنند.

خاوازی با اشاره به مشکلات کشاورزان خرد در مراتع و اراضی منابع طبیعی، به اهمیت کمیته‌های صدور مجوز برای فعالیت‌های کشاورزان و دامداران، اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم در این زمینه، اقدام موثرتری داشته باشیم تا مشکلات دامداران در این بخش، کمتر شود.

وی همچنین در راستای تعامل بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی همدان با وزارت جهاد کشاورزی، دو پیشنهاد ارائه داد و گفت: نمایندگان در همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، نسبت به بررسی الگوی کشت منطقه و همچنین واکاوی کاستی‌های زنجیره تولید (از تولید تا صادرات) با هدف اجرای پایلوت این طرح‌ها، مشارکت کنند تا بتوانیم هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکلات بخش کشاورزی استان همدان، اقدام کنیم.

سیدسعید شاهرخی، استاندار همدان نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های استان همدان در بخش کشاورزی گفت: با همکاری مجمع نمایندگان استان همدان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، نسبت به تدوین سند راهبردی توسعه استان همدان اقدام کردیم که در آن به ظرفیت‌های هر یک از شهرستان‌های استان اشاره شده است.

وی به برخی از طرح‌های مهم استان که نیازمند سرمایه‌گذاری است، اشاره کرد و افزود: اکنون شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا)، صندوق بازنشستگی کشوری و همچنین بنیاد مستضعفان برای سرمایه‌گذاری در برخی از پروژه‌های بخش کشاورزی استان همدان، ابراز تمایل کرده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان نیز در دیدار نمایندگان این استان با وزیر جهاد کشاورزی گفت: گزارش اخیر دکتر خاوازی در مجلس، گزارش امیدوارکننده‌ای بود. به نظر می‌رسد در دوره اخیر، ورود دانش در عرصه کشاروزی در حد اعلای آن در حال وقوع است. همچنین در این نشست، نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی نسبت به بیان مشکلات کشاورزان و بهره‌برداران منطقه اقدام کرده و مسئولان ستادی نیز برای رفع مشکلات در این استان، به تبادل نظر پرداختند.

 

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزینیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر پنج شنبه در بازدید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان (شاهرود) ضمن بیان اینک...

کشاورزیافت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی

سید هادی خاضعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اهمیت مسئله آب در کشور دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را برای رفع چالش...

کشاورزیتاکید نیکبخت بر اقدام مشترک کشورها برای مقابله با تخریب سرزمینی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به نخستین نشست شورای حکام،...

کشاورزیمدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، رصد هفتگی بازار تغییرات کالاها را با جزئیات نشان می‌دهد. وضعیت بازار کالاهای اساسی تخم مرغ و روغ...