تعلل در تامین نهاده های دامی، عامل افزایش قیمت گوشت مرغ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تعلل در تامین نهاده های دامی، عامل افزایش قیمت گوشت مرغ

محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: عملکرد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باعث شده تا مرغداران در تامین نهاده دچار مشکل شوند و اقدام به جوجه‌ریزی نکنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در زمینه افزایش شدید قیمت گوشت مرغ در بازار، گفت: طی ماه گذشته در رسانه ها اعلام کردم به دلیل ضعف عملکرد سازمان پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین عدم تامین نهاده‌های دامی تعدادی از مرغدارانی که نقدینگی کافی در اختیار ندارند جوجه ریزی نمی‌کنند و تولید مرغ در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت که وظیفه تنظیم بازار و تامین کالاهای اساسی را بر عهده دارد باید ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی را برای یک سال تا شش ماه پیش‌بینی و تامین کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بر اساس دستورالعمل تامین کالاهای اساسی و ذخیره استراتژیک عمل نکرده‌اند، افزود: ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی نیاز ۵ تا ۱۰ روز کشور را تامین می‌کند، کمبود ذخیره نهاده‌های دامی تهدیدی برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی را از ۵ ماه گذشته تامین نمی‌کند، تصریح کرد: عدم تخصیص ارز دولتی واردات نهاده‌های دامی باعث شده تا واردکنندگان اقدام به واردات نکنند، درحال حاضر تعداد بسیار زیادی کشتی حامل نهاده‌های دامی و کود شیمیایی در بنادر منتظر تخصیص ارز هستند و از تخلیه بار خودداری می‌کنند.

محمود زاده با تاکید بر اینکه نرخ ارز افزایش یافته و حدودا به مرز ۲۰ هزار تومان رسیده، در چنین شرایطی واردات نهاده مورد نیاز تولیدکنندگان مرغ گوشتی با ارز آزاد صرفه اقتصادی ندارد و هزینه تولید محصولات را بالا می‌برد، عنوان کرد:باید توجه شود تداوم عدم تامین نهاده مورد نیاز دامداران  و مرغداران قیمت گوشت مرغ را حتی می تواند به ۲۵ هزار تومان برساند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...