درآمد بالای کشت گیاهان دارویی در زنجان/ گام های مطمئن برای تکمیل فرایند فرآوری گیاهان دارویی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

درآمد بالای کشت گیاهان دارویی در زنجان/ گام های مطمئن برای تکمیل فرایند فرآوری گیاهان دارویی

گیاهان دارویی در توسعه بخش اقتصاد، زیست‌محیطی و اشتغال‌زایی جایگاه مهم و ارزشمندی دارد، فرصتی تاثیرگذار در توسعه در بخش کشاورزی استان زنجان که با توجه به ظرفیت این استان می‌تواند نقش ببه‌سزایی در توسعه اقتصادی و ارزآوری ایجاد کند.

طی سال‌های اخیر روند تعمیق و احیای اقتصاد مبتنی بر گیاهان دارویی در استان زنجان روند رو به رشدی داشته و با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان در زمینه کشت، تولید و ایجاد بستر برای صادرات این محصولات، می‌توان آینده خوبی برای این بخش پیش‌بینی کرد.

گیاهان دارویی به گستره وسیعی از گیاهان اطلاق می‌شود که برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. پرورش و تولید گیاهان دارویی علاوه بر اینکه به سلامت جامعه کمک شایانی می‌کند، در اشتغال‌زایی و صادرات غیرنفتی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

استفاده از گیاهان دارویی به منظور درمان با تاریخ زندگی انسان هم‌زمان بوده است. انسان در همه دوران تاریخی چاره‌ای جز توسل به گیاهان نداشت. اگر چه در نیم قرن گذشته استفاده از داروهای شیمیایی به شدت رواج یافت ولی به سرعت آثار زیان‌بار آن بر زندگی انسان سبب گرایش مجدد به گیاهان دارویی شد.

کشت گیاهان دارویی جزو برنامه‌های مهم جهادکشاورزی زنجان
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی جزو برنامه‌های مهم این سازمان است، می‌گوید: در زنجان کشت گیاهان دارویی رشد خوبی دارد.

جواد تاراسی می‌افزاید: تا پایان امسال، توسعه بیش از ۵۸۰ هکتار گیاهان دارویی در استان محقق شد که از این میزان ۱۸۵ هکتار مربوط به کشت گل محمدی بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته در استان زنجان کل تولید گیاهان دارویی شامل ۱۶ گونه حدود ۳۱۰ تن بوده و ارزش ریالی این میزان تولید ۱۱۶ میلیون ریال است، تصریح می‌کند: در این میان کشت گیاه دارویی گل محمدی و زعفران بسیار پرسود است و این تولیدات علاوه برخود مصرف به استان‌های دیگر و خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

بیش از ۲۰۲ نوع گونه گیاه دارویی در استان زنجان وجود دارد که گل محمدی و زعفران بیشتر در این استان کشت می‌شود و این نوع گیاهان دارویی با توجه به اینکه بازار مناسب و فروش خوبی دارند، در استان زنجان بیشتر کشت می‌شود

این مسئول با یادآوری اینکه بیش از ۲۰۲ نوع گونه گیاه دارویی در استان زنجان وجود دارد که گل محمدی و زعفران بیشتر در این استان کشت می‌شود، ادامه می‌دهد: این نوع گیاهان دارویی با توجه به اینکه بازار مناسب و فروش خوبی دارند، در استان زنجان بیشتر کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در استان زنجان طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است، اظهار می‌کند: سال ۹۵ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان زنجان ۷۵ هکتار بود که این میزان در سال گذشته به ۵۸۰ هکتار رسید.

تاراسی با بیان اینکه برخی از انواع گیاهان دارویی، ارزش اقتصادی و صادراتی خوبی دارد، بیان می‌کند: استان زنجان در بحث گونه گیاهی آویشن و گل محمدی سرآمد بوده و به همین خاطر باید در سطح کشور به کلکسیون گیاهان دارویی معرفی شود.

این مسئول با بیان اینکه اگر گیاهان دارویی در استان زنجان به مرحله فرآوری برسد، ارزش اقتصادی و صادراتی بسیار بالایی دارد، می‌گوید: این سازمان به متقاضیانی که نسبت به کشت گیاهان دارویی اقدام کنند، تسهیلات پرداخت می‌کند.

راه‌اندازی شرکت «بنفشه دارو» در شهرک صنعتی شماره یک زنجان
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، از راه‌اندازی شرکت «بنفشه دارو» در شهرک صنعتی شماره یک زنجان خبر داده و می‌افزاید: این شرکت زنجیره ارزش تولید گیاهان دارویی را دنبال می‌کند و از مرحله تولید، با کشاورزان قرارداد بسته و تامین نهاده و خرید از کشاورز را بر عهده داشته و برای اولین‌بار این کار در استان انجام می‌شود.

تاراسی یادآور می‌شود: این شرکت زنجیره ارزش تولید گیاهان دارویی را دنبال کرده و از مرحله کاشت تا تولید و فرآوری را بر عهده داشته تا گیاه به دارو و اسانس تبدیل شود که تا به امروز دو یا سه زنجیره این شرکت شکل گرفته که با دریافت تسهیلات بانکی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اشتغال و رشد اقتصادی، رهاورد توسعه کشت گیاهان دارویی
مدیرکل منابع‌طبیعی استان زنجان نیز با اشاره به ظرفیت‌های بالای این منطقه در زمینه کشت گیاهان دارویی، تصریح می‌کند: ۱۵ نوع گیاه دارویی که اسانس خوب و صرفه اقتصادی دارند در استان زنجان از طریق مرکز تحقیقات مطالعه شده است.

استان زنجان زیرساخت لازم را برای کشت گیاهان دارویی دارد و در این میان، اداره‌کل منابع‌طبیعی استان به افرادی که متقاضی کشت گیاهان دارویی هستند، تسهیلات خوبی پرداخت می‌کند

خلیل آقاجانلو ادامه می‌دهد: استان زنجان زیرساخت لازم را برای کشت گیاهان دارویی دارد و در این میان، اداره‌کل منابع‌طبیعی استان به افرادی که متقاضی کشت گیاهان دارویی هستند، تسهیلات خوبی پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی، اشتغال و رشد اقتصادی استان را به دنبال دارد، اظهار می‌کند: طی سال‌های اخیر ورود بخش خصوصی به این بخش بسیار خوب بوده است.

این مسئول با بیان اینکه کاشت خوب و باکیفیت گیاهان دارویی نیاز به آموزش دارد، یادآور می‌شود: شهرستان‌های زنجان، ابهر و ماه‌نشان بیشترین متقاضی برای کشت گیاهان دارویی هستند.

اختصاص ۵۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به گیاهان دارویی
معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه تاکنون ۵۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سطح زیرکشت گیاهان دارویی رفته است، می‌گوید: عمده‌ترین گیاهان دارویی استان گل محمدی، زعفران و زیره است.

مظفر یوسفی‌پور ابراز می‌کند: طی سال گذشته برای کشت گل محمدی در استان ۴۰ میلیون تومان یارانه به کشاورزان برای خرید نهال گیاهان دارویی پرداخت شد.

وی با بیان اینکه امسال توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار دیم و آبی در دستور کار است، یادآور می‌شود: در این میان کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار دیم ۲۰۰ هکتار و آبی ۴۳۲ هکتار خواهد بود و برای تحقق این مهم ۱۰۰ میلیون تومان یارانه برای تهیه و تامین بذر و نهال دریافت شده است.

امسال کشت جدید گیاهان موسیر، سیاه‌دانه، آویشن باغی، اسطوخودوس ختمی، تخم شربتی و زیره سبز در دستور کار است که در فصل پاییز کشت شده و به کشاورزان نیز یارانه پرداخت می‌شود و این گیاهان به صورت پایلوت در شهرستان‌ها کشت خواهد شد

این مسئول ادامه می‌دهد: امسال کشت جدید گیاهان موسیر، سیاه‌دانه، آویشن باغی، اسطوخودوس ختمی، تخم شربتی و زیره سبز در دستور کار است که در فصل پاییز کشت شده و به کشاورزان نیز یارانه پرداخت می‌شود و این گیاهان به صورت پایلوت در شهرستان‌ها کشت خواهد شد.

یوسفی‌پور می‌افزاید: طی سال گذشته زعفران در ۴۵ هکتار کشت شد که ۹۰ کیلوگرم تولید این گیاه بود. همچنین گل محمدی در ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت شد و ۲۴۰ تن تولید این محصول بود.

وی، استقبال کشاورزان زنجانی نسبت به کشت گل محمدی و زعفران را بسیار مطلوب اعلام کرده و یادآور می‌شود: کشت این گیاهان درآمد بسیار خوبی را برای کشاورزان داشته و استقبال بالایی دارد.

معاون باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی بسیار مهم است، خاطرنشان می‌کند: بسته‌بندی این محصول در فروش این محصولات نیز بسیار موثر است.

بی‌شک احیا و تقویت چرخه کشت، تولید و فرآوری گیاهان دارویی نقش مهمی در توسعه اقتصادی مناطق مختلف به خصوص ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در مناطق محروم و روستایی و به تبع آن جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها دارد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...