توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق گرم و خشک ایران مقرون به صرفه است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق گرم و خشک ایران مقرون به صرفه است

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با توجه به چالش کم‌آبی و افت سطح آب های زیرزمینی به دلیل کاهش بارندگی، ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و تولید محصول گلخانه‌ای در مناطق گرم و خشک ایران از جمله در این استان وجود دارد .

اکبر شیخ علیشاهی، روز چهارشنبه با بیان اینکه دولت با پرداخت تسهیلات در اجرای طرح توسعه محصولات گیاهان دارویی و گلخانه ای کشاورزان را حمایت می کند، افزود: این محصولات علاوه بر ایجاد اشتغال ،  ارزش افزوده بالایی نیز دارد .

وی  با اشاره به اهمیت بهره وری آب در استان که در منطقه گرم و خشک و کم باران کشور قرار دارد،اظهار کرد: امسال ۲۱۳ کشاورز برای توسعه ۱۸۰ هکتار کشت گیاهان دارویی که کم آبخواه است، برای دریافت ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به بانک های عامل معرفی شدند.

شیخ علیشاهی، با بیان اینکه این تسهیلات در شهرهای کم برخودار با سود هفت درصد و در شهرهای برخوردار ۹ درصد پرداخت می شود ، افزود: طی سال جاری از این میزان تسهیلات، ۱۶ میلیارد ریال آن به ۴۰ نفر از متقاضیان توسعه و کاشت محصولات گیاهان دارویی با باز پرداخت ۶ ساله  پرداخت شد .

وی همچنین از افزایش ۲۰ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان در سال ۱۳۹۸ ،خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال یکهزار و ۷۶۷ تن محصول از هزار و ۶۴۷ هکتار سطح زیرکشت تولید شد.

به گفته وی بخشی از محصول علاوه بر بازارهای یزد ، عمده آن پس از بسته بندی و فراوری به سایر استان ها و خارج از کشور ارسال می شود.

این مسوول حوزه باغبانی استان در ادامه گفت و گو با گزارشگر ایرنا در ابرکوه، یادآور شد: افزایش سطح زیرکشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرفه جویی در آب به ‌طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۱۵۰ میلیون ریال درآمدزایی دارد.

وی  با بیان اینکه پارسال از هزار و ۵۰۷ هکتار اراضی زیرکشت گیاهان دارویی هزار و ۶۱۷ تن محصول تولید شد، یادآور شد: در حال حاضر ۲۸ گونه گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود.

وی عمده گیاهان دارویی تولیدی استان را زعفران ، آویشن ، نعناع فلفلی، خارمریم ، کاسنی ،گل‌گاوزبان، شاه‌تره ، خارشتر ، زیره سیاه و سبز ، آلوئه ورا، گل محمدی ، زرشک ، آنغوزه و شیرین‌بیان ذکر کرد.

این کارشناس ارشد حوزه باغبانی یزد  اظهارکرد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه توسط کارشناسان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

شیخ علیشاهی با اشاره به اختصاص یارانه برای تهیه نهاده‌های کشاورزی و توزیع ۳۵ هزار نشا و نهال گیاهان دارویی یارانه‌ای شامل گل محمدی، زرشک عناب و زیره سیاه ، افزود: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گیاهان و بازار فروش از لحاظ اقتصادی نسبت به سایر گونه های گیاهی مقرون ‌به ‌صرفه تر است .

در حال حاضر از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۳ هزار و ۱۶۴ هکتار  ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، گفت: برای کالاهای اساسی ...

کشاورزی۴ سازه‌ تاریخی آب ایران در انتظار ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب ایران مهرزاد احسانی رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره جراحی و حوضه‌های جنوبی و د...

کشاورزیصادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیری...

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...