شمارش معکوس برای برداشت محصولات استراتژیک در اردبیل - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

شمارش معکوس برای برداشت محصولات استراتژیک در اردبیل

اردبیل - برداشت گندم و کلزا در منطقه مغان بعنوان یک محصول استراتژیک و زندگی بخش در شهرستان‌های شمال استان اردبیل، از اوایل خردادماه آغاز می‌شود.

به گزارش اکودام، دشت مغان جزو یکی از چهار دشت حاصلخیز کشور است و در این میان شهرستان اصلاندوز نیز به عنوان محور اقتصاد کشاورزی استان اردبیل محسوب می شود.

شهرستان اصلاندوز مغان در کنار قابلیت محصولات مختلف کشاورزی یک منطقه عشایری نیز است که همین زحمتکشان عشایر در عرصه تولید سالانه بالغ بر ۱۰ هزار تن گوشت تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

این شهرستان در شمال غربی استان اردبیل در مجاورت مرز مشترک کشور جمهوری آذربایجان از گذشته با دارا بودن زمین‌های حاصلخیز رتبه نخست را در کاشت محصولات جالیزی نیز دارا بوده و عمده بازار فروش این محصولات را به خود اختصاص داده است.

گندم و کلزا از جمله تولیدات شهرستان مرزی اصلاندوز مغان در کنار تولید سایر محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بویژه اینکه با توجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری بنام جهش تولید نامگذاری شده است، شاهد توسعه و تولید کشت محصولات کشاورزی با آبیاری مدرن و قطره ای در این شهرستان هستیم.

با توجه به بارش های برف و باران در طول سال زراعی، پیش بینی می شود که محصول گندم کشاورزان از ابتدای فصل برداشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته باشد.

برداشت گندم و کلزا در منطقه مغان بعنوان یک محصول استراتژیک و زندگی بخش در شهرستان های شمال استان اردبیل، از اوایل خردادماه آغاز می شود.

نوبخت مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل گفت:برداشت محصولات زراعی از خرداد ماه در شمال استان اردبیل به ویژه چهار شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی و اصلاندوز آغاز خواهد شد که زارعین می‌توانند با قیمت مصوب محصولات خود را تحویل این مراکز دهند.

وی افزود:۴۰ مرکز برای خرید گندم و پنج مرکز نیز مخصوص کلزاکاران اختصاص یافته است تا بعد از برداشت محصول آن را تحویل مراکز خرید دهند.

نوبخت اظهار کرد: نرخ تضمینی خرید گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کلزا ۴ هزار و ۶۶۰ تومان اعلام شده است؛ و بیشترین محصول غله و دانه‌های روغنی در شمال استان اردبیل برداشت می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۶۰۰ هزار تن محصول مرغوب از مزارع گندم استان استحصال شود گفت: در بحث کلزا نیز تولید ۱۸ هزار تن کلزای مرغوب پیش‌بینی می‌شود.

در همین خصوص شهریار معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردییل نیز با اشاره به پیش بینی های انجام شده از میزان برداشت گندم و کلزا از مزارع استان گفت: سطح زیر کشت گندم آبی و دیم ۲۸۷ هزار هکتار و کلزا نیز ۸ هزار هکتار است.

سید عباس مینایی فرماندار شهرستان اصلاندوز نیز، با اشاره به جلوگیری از محصولات بی کیفیت و قاچاق در سطح شهرستان از کشاورزان خواست حتما در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت نام کنند تا در موقع خدید تضمینی گندم و کلزا با مشکلات مواجه نشویم.

وی با اشاره به واگذاری اراضی در پایاب سدخداآفرین به مردم و عشایر افزود: با روندی که در پیش گرفته شده حداکثر تا پایان امسال کل اراضی پایاب خداافرین و عمارت در محدوده شهرستان اصلاندوز که در حدود ۱۰ هزار هکتار است، به سطح زیر کشت خواهد رفت.

پیشتر عباس کشاورز سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی در سفر به شهرستان اصلاندوز گفته بود: دشت مغان جزو یکی از چهار دشت حاصلخیز و ایده آل کشور است و دولت به صورت تضمینی محصولات گندم و دانه‌های روغنی و چغندر قند را از کشاورزان خریداری می کند.

وی دشت مغان را  یک اقتصاد پویا و توانمند دانست و گفته بود:هنوز دانش بشری تاکنون این توانمندی و قابلیت‌های دشت مغان را نشناخته است و مطالعات ۵۰ ساله این حقیر در بخش آب و خاک نشان می‌دهد که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این منطقه در تولید انواع محصولات کشاورزی بسیار در سطح بالاست.

به گفته کشاورز، حمایت از سرمایه گذاران در بخش کشاورزی بخصوص در دشت زرخیز مغان می‌بایست با جدیت دنبال شود و از این ظرفیت‌های سرمایه گذاری در راستای صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود قطعا ً در این صورت شاهد رشد و بالندگی بخش کشاورزی و رونق تولید در این استان زرخیر خواهیم بود.

به گزارش اکودام، با توجه به پروژه عظیم پایاب سدخداآفرین در شمال استان اردبیل امروزه شاهد هستیم که هزاران هکتار از اراضی دیم منطقه مغان توسط همین پایاب زیرکشت آبی رفته و باعث رشد و شکوفایی بخش کشاورزی منطقه شود.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...