بوی خوش زندگی در کشتزارهای کهگیلویه و بویراحمد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بوی خوش زندگی در کشتزارهای کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - بیماری کرونا سلامت مردم را هدف گرفته و ترکش های آن دیگر بخش ها از جمله گردشگری ، اقتصاد و کشاورزی را نیز نشانه رفته است اما در این بهار کرونایی کشتزارهای طلایی رنگ کهگیلویه و بویراحمد بوی خوش زندگی و رونق تولید را نوید می دهد.

به گزارش اکودام، در حالی که کارشناسان اقتصادی میزان خسارت های وارده ناشی از پیامدهای بیماری کرونا به بخش های کشاورزی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد را ۶۰۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند این روزها کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران همراه با مقابله با بیماری کرونا در کشتزارهای خود به  فعالیت مشغولند و امید دارند بتوانند درآمد خوبی کسب کنند.

بارندگی های مطلوب بهاره و در دسترس بودن نهاده های کشاورزی از سویی و شرایط کاری و نبودن نیاز به فاصله گذاری اجتماعی از سوی دیگر باعث شده زارعان این خطه با خاطری آسوده در مزارع خود به تولید بپردازند.

کشاورزان این خطه می گویند: گذشته از چند روزی که به دلیل اختلال در حمل و نقل کشور، نهاده های کشاورزی با تاخیر به دستشان رسید مشکل چندانی برای کشت و کار در بخش زراعت ندارند.

مهمترین محصولات زراعی بهاره بهره برداران کهگیلویه و بویراحمدی گندم ،جو و کلزاست.

با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی محصول گندم به ۲۷۰۰ تومان از سوی دولت که نسبت به پارسال افزایش قابل توجهی دارد انتظار می رود بهره برداران استان درآمد خوبی کسب کنند.

محصول دانه های روغنی کلزا نیز که هم از توسط دولت خرید تضمینی می شود به دلیل وجود کارخانه روغن کشی در گچساران بازار فروش خوبی دارد.

البته محصولاتی مانند جو بیشتر خود مصرفی است و تاثیر چندانی در درآمد مردم ندارد.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین زراعی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.از ۲۷۰ هزار هکتار زمین زراعی این استان بیش از ۸۰ هزار هکتار آن آبی است. به روایت آمار موجود سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود که ۴۵۰ هزار تن آن به محصولات زراعی اختصاص دارد.

در دسترس بودن محصولات کشاورزی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:نیازمندی های تولید محصولات زراعی مانند نهاده های کشاورزی در استان تامین شده است.

عیسی راستین نسب اظهار داشت: نهاده های کشاورزی به اندازه نیاز بین بهره برداران توزیع شده و ذخیره خوبی برای کشت های بهاره در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی تصریح کرد:تاکنون ۲۴ هزار تن انواع کود شامل اوره، فسات و پتاس بین کشاورزان این استان توزیع شده است که نسبت به مدت پارسال ۲هزار تن افزایش یافته است.

عیسی راستین نسب در مورد بذر نیزگفت: محصول گندم،جو و کلزا هم اکنون در مرحله نزدیک به برداشت است و محصول مهم بهاره برای کشت در مزارع استان ذرت است که بذر مورد نیاز آن در سال گذشته تولید و در انبارها ذخیره شده است.

راستین نسب ابراز داشت: کود توزیع شده به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

میزان کشت و پیش بینی برداشت

وی گفت: در سال زراعی جاری حدود ۱۰۰هزار هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت پاییزه محصولات زراعی شامل گندم آبی و کلزا رفته است.

راستین نسب گفت:براساس برآوردها ۱۳۵ هزار تن گندم و سه هزار و ۹۰۰ تن کلزا در مزارع استان برداشت می شود.

راستین نسب افزود: با توجه به اینکه بخشی از گندم تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد برای پخت نان به مصرف کشاورزان می رسد میزان خرید تضمینی این محصول در استان ۷۵هزار تن برآورد شده است.

وی ابراز داشت: همچنین ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار دانه های روغنی کلزا در مزارع کهگیلویه و بویراحمد کشت شده که انتظار می رود سه هزار و ۹۰۰ تن محصول در بهار امسال در این مزارع برداشت شود.

راستین نسب تصریح کرد: محصول ذرت بهار امسال در مزارع استان کشت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت حوزه زراعت استان به دلیل در اختیار بودن نهاده های کشاورزی و بارندگی های مطلوب خوب است.

کشاورزی در زیر سایه سنگین کرونا

الیاس تاج الدینی افزود: انتشار ویروس کرونا در کشور باعث ۴۸۰ میلیارد تومان خسارت به بهره برداران کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری از واحدهای کشاورزی شده است.

وی بیان کرد: اختلال در شبکه حمل و نقل و معطل بودن محصولات باعث ضرر و زیان کشاورزان این استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با شیوع بیماری کرونا محدودیت‌هایی در بخش کشاورزی مانند حمل و نقل محصولات ،جابجایی کلینی های زنبورعسل، فروشگاه های عرضه کود و سموم ، افزایش هزینه های تولید به ویژه در مناطق گرمسیری را موجب شد .
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: افت شدید قیمت محصولات کشاورزی و گلخانه ای مثل سبزی و صیفی جات ،کاهش قیمت شیر و دام و به خصوص گلخانه های گل رز که هیچگونه فروشی نداشته اند بیشترین خسارت را به فعالان این بخش وارد کرده است.

ذخیره خوب آبی در تنها سد بزرگ کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر ۹۴درصد حجم مخزن سد کوثر گچساران پر شده است.

علی داودی مهر اظهار داشت: در زمان حاضر ۵۱۴ میلیون مترمکعب در مخزن سد کوثر ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی از ابتدای سال آبی تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر ۳۵۴ میلیمتر است افزود: در حال حاضر حجم خالی مخزن سد کوثر ۳۳ میلیون مترمکعب است.

وی، افزود: از ابتدای سال آبی میزان کل مصرف از سد کوثر به تفکیک۲۱ میلیون مترمکعب برای کشاورزی، ۲ میلیون مترمکعب برای صنعت و ۹۴ میلیون مترمکعب برای آشامیدنی و ۵۶ میلیون مترمکعب نیز برای سایر مصارف بوده است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.

۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

وضعیت بارش ها

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بهار امسال بارندگی های خوبی در مناطق مختلف استان ثبت شده است.

ولی بهره مند افزود:میزان بارش سال زراعی جاری ۵۲۱.۹ بوده که اگرچه نسبت به پارسال کمتر شده اما نسبت به میانگین بلند مدت وضعیت بارندگی ها مطلوب است.

وی بیان کرد: میانگین بلند مدت بارش تا امروز ۵۱۱ میلیمتر بوده و تفاوت سال زراعی جاری از میانگین بلند مدت بارش تا امروز ۱۱ میلیمتر بوده است.

وی تصریح کرد: بارش سال زراعی گذشته (۹۷-۹۸) حدود ۸۹۱ میلیمتر بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...