نبرد شیر و کرونا - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نبرد شیر و کرونا

سنندج - حدود ۵۰ روزی از شیوع ویروس کرونا در کشور سپری می‌شود که پس‌لرزه‌های این بیماری علاوه بر ابتلای انسانی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را نشانه گرفته که شیر و فرآورده‌های آن از جمله قربانیان این روزها هستند.

به گزارش اکودام ، برخی در شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند ویروس کرونا از طریق مصرف فرآورده‌های خام دامی به انسان منتقل می‌شود اما این ادعا تاکنون بارها از سوی کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حتی سازمان بهداشت جهانی رد شده اما گویی رد این ادعاها نتوانسته اثر شایعات را خنثی کند و جامعه دامداران شاهد اُفت درآمد خود بر اثر کاهش مصرف شیر و محصولات لبنی در بازار هستند.

هم اکنون قیمت شیر در دامداری‌های استان کردستان با حدود سه هزار ریال کاهش از ۲۷ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم به ۲۴ هزار ریال رسیده این در حالی است که کاهش قیمت هر لیتر شیر در دامداری‌های نیمه صنعتی و روستایی تا ۶ هزار ریال است.

برخی این اُفت قیمت را افزایش تولید به دلیل قرارگیری در فصل بهار و همچنین کاهش میزان عرضه به علت گسترش ویروس کرونا می‌دانند که کاهش تقاضا خود دارای ۲ دلیل عمده شامل تعطیلی واحدهای عرضه محصولات لبنی همچون غذاخوری و رستوران‌ها و شایعه انتقال ویروس از شیر و فرآورده‌های لبنی به انسان است.

سودی برایمان نمانده است

منصور از دامداران یکی از روستاهای سنندج است که هر روز شیر تولیدی دام‌های خود را از روستا به یک عرضه کننده محصولات لبنی می‌آورد به خبرنگار ایرنا گفت: قبل از اسفند روزانه علاوه بر محصول دام‌های خودم، حدود ۱۰۰ لیتر شیر تولیدی دام هم‌روستایی‌ها را برای فروش به این محل منتقل می‌کردم اما اکنون تنها ۵۰ لیتر تولیدی در دامداری خود را می‌آورم.

وی اظهار داشت: سوپر مارکت و واحد صنفی عرضه کننده شیر و محصولات لبنی که با آنان قرارداد بسته‌ام اکنون قیمت شیر را به نسبت ابتدای اسفند حدود سه هزار ریال در هر کیلوگرم کمتر می‌خرند اما بدلیل کاهش تقاضا در صدد هستند مجددا این قیمت را کاهش دهند که کاهش قیمت شیر باعث می‌شود نه تنها سودی عاید دامدار نشود بلکه موجب ضرر آنان نیز بشود.

رامین از ماست بندهایی شهر سنندج نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بهمن ماه روزانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم شیر تهیه و آن را به فراورده‌هایی همچون ماست، کره و دوغ تبدیل می‌کردم و تمام فراورده‌ها را به فروش می‌رساندم اما این روزها این میزان شیر را خریداری می‌کنم اما قادر به فروش تمام محصول نیستم.

وی با بیان اینکه سعی داریم بقیه محصول را با تبدیل به پنیر و کره ذخیره کرده و همچنین میزان شیر خریداری را نیز کاهش دهم، افزود: میزان فروش لبنیات در یک ماه گذشته به کمتر از نصف ماه بهمن رسیده اما چند روزی است که روند فروش افزایشی نسبی را شاهد هستیم.

همپایی کرونا و بهار در کاهش سود دامداران

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: کردستان ۶۰ هزار بهره برداران دامی است که سه میلیون واحد دامی را پرورش می‌دهند و سالانه حدود ۲۴۰ هزار تن شیر را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

سیدیحیی ذکریایی نژاد با بیان اینکه همه ساله با شروع فصل بهار میزان عرضه محصول شیر در این استان افزایش پیدا می‌کند، افزود: این افزایش امسال با شیوع بیماری کرونا همراه بود که باعث شد کاهش قیمت شیر با افت فزاینده‌ای همراه باشد

وی یادآور شد: ۴۵ درصد شیر تولیدی استان در فصل بهار، ۲۵ درصد در فصل پاییز، ۱۲ درصد در تابستان و ۱۸ درصد در فصل زمستان تولید می‌شود که این عدم توازن با توجه به طبیعت کردستان همه ساله موجب افت و خیز قیمت شیر در فصول مختلف می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین تعطیلی واحدهای صنفی غذا خوری و رستوران‌ها به منظور مهار شیوع بیماری کرونا که نقش عمده‌ای در توزیع مواد لبنی دارند از دیگر دلایل کاهش تقاضای مصرف و افت قیمت محصول شیر در این استان شده است.

وی تاکید کرد: همچنین در ابتدای گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور شایعه انتقال این ویروس به انسان از طریق فرآورده‌های لبنی منتشر شد که این مساله نیز نقش بسزایی در کاهش مصرف این محصولات و در نتیجه متضرر شدن واحدهای دامی صنعتی و نیمه صنعتی داشته است.

مجوز تولید شیر خشک در کردستان اخذ شد

مدیر امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط از اخذ مجوز تولید شیر خشک در این استان خبر داد و افزود: هم اکنون در انتظار ورود سرمایه گذار و تایید درخواست کارخانه‌های لبنی استان مبنی بر ایجاد خط تولید شیر خشک هستیم.

شهریار حنیفی گفت: با ایجاد این خط تولید می‌توان تمام تولیدات استان را به شیر خشک صادراتی تبدیل و در کنار امکان ذخیره سازی، آن را در بازار سایر کشورهای منطقه به فروش رساند.

وی با رد کاهش ۵۰ درصدی قیمت شیر در این استان اظهار داشت: هم اکنون قیمت شیر در گاوداری‌های صنعتی هر کیلوگرم حدود سه هزار ریال و در بین دامداری‌های روستایی نیز تا حدود ۶ هزار ریال کاهش داشته است.

کرونا با مصرف شیر به انسان منتقل نمی‌شود

دانشیار گروه بهداشت و کنترل مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز در این ارتباط معتقد است، گفت: تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق شیر به انسان وجود ندارد چرا که در حال حاضر در مرحله انتقال انسان به انسان این ویروس هستیم.

نگین نوری با تاکید بر لزوم افزایش مصرف لبنیات در روزهایی که ابتلا به شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش یافته است، اظهار داشت: هر موقع بحث هر گونه آلودگی پیش می آید، مصرف شیر به شدت توصیه می‌شود اما مشخص نیست پشت اخبار مربوط به لزوم کاهش مصرف شیر چه استدلال علمی نهفته است.

وی با بیان اینکه کرونا ویروسی که گاو را بیمار می کند با کرونا ویروسی که امروز با آن سر و کار داریم، متفاوت است، افزود: در مورد مصرف شیر ۲ مسأله مطرح است نخست اینکه آیا مصرف شیر می تواند باعث انتقال بیماری شود یا خیر؟ چرا که این روزها اعلام شد با مصرف شیر، امکان ابتلا به کرونا وجود دارد.

نوری تاکید کرد: آن چیزی که در مورد شیر اهمیت دارد، رعایت مقررات بهداشتی در تمام مراحل تولید این ماده لبنی و از لحظه ورود به کارخانه تا تحویل به مصرف کننده است.

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: البته این مقررات همیشه رعایت می شد اما با توجه به اینکه کرونا وارد مرحله جهانی و اپیدمیک شده است باید روی این مراحل دقت بیشتری داشته باشیم و شیر باز نباید مصرف کنیم. هر ماده غذایی دیگری وقتی باز باشد، در معرض محیط بیرون و فرد آلوده قرار می گیرد.

نوری با تاکید بر اینکه شیر را به صورت غیر حرارت دیده نباید مصرف کرد، افزود: ویروس کرونا در مدت ۳۰ دقیقه و در حرارت ۶۰ درجه سانتیگراد از بین می‌رود و باید از پاستوریزه بودن و حرارت دیدن شیر مطمئن شویم.

وی حرارت دیدن را مهمترین عامل نابودی انواع آلودگی ها از شیر دانست و افزود: حرارت دیدن شیر می تواند مشکل را حل و نوع بسته بندی آن خیال ما را بابت مصرف آن راحت می کند و مطمئن باشیم شیر از آلوده بودن حفظ شده است.

امید است با حضور سرمایه گذاران در ایجاد خط تولید شیر خشک در استان و واحدهای فرآوری محصولات لبنی گام‌های مهمتری برای تضمین سود به جیب بهره برداران دامی استان کردستان برداشته شود.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا ظهر سه‌شنبه ۲۶ فروردین در مجموع ۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به چهار هزار و ۶۸۳ نفر رسیده است.

سرخط اخبار اخبار استانها
سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهااراده ملت ایران بر دشمنان فائق آمده است/ بیکاری در خوزستان حل شود

سید ابراهیم رئیسی عصر امروز جمعه در مراسم افتتاح پروژه زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان و سایر پروژه‌های صنعتی استان خوز...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهابزرگترین کارخانه آهن اسفنجی کشور در اهواز افتتاح شد

این طرح به عنوان بزرگترین مگا مدول آهن اسفنجی ایران با هدف تکمیل زنجیره تولید و تأمین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز کشو...

سید ابراهیم رئیسی

اخبار استانهادیدار رییس‌جمهور با نمایندگان کارگران هفت تپه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز جمعه برای افتتاح طرح مهم پاک چوب با بالگرد عازم شوش بود در مسیر حرکت بالگرد و ...

اخبار استانهابازدید وزیر جهاد کشاورزی از مزارع دزفول

پیش از ظهر جمعه محمدعلی نیکبخت در ادامه سفر خود به استان خوزستان از مزارع کشت ذرت دانه‌ای، چغندر قند پاییزه، گندم و کل...