سیلاب شمال فارس به بند خاکی رحیم آباد ابرکوه هدایت شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سیلاب شمال فارس به بند خاکی رحیم آباد ابرکوه هدایت شد

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ابرکوه با اشاره به بارندگی های چند روز اخیر و جاری شدن سیلاب در شمال فارس به سمت این شهرستان ،گفت: بخشی از آن به بند خاکی رحیم آباد هدایت شد.

عباس مهری روز یکشنبه با بیان اینکه ظرفیت این بند ۴.۵ میلیون مترمکعب است  ، افزود: تاکنون افزون بر ۶۰ هزار مترمکعب سیلاب و روان آب های منطقه کنترل شد.

وی اظهار کرد: با هدف کنترل سیلاب ، روان آب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از خسارت ناشی از سیل این شهرستان  ۱۹ بند خاکی و بتنی دارد .

معاون فرمانداری ابرکوه ادامه داد: این بندها در روستاهای اسفندآباد ، هارونی ، بداف ، احمدآباد ، فیروز آباد ، رحیمآباد ومناطق «پوزه سیاه و پوزه سفید» ، غرب و شرق ابرکوه چاه گیر توسط اداره های منابع طبیعی و آب منطقه ای در سال های گذشته ساخته شد .

جانشین رییس شورای حفاظت منابع آب شهرستان ابرکوه با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد اشتغال این شهرستان به بخش کشاورزی مرتبط است ، خاطرنشان کرد: کشاورزان با تدوام ۲ دهه پدیده خشکسالی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

تامین منابع آبی ابرکوه از شمال فارس 

معاون فرمانداری ابرکوه یادآور شد: این شهرستان از لحاظ منابع آبی عمدتا به شمال استان فارس متکی است که به گفته مسوولان محلی و باور کشاورزان به نوعی حق آنها تضییع می شود، و به گفته آنها برداشت ها بی رویه و بدون مجوز در بالا دست ، مشکلات کشاورزان را دو چندان کرد .

مهری افزود: با توجه به کمبود آب در بخش کشاورزی و استفاده بهینه از آن ، تلاش خوبی از سوی کشاورزان و مشارکت جهاد کشاورزی در زمینه آبیاری نوین انجام شد .

وی تصریح کرد: در چند سال اخیر با کمک های بلاعوض دولت چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی و باغ های این شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شد.

خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی ابرکوه 

وی با توجه به کاهش میزان بارندگی و افزایش پدیده خشکسالی در ۲ دهه اخیر یکی از راه‌های تقویت منابع آب‌های زیرزمینی را خاموشی چاه های کشاورزی در فصل زمستان و مدیریت منابع آبی از سال های ۹۵ تاکنون ذکر کرد.

مهری با بیان اینکه کشاورزان از ۶۶۲ حلقه چاه آب برداشت می کنند، خاطرنشان کرد:  ۹۷ درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شد و از سال ۱۳۹۵، آنها با مشارکت در طرح خاموشی چاه‌ها در مدیریت برداشت آب حضور فعالی دارند.

معاون فرمانداری ابرکوه در ادامه یادآور شد: با نصب کنتورهای هوشمند استحصال آب از پنج هزار و ۳۰۰ لیتر در ثانیه در سال ۱۳۹۴ هم‌اکنون به سه هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه کاهش یافت.

جانشین رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه خاطرنشان کرد: با اجرای طرح خاموشی ۳۰ روزه چاه‌ها در سال ۱۳۹۵، ۱۵ میلیون مترمکعب ،۴۵ روزه در سال ۱۳۹۶، ۱۶.۷ میلیون مترمکعب و ۶۰ روزه در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب سفره های زیرزمینی صرفه‌جویی شد.

ایجاد ۳۶ فروچاله در دشت ابرکوه 

وی  با اعلام موفقیت طرح یادشده در مدیریت برداشت منابع آبی افزود: به دلیل خشکسالی، ایجاد ۳۶

فروچاله‌ و خشک شدن قنات‌ها ، دشت ابرکوه یکی از مناطق ممنوعه کشور است و مدیریت آب‌های زیرزمینی اجتناب ‌ناپذیر است.

وی اضافه کرد: کاهش بارندگی و روند فزاینده افت سطح آب‌های زیرزمینی باعث شد در کنار کم‌آبی، هجوم آب‌های شور از کفه ابرکوه به سمت آبخوان‌ها آغاز شود که شوری و تلخی آب چاه‌های کشاورزی را تهدید می کند.

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم  پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد.

از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه هم به اراضی زراعی اختصاص دارد و ۳۵ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است که در این زمینه  هشت هزار خانوار امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب از ۱۵ هزار هکتارسطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولیدمی شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...