ایمن‌سازی طیور علیه بیماری نیوکاسل در ورامین آغاز شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳

ایمن‌سازی طیور علیه بیماری نیوکاسل در ورامین آغاز شد

رئیس شبکه دامپزشکی ورامین از آغاز مرحله دوم طرح ایمن‌سازی طیور بومی این شهرستان جنوب شرقی استان تهران علیه بیماری نیوکاسل خبر داد.

محمد جعفرپور روز دوشنبه گفت: فاز دوم طرح ایمن سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در ۵۰ روستای بخش‌های مرکزی و جوادآباد و مناطق مختلف شهرستان ورامین آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰۰ هزار قطعه از طیور در این بیماری واکسن دریافت کنند.

وی یادآور شد: مرحله نخست این طرح آبانماه امسال و با واکسیناسیون ۳۰۰ هزار قطعه طیور بومی انجام شده بود.

به گفته رییس شبکه دامپزشکی ورامین، نیوکاسل از جمله بیماری‌های خطرناک در میان طیور است که در صورت همه‌گیری، با خسارت و تلفات بالا همراه است و شیوع آن تا ۹۰ درصد به طیور خسارت وارد می‌کند.

وی تصریح کرد: در زمان وقوع بیماری نیوکاسل به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی،  نمی‌توان درمان قطعی را انجام داد. بنابراین بهترین راه برای مقابله با این بیماری، پیشگیری و واکسیناسیون است.

جعفرپور گفت: در فاز دوم طرح واکسیناسیون طیور که با همکاری دهیاران انجام شده، کارشناسان شبکه بهداشت با حضور در مناطق روستایی بخش‌های مرکزی و جوادآباد، نسبت به واکسیناسیون طیور بومی که در فاز اول واکسن دریافت کرده بودند، به صورت آشامیدنی اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای دست‌یابی به نتیجه بهتر از اجرای این طرح لازم است تا روستائیان، یک روز قبل از اجرای طرح، پرندگان خود را آماده و در فضای محصور نگهداری کرده و حداقل ۸ ساعت قبل از واکسیناسیون، از دادن آب به پرندگان خودداری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی ورامین افزود: واکسن فقط داخل ظرف آبخوری تمیز به صاحبان طیور بومی تحویل داده می‌شود و باید ظرف ۲ ساعت توسط پرندگان مصرف شود.

عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد.

لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس هستند.

بیماری نیوکاسل دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...