۹۰ هزار قطعه طیور در باشت برعلیه بیماری نیوکاسل واکسینه شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۹۰ هزار قطعه طیور در باشت برعلیه بیماری نیوکاسل واکسینه شد

رئیس دامپزشکی باشت گفت: ۹۰ هزار قطعه طیور در این شهرستان برعلیه بیماری نیوکاسل در دهه فجر امسال واکسینه شد.

صادق ظفری روز شنبه در گفت و گو خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فاز دوم واکسیناسیون طیور بومی برعلیه بیماری نیوکاسل به تعداد ۹۰ هزار دوز نیز هم اکنون در مناطق روستای و عشایری به صورت رایگان در حال انجام است.

وی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از چرخش ویروس و انتقال آن از طیور بومی به طیور صنعتی وکمک به اقتصاد اهالی روستایی عنوان کرد.

وی بیان کرد: اجرای این طرح مرغداری های صنعتی را نیز در مقابل انواع بیماری محافظت خواهد کرد.

نیوکاسل از بیماری های مسری طیور است.

خروج ترشحات از بینی، اسهال آبکی سبز رنگ و بدبو، از دست دادن اشتها، ناراحتی گیجی و خواب آلودگی، صدای ناله و خس خس،  پیچ خوردگی سر و گردن به یک سمت بدن. ورم سر و گردن از علائم این بیماری به شمار می رود.

انتقال بیماری به طور طبیعی از راه ترشحات، فضولات، امعاء و احشاء پرندگان آلوده و نیز تماس آنها با طیور سالم صورت می‌گیرد و دستگاه گوارش و تنفس پرندگان به طور طبیعی مرکز اصلی انتقال و حامل بیماری است.

حمل و نقل مرغ های زنده به خصوص آنها که بیمار بوده اند، می‌تواند یکی از عوامل انتقال این بیماری از محلی به محل دیگر باشد.

ظفری گفت:۳۶۵ هزار راس دام از ابتدای سال جاری تاکنون در این شهرستان  بر علیه بیماری های مختلف واکسینه شدند.

وی بیان کرد:امسال ۱۲۰ هزار راس گوسفند و بز بر علیه بیماری  آبله، ۱۱۵ هزار راس گوسفند و بز بر علیه تب برفکی و ۶ هزار و ۵۰۰ دام بر علیه بیماری هاری،۱۵هزار راس بره و بزغاله بر علیه تب مالت در باشت واکسینه شده است.

ظفری عنوان کرد: در سال جاری واکسیناسیون دام بر علیه سایر بیماری ها نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی نیز طرح واکسیناسیون دام در روستاهای موری کش ،دم تنگ میان تنگان نیز انجام شد.

ظفری ابراز داشت: در این طرح افزون بر واکسیناسیون ویزیت رایگان دام ها با همکاری بخش خصوصی نیز صورت گرفته است.

وی توزیع سم و داروهای ضد انگلی رایگان در این روستاها را از دیگر خدمات انجام شده دامپزشکی باشت همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی امسال ذکر کرد.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...