حفظ بز مرخز به عنوان ذخایر ژنتیکی کشور امری ضروری است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
معاون بهبود تولیدات دامی استان کردستان خبر داد:

حفظ بز مرخز به عنوان ذخایر ژنتیکی کشور امری ضروری است

ایسنا/کردستان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه بز" مرخز" جزو ذخایر ژنتیکی کشور بوده حفاظت از آن ضروری است، گفت: حفظ نژاد بز مرخز در استان کردستان یکی از اولویت های سازمان جهادکشاورزی است که ایستگاه هایی برای حفاظت از این دام در حال انقراض ایجاد شده که نیازمند تامین اعتبار است.

ذکریایی نژاد در جلسه تدوین برنامه حفاظت، پرورش و توسعه بز مرخز در کردستان اظهار کرد: نگهداری و پرورش بز مرخز در حال حاضر در ۲ ایستگاه جهاد کشاورزی استان کردستان با ظرفیت ۵۰۰ راس انجام می گیرد.

وی افزود: امروز در جهان برای حفظ نژادهای مختلف و خصوصا آن هایی که در حال انقراض هستند اهمیت زیادی قائل می شوند، در این راستا حفظ نژاد بز مرخز هم در استان کردستان یکی از اولویت های سازمان جهادکشاورزی است که ایستگاه هایی برای حفاظت از این دام در حال انقراض ایجاد شده که نیازمند تامین اعتبار است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ضمن اشاره به فعالیت های صورت گرفته توسط این معاونت برای جلوگیری از انقراض این گونه و ترغیب دامداران برای احیاء مجدد و پرورش بز مرخز، بیان کرد: برای جلوگیری از انقراض بز مرخز تا کنون اقداماتی صورت گرفته که شامل ارائه تسهیلات با سود کم برای تشویق پرورش دهندگان بز مرخز، هماهنگی با منابع طبیعی و حل مشکل دامداران در رابطه با سرشاخه زنی درختان برای خوراک زمستانه اینگونه دام ها، دیدار چهره به چهره و شنیدن مشکلات و مسایل پیش روی پرورش دهندگام این نژاد، تهیه نهاده های دامی مانند سبوس و … برای پرورش دهندگان، شناسایی دامداران مذکور و بررسی امار تعداد گله های موجود در سطح شهرستان، هماهنگی با دامپزشکی برای اولویت قرار گرفت در واکسیناسیون، سم پاشی و انگل زدایی مکان نگهداری دام ها و همچنین یکدست کردن گله های بز مرخز و جلوگیری از مختلط شدن آنها با سایر گونه ها برای حفظ گونه است.

ذکریای نژاد ذکر کرد: یکی دیگر از فعالیت ها در راستای حفاظت از بز مرخز اجرایی کردن طرح کشت و تولید آزمایشگاهی جنین بز مرخز بوده که برای تمامی گونه های دامی می توان استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از گله های مردمی از نظر اقتصادی و کارشناسی، تبادل دام نر در گله های مردمی و ایستگاه های حمایتی، تامین اعتبار برای گله های مردمی، حفظ ایستگاه های دامپروری، پیگیری تسهیلات بلاعوض برای پرورش این نژاد با ارزش می تواند راهکارهای موثری در حفظ و پرورش این گونه دامی باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی در پایان یادآور شد: حفاظت و توسعه پرورش بز مرخز، همکاری تمامی بخش های مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و بخصوص سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان می طلبد.

 

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...