مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در قصرشیرین آغاز شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دکتر شهریار پاکباز:

مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در قصرشیرین آغاز شد

قصرشیرین- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: مایه‌کوبی (واکسیناسیون) ۲۰۰ هزار راس انواع دام سبک روستاییان و عشایر این شهرستان علیه بیماری تب برفکی آغاز شد.

دکتر شهریار پاکباز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح تمامی جمعیت دام های مربوط به روستاییان و عشایر مستقر در بخش های مرکزی، سومار و نفت شهر در برابر بیماری تب برفکی واکسینه می شوند.

وی اظهار داشت: اجرای این طرح توسط سه اکیپ های دامپزشکی شهرستان قصرشیرین و باهمکاری بخش خصوصی انجام می شود و دام ها به صورت رایگان و با مراجعه تیم ها دامپزشکی به مناطق عشایری و روستاهای شهرستان واکسینه می شوند.

رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین گفت: اجرای این طرح تا پایان فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

پاکباز اضافه کرد: همچنین امسال طی ۲ مرحله ۳۰۰ راس از دام های سنگین شهرستان علیه بیماری تب برفکی  مایه کوبی شدند.

وی گفت: تب برفکی از جمله بیماری های ویروسی خطرناک برای دام است که در صورت بی توجهی، این بیماری می تواند منجر به از بین رفتن دام ها شود و ایجاد تاول در زبان و سم دام به همراه علایمی همچون کاهش شیر و راندمان تولید گوشت دام و ریزش شدید بزاق از جمله عوارض این بیماری خطرناک است.

او افزود: انجام عملیات واکسیناسیون، رعایت اصول و ضوابط قرنطینه دام و کنترل ورود و خروج دام در پیشگیری از ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد.
وی گفت: با توجه به سرد شدن هوا، پایش های مراقبتی بر تالاب سید خلیل و همچنین مجتمع ماهیان گرمابی با توجه به کوچ پرندگان در قشلاق و نظارت بر مراکز عرضه طیور برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان نیز انجام شده است.

او از برپایی کلااس های آموزشی برای آشنایی با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همکاری خانه های بهداشت خبر داد و افزود: تاکنون موردی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان قصرشیرین مشاهده نشده است.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.

شهرستان قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب استان کرمانشاه دارای ۳۰ هزار راس دام سبک و سنگین و بیش از ۲۰۰هزار راس دام مربوط به عشایر است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...