مایه کوبی تب برفکی در کردستان به بیش از چهار میلیون نوبت رسید - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مایه کوبی تب برفکی در کردستان به بیش از چهار میلیون نوبت رسید

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: با اتمام مرحله سوم مایه کوبی دام‌های این استان علیه بیماری تب برفکی میزان واکسیناسیون علیه این بیماری به چهار میلیون و ۲۰۳ هزار نوبت راس رسید.

مجتبی ورمقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مرحله سوم مایه کوبی دام‌های این استان علیه بیماری تب برفکی در بهمن ۱۳۹۸ آغاز و فروردین امسال نیز به پایان رسیده است افزود: در این مرحله یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و ۷۳ هزار راس دام سنگین مایه کوبی شده‌اند.

وی یادآور شد: این میزان مایه کوبی حدود ۳۰ درصد از تعهد اسمی این اداره کل بیشتر است به طوری که مقرر بود در این مرحله میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ راس دام واکسینه شود.

ورمقانی اضافه کرد: درمرحله اول و دوم مایه کوبی این بیماری در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک و ۲۳۰ هزار راس دام سنگین علیه این بیماری مایه کوبی شده‌اند.

وی افزود: عملیات مایه کوبی دام‌های کردستان علیه بیماری تب برفکی در چند سال گذشته به صورت رایگان انجام شده و منابع آن از اعتبارات ملی و استان تامین شده است و این روند باعث شده این بیماری در استان در وضعیت مناسب و کنترل شده ایی قرار داشته باشد.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

ورمقانی یادآور شد: دامپزشکان در این مراحل ۸۲۰ واحد اپیدمیولوژیک مورد مایه کوبی قرار گرفته اند که در آنها چهار هزار و ۱۲۲ مورد رکورد ثبت شده است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...