خونگیری از ۲۷ هزار و ۲۴۱ راس دام سنگین در آبیک - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
رییس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک

خونگیری از ۲۷ هزار و ۲۴۱ راس دام سنگین در آبیک

قزوین – ایرنا - ۲۷ هزار و ۲۴۱ راس دام سنگین در شهرستان آبیک از ابتدای سال جاری تاکنون برای تشخیص بیماری بروسلوز خونگیری شدند.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان آبیک روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفت: بروسلوز از مهمترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام است که با رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای از قبیل شناسایی کانون‌های آلودگی و حذف دام‌های آلوده، رعایت اصول امنیت زیستی و پاک‌سازی و ضدعفونی محیط می‌توان با آن مبارزه کرد.

مرتضی یعقوبی افزود: رعایت مواردی از قبیل واکسیناسیون به موقع دام‌ها، شستشو و گندزدایی دامداری، محل زایمان و تجهیزات و همچنین پرهیز از مصرف محصولات لبنی نجوشیده، معدوم ‌سازی مناسب جنین سقط شده، جفت و سایر ترشحات، استفاده از دستکش، ماسک و عینک در هنگام کمک به زایمان و تیمار دام می‌تواند تا حد بالایی از ابتلا به این بیماری هزار چهره جلوگیری کند.

یعقوبی به تعداد دام‌های واکسینه شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸، ۲۸ هزار و ۳۴۵ راس گاو و گوساله و ۲۶ هزار و ۵۱۴ راس بره و بزغاله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده اند.

بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود و باکتری بروسلا که عامل ایجادکننده این بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...