وزیر جهاد به خبرگان کشاورزی پاسخ مثبت داد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

وزیر جهاد به خبرگان کشاورزی پاسخ مثبت داد

وزیر جهاد کشاورزی به درخواست مجمع خبرگان کشاورزی کشور برای حضور در نهادهای تصمیم‌گیر حوزه کشاورزی پاسخ مثبت داد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی کانون های کارآفرینی کشور روز دوشنبه گزارش داد: سجاد سنجابی، رییس این شورا در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی گفت: باتوجه به اینکه اعضای مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور از خبرگان باتجربه و صاحب نظر در بخش کشاورزی هستند و ظرفیت ها و توانمندی های خوبی برای کمک به کشاورزی و ارایه طرح و ایده های نوین برای سوق دادن تولید محصولات کشاورزی به سمت مکانیزه شدن را دارا هستند، تاکنون از نظرات و تجارب آنها استقبالی نشده و در بخش های مربوطه استفاده ای نشده است.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور افزود: در شورای گفت و گوی استان ها یکی از خبرگان کشاورزی حضور ندارد که مسایل و مشکلات بخش کشاورزی استان را با استاندار در میان بگذارد اما اتحادیه ها و مشاغل دیگر در این شورا حضور دارند؛ یکی از بزرگترین معضل و مسایل کشاورزان ما در ایران همین است.

رییس شورای مرکزی کانون های کارآفرینی کشور نبود نماینده بخش کشاورزی در جلسات تنظیم بازار را هم یادآور شد و افزود: آیا کشاورزان نمی توانند مانند اتاق اصناف و اتاق بازرگانی باشند، آیا تولید کنندگان کشاورزی زیادند یا صنعتگران؟

او با تاکید بر اینکه تولید محصولات کشاورزی بایستی براساس نیاز مردم و بازار صورت پذیرد، گفت: باتوجه به اینکه در سال قبل گوجه در استان ها زیاد بود، کشاورزان متضرر شدند، امسال گوجه در استان ها زیاد است اما قیمت آن پایین تر از سال قبل است اما اگر نماینده ای از کشاورزان در جلسات تنظیم بازار باشد این مشکلات برطرف می شود.

سنجابی در ادامه با اشاره به سهم پرداختی کشاورزان در بیمه کشاورزی عنوان کرد: در بیمه کشاورزی هر کشاورز می تواند پنج نفر را با یارانه خیلی خوب دولت و همسان با مزایای کامل تامین اجتماعی مشغول به کار کند و سهم بیمه ای که پرداخت می کنند در مقابل تامین اجتماعی بسیار ناچیز است؛ در بیشتر استان ها چنانچه این کار صورت پذیرد و افراد مشغول به کار بیمه شوند، در تمام استان ها شاهد پیشرفت عظیمی در بخش بیکاری در حوزه کشاورزی و اشتغالزایی خواهیم بود.

وزیر کشاورزی هم در این جلسه عنوان کرد: امکان نداشته که ما از یه کشاورزی خواهشی کنیم و انجام نداده باشد؛ یکی از بخش های فداکار ما همین بخش خبرگان کشاورزی است و حس من نسبت به مجمع ملی خبرگان بسیار مثبت و خوب است و هر قدمی که در راستای توسعه بخش کشاورزی می‌خواهید بردارید، من با شما هستم.

کاظم خاوازی گفت: چهار پنج تا کار که خبرگان بصورت مستقل می تواند انجام دهد به وزارتخانه ارجاع شود و در خصوص بسته های حمایتی هم نظرات را بگویند؛ در خصوص مکان خبرگان بعد از تصمیم هیات مدیره خبرگان کشاورزی هرکدام از مکان های ترویج یا تعاون روستایی که خواستند را می توانند انتخاب کنند.

او افزود: تعیین ابلاغیه جایگاه خبرگان کشاورزی در وزارت جهاد و ابلاغ آن را به همه سازمان های جهاد کشاورزی با توجه به اینکه تشکل های دیگر تک محصولی هستند اما خبرگان کشاورزی زیرمجموعه بسیار وسیعی دارد، با یک نامه رسمی خبرگان را به شورای گفت و گو معرفی کنید.

خاوازی گفت: در بخشی که ما به شما خیلی احتیاج داریم تعیین اطلاعات و داده صحیح است مثلا آنالیز قیمت گندم چند است و اطلاعاتی را در اختیار وزارتخانه قرار دهید، هزینه کارهای کشاورزی در سر زمین بیان شود و یک ارتباط دو سویه و پیوسته صورت پذیرد.

او اذعان کرد: جای کشاورزان ما در شورای گفت و گو و ستاد تسهیل بازار خالی است و این آمادگی هست که هر جایی که شما می خواهید را معرفی کنیم تا حضور فعال و مثمر ثمری در آنجا داشته باشید.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیآغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز قمرزاده عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برداشت محصول چغندرقند از سطح پنج ...

کشاورزیتخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر

به گزارش خبرگزاری مهر، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی فروردین ماه امسال...

کشاورزیهمکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار مهر، پاکستان کشوری با جمعیت ۲۳۵ میلیون از بین کشورهای همسایه ایران بازار بزرگی برای بحث صادرات دارد. به...

کشاورزیواردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است

به گزارش خبرگزاری مهر، ضوابط تأمین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد. بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، ...