کل خاویار دنیا ۳۰۰ تن؛ سهم ایران بیش از ۱۰ تن - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
گفتگو با دبیر کل اتحادیه تولید آبزیان ایران

کل خاویار دنیا ۳۰۰ تن؛ سهم ایران بیش از ۱۰ تن

خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران از تولید سالانه ۶ تن خاویار در مزارع پرورشی و همچنین صادرات سالانه ۱۲۰۰ کیلوگرم از این محصول خبر داد و گفت: اگر چه در حال حاضر حدود دو درصد خاویار دنیا را تولید می‌کنیم اما به سرعت در حال افزایش این سهم هستیم.

علی اکبر خدایی دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در خصوص تولید خاویار در کشور گفت: همانطور که میدانید تولید خاویار نیز مانند میگو از دریا به خشکی آمده است و تولیدکننده توانسته خاویار پرورشی را خارج از محیط دریا تولید کند که این پیشرفتی ارزشمند در کشور است. در حال حاضر به دلیل ممنوعیت صید از دریای خزر، تولید دریایی خاویار  به صفر رسیده است بنابراین مزارع پرورشی خلا ناشی از آن را پر خواهد کرد.

خدایی افزود: در کشور حدود ۱۳۰ مزرعه پرورشی احداث شده که تعدادی از آنها به تولید خاویار رسیده‌اند و خاویار پرورشی را به بازارهای داخلی و صادراتی عرضه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بازار خاویار معمولا خوب بوده است البته چون خاویار غذایی لوکس محسوب می‌شود و جزو اولویتها نیست لذا در این شرایط کرونایی سفارشات بسیار کم شده است. بنابراین انتظار می رود که در ۶ ماهه اول سال، صادرات خاویارمان کم شود اما در ۶ ماه  دوم مجددا افزایش خواهیم داشت. بنابراین تولید و پرورش خاویار هم بازار خوبی دارد و هم تولید رو به رشدی است؛ به عبارت دیگر صنعتی است که در حال جا باز کردن در اقتصاد کشور است.

احتمال تمدید ممنوعیت صید خاویار

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ممنوعیت صید خاویار تا پایان سال ۲۰۲۰ بوده اظهار داشت: در اجلاس بعدی کمیسیون حفاظت و بهره برداری و مدیریت منابع مشترک دریای خزر که در آذرماه امسال در ایران برگزار می گردد، این ممنوعیت برای یک سال دیگر تمدید می‌گردد.

وی در خصوص دلایل ممنوعیت صید خاویار از دریای خزر نیز گفت: به دلیل صید بی رویه ذخایر این آبزی منحصر به فرد در معرض خطر قرار گرفته و  مقدار زاد و ولد ماهی خاویار کاهش پیدا کرده است در نتیجه با ممنوعیت صید، فرصتی می دهند که بیش از این صید نشوند و ذخیره بیولوژیک این ماهی به میزان قابل توجهی برسد.

خدایی تاکید کرد: صید بی رویه انجام شده در طی سال های گذشته به خصوص بعد از فروپاشی شوروی سابق، توسط برخی کشورهای حاشیه خزر (البته به جز روسیه و ایران) و رعایت نکردن رژیمی که قبلا بوده باعث شده جمعیت ماهیان خاویاری لطمه زیادی ببینند.

وی افزود: ایران و روسیه همیشه جزو کشورهایی هستند که بازسازی ذخایر می کنند و  هرساله مقادیر زیادی بچه ماهی خاویاری توسط موسسه تحقیقات شیلات و سازمان شیلات رهاسازی می‌شود اما بقیه کشورها اینگونه نیستند.

صادرات سالانه ۱۲۰۰ کیلوگرم خاویار ایران

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در پاسخ به این سوال که سالانه چه میزان خاویار پرورشی در کشور تولید می شود، گفت: بر اساس آمار سازمان شیلات ایران، تولید پرورشی ما حدود ۶ تن  است و حجم صادراتمان هم حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم است البته حجم تولید به سرعت در حال رشد است.

خدایی افزود: در حال حاضر کل خاویار دنیا حدود  ۳۰۰ تن است اما محصولی کم وزن و بسیار پر ارزش است. به این ترتیب می توان گفت ۲ درصد خاویار دنیا را ما به صورت پرورشی تولید می کنیم. البته ما شرایطش را داریم که در زمینه پرورش خاویار بهتر شویم بخصوص اینکه خاویار ایران در دنیا شناخته شده است. اگرچه ما یک فرصت زمانی طولانی را از دست دادیم و کشورهای دیگر آمدند و وارد پرورش شدند با این وجود با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در حال جبران گذشته هستیم.

رشد ۲۰ درصدی عملکرد شیلات در تولید خاویار

گفتنی است چندی پیش نبی‌الله خون‌میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران نیز در گفتگو با ایانا گفته بود: در تولید خاویار، عملکردمان نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش و در تولید گوشت ماهیان خاویاری رشد داشته ایم.

خون میرزایی ضمن اشاره به این موضوع که توسعه ظرفیت پرورش ماهیان خاویاری و افزایش تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: سال گذشته طبق تکلیف برنامه در تولید خاویار پرورشی باید به ۱۰ تن می‌رسیدیم که به ۱۰.۷ تن رسیدیم.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...