صدمات بحران کرونا عمیق و ماندگار است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
استاد دانشگاه کالیفرنیا

صدمات بحران کرونا عمیق و ماندگار است

«رابرت شاپیرو» معتقد است که ویروس کرونا اقتصاد کشورها را مختل نموده و تاثیراتی عمیق و ماندگار برای اقتصاد جهانی در پی خواهد داشت.

مجمع جهانی اقتصاد در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ارزیابی کارشناسان مدیریت ریسک حاکی از آن است که به خاطر شیوع ویروس کرونا با یک رکود طولانی مدت در اقتصاد جهانی مواجه خواهیم بود.

از مجموع ۳۴۷ نفر کارشناسی که در گزارش مجمع جهانی اقتصاد از آنها نظرسنجی شده است، دو سوم این افراد اعلام کردند که اصلی‌ترین نگرانی آنها منفی شدن رشد اقتصاد جهانی برای یک دوره طولانی مدت است.

اینکه ویروس کرونا چه بر سر اقتصاد جهان آورده است سوالی است که اکثر کارشناسان در پی پاسخ به آن هستند.

در این راستا گفتگویی با «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

* صدر اعظم آلمان برای مقابله با ویروس کرونا با کمک مالی به کشورهای منطقه یورو موافقت کرد. هدف «آنگلا مرکل» اتحاد بیشتر کشورهای اتحادیه اروپاست. آیا این طرح به اتحاد و همبستگی اقتصادی بیشتر کشورهای اروپایی کمک می کند؟

قطعا بله. برگزیت و بحران مهاجران منطقه یورو را به شدت تکان داد و در حال حاضر بحران کرونا باعث جدایی بیشتر این کشورها از هم شده است. کشورهایی که بیشتر تحت تاثیر بیماری کووید ۱۹ قرار گرفتهاند، مانند ایتالیا احساس می کنند توسط دیگر اعضاء منطقه به حال خود رها شده اند و اعطای این کمک مالی که به صورت بلاعوض است به کشورهایی که بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته اند کمک بسیار موثری است و با همبستگی بیشتر آنها با یکدیگر چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ مالی می شود.

* مجمع جهانی اقتصاد در آخرین گزارش اخیر خود اعلام کرد که ارزیابی کارشناسان مدیریت ریسک حاکی از آن است که به خاطر شیوع ویروس کرونا با یک رکود طولانی مدت در اقتصاد جهانی مواجه خواهیم بود. ارزیابی شما چیست؟

قبلا نیز گفته ام که اقتصاد جهانی بسیار تحت تاثیر این بحران قرار گرفته و ما اکنون شاهد رکود در اقتصاد جهانی هستیم. آسیب های ناشی از بحران کرونا بسیار وسیع بوده و صدمات آن به اقتصاد کشورها قطعا تا چند سال آینده نمایان خواهد بود. در پی شیوع این ویروس بخش تولید، خدمات، صنایع و نیروی کار بیشترین آسیب را دید – بخش های که پایه اقتصاد کشورها و جهان هستند. روشن است که شوک اقتصادی در پی شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ می‌تواند باعث بروز آسیب‌های طولانی ‌مدت شود و آثار ماندگاری از خود به‌جای خواهد گذاشت. متاسفانه نهادهای اقتصادی بین المللی نظیر مجمع جهانی اقتصاد، سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی نیز تحت تاثیر این بحران قرار گرفته و نتوانسته اند از آسیب ها بکاهند.

* آیا آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا ادامه پیدا خواهد کرد و چقدر این آسیب‌ها زیان‌بار خواهند بود؟

بدون شک آسیب ها ادامه خواهد داشت و کشورها تا چند سال آینده از آنها مصون نخواهند بود. در واقع ویروس کرونا اقتصاد کشورها را مختل نموده و تاثیراتی عمیق و ماندگار برای اقتصاد جهانی در پی خواهد داشت. هنوز مشخص نیست کووید۱۹ تا چه زمانی میهمان ناخوانده کشورهای جهان باشد. باید گفت پیش بینی در مورد زمان اتمام این بحران و میزان خسارت اقتصادی آن بسیار سخت است.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...