کرونا تا تابستان کنترل نشود، فاجعه جهانی رخ می‌دهد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
استاد دانشگاه آلاباما در گفتگو با بازار:

کرونا تا تابستان کنترل نشود، فاجعه جهانی رخ می‌دهد

«میخائیل هولینگ ورث» معتقد است که تبعات اقتصادی ویروس کرونا بسیار گسترده بوده و اگر تا تابستان کنترل نشود فاجعه جهانی رخ خواهد داد.

جهان امروز درگیر جنگی خانمان سوز علیه ویروسی  ناشناخته است. ویروسی که حدود سه ماه است شناخته شده ولی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. این جنگ یک طرفه  قربانیانی بیش از جنگهای درگرفته در تاریخ دنیا دارد و می توان گفت همه گیری ویروس کرونا در دنیا بحرانی است که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. وضعیت امروز دنیا یادآور روزهای تلخ  دنیا در جریان جنگ های جهانی است  با این تفاوت که قربانیان آن بیشتر و دامن گیری آن وسیع تر است.

در خصوص این موضوع  گفتگویی با دکتر «میخائیل هولینگ ورث» استاد دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا انجام شده است که در ادامه از نظر می گذرد.

گای رایدر دبیر کل سازمان بین المللی کار گفت: «هر چه همه گیری ویروس بیشتر شود و شمار بیشتری از کشورها درگیر این بحران شوند، تعطیلی فعالیتهای اقتصادی وسیع تر و طولانی تر می شود. در نتیجه این وضعیت بازار کار با شدت بیشتری آسیب می بیند و بر شمار بیکاران افزوده خواهد شد.»به نظر شما چگونه می توان جلوی این بحران را گرفت؟

پاسخ به این بحران بین المللی و کاملا غیر قابل پیش بینی بسیار سخت است. این ویروس تقریبا کل جهان را درگیر نموده و اقتصاد در سطح جهانی و سطح ملی را با مشکلات بیشماری مواجه نموده است. یکی از راههایی که کشورها جهت کاهش تاثیرات ویروس کرونا برگزیده اند قرنطینه و تعطیلی فعالیت های اقتصادی و حمل و نقل می باشد. در نتیجه این روش افراد زیادی بیکار شده یا با درآمد کم مجبور به گذران زندگی هستند. باید گفت هیچ کشوری آمادگی مقابله با این ویروس را نداشته و مقابله با آن و همچنین کاهش اثرات آن بسیار سخت است.

 به نظر شما کدام بخش های اقتصاد در اثر شیوع ویروس کرونا بیشتر آسیب می بینند؟

ویروس کرونا تمامی بخش های اقتصاد در سطح ملی و جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. می توان گفت بخش تجاری، گردشگری و تولیدی یکی از مهمترین بخش هایی هستند که بیشترین آسیب را می بینند.

وزیر دارایی فرانسه اخیرا گفت: فرانسه امسال با بدترین بحران اقتصادی خود بعد از جنگ جهانی دوم روبرو می‌شود که بسیار شدیدتر از بحران مالی ۲۰۰۹ است. آیا سخنان این سیاستمدار فرانسوی را می توان در مورد اقتصاد جهانی نیز مطرح نمود؟

قطعا بله. اکنون اقتصاد جهان با بحران بی سابقه ای مواجه شده است و کشورها و نهادهای بین المللی تلاش می کنند از شدت آسیب آن بکاهند . اکنون در اکثر کشورها وضعیت فوق العاده و جنگی اعلام شده که می توان گفت بسیار شبیه به وضعیت جهان در زمان جنگ های جهانی است.

تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان را به طور کلی چگونه ارزیابی می کند؟

همانطور که در بالا اشاره کردم تاثیر این ویروس بر اقتصاد جهان بسیار زیاد بوده و خواهد بود. اگر شیوع ویروس کنترل نشده و تا فصل تابستان کشورها را درگیر کند رشد اقتصاد جهانی بسیار کاهش خواهد یافت و می توان گفت فاجعه رخ خواهد داد. اکنون قیمت جهانی نفت به کمترین میزان خود در طی دهه اخیر رسیده است. اکثر شرکت های بزرگ و بین المللی فعالیت خود را متوقف نموده و کارخانه های تولید خودرو، گوشی، وسایل الکتریکی و .. تعطیل شده اند. بعد از مهار ویروس جهان شاهد کمبود عرضه کالاهای مورد نیاز و افزایش تقاضا خواهد بود که این نابرابری عرضه و تقاضا بر وخامت اوضاع اقتصاد جهان خواهد افزود.

سرخط اخبار بهداشت و سلامت

بهداشت و سلامتبسته ماندگاری پرستاران به زودی اجرایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی در نشست شورای هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، افزود: به دستور رئیس جمهور، لایحه حمای...

بهداشت و سلامتکدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم مشهود گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر ت...

بهداشت و سلامتبرنامه سلامت خانواده؛ موازی کاری یا ایده ای نو!

به گزارش خبرنگار مهر، هفته سلامت مناسبتی است که سالانه در اردیبهشت ماه، برای ترویج مفاهیم کلیدی سلامت و گفتمان‌سازی در ج...

بهداشت و سلامتغذاهای دریایی خطر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را افزایش می دهند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که به طور منظم غذاهای دریایی می‌خورند ممکن است خ...