بحران اقتصادی طولانی وبزرگ خواهد بود به فکر جان مردم باشید - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
گفت و گو با استاد دانشگاه سانفرانسیسکو:

بحران اقتصادی طولانی وبزرگ خواهد بود به فکر جان مردم باشید

«رابرت اسمیت» معتقد است که آثار و تبعات اقتصادی ویروس کرونا در سطح جهان تا سالها ادامه داشته و نوسانات ناشی از قیمت نفت و گاز و نابسامانی در اقتصادهای ملی آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد جهانی وارد می کند.

جهان امروز درگیر جنگی خانمان سوز علیه ویروسی  ناشناخته است. ویروسی که حدود سه ماه است شناخته شده ولی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. این جنگ یک طرفه  قربانیانی بیش از جنگهای درگرفته در تاریخ دنیا دارد و می توان گفت همه گیری ویروس کرونا در دنیا بحرانی است که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. وضعیت امروز دنیا یادآور روزهای تلخ  دنیا در جریان جنگ های جهانی است  با این تفاوت که قربانیان آن بیشتر و دامن گیری آن وسیع تر است.

در این راستا خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*گای رایدر دبیر کل سازمان بین المللی کار گفت: «هر چه همه گیری ویروس بیشتر شود و شمار بیشتری از کشورها درگیر این بحران شوند، تعطیلی فعالیتهای اقتصادی وسیع تر و طولانی تر می شود. در نتیجه این وضعیت بازار کار با شدت بیشتری آسیب می بیند و بر شمار بیکاران افزوده خواهد شد.»به نظر شما چگونه می توان جلوی این بحران را گرفت؟

من فکر می کنم  کشورها با اتخاذ سیاست ها و راه حل های کاربردی می توانند از شدت بحران ناشی از ویروس کرونا بکاهند. شیوع این ویروس نشان داد مرزها معنای چندانی نداشته و یک حادثه در نقطه ای از جهان می تواند کل جهان را درگیر کند و از آنجایی که اقتصاد کشورها در هم تنیده شده است همکاری بین المللی میان کشورها برای کنترل و مهار بیماری می تواند کمک کننده باشد. همکاری میان کشورها می تواند به کاهش اثرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز کمک نماید.

*به نظر شما کدام بخش های اقتصاد در اثر شیوع ویروس کرونا بیشتر آسیب می بینند؟

اقتصاد کشورها به طور خاص و اقتصاد جهانی به طور کلی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند. زمانی که ویروس کرونا اقتصاد چین را به تعطیلی کشاند کمتر کشوری فکر می کرد با آن درگیر شود. اما اکنون این ویروس بحران زا اقتصاد اکثر کشورها را به تعطیلی کشانده است. از زمان شیوع ویروس صنایع خدماتی، کشاورزی، گردشگری، تولیدی،حمل و نقل، تجارت و .. تحت تاثیر قرار گرفته و ضربه خورده اند. لازم به ذکر است که بخش بهداشت و درمان کشورها بیشتر از هر بخش دیگری تحت تاثیر قرار گرفته است.

*وزیر دارایی فرانسه اخیرا گفت: فرانسه امسال با بدترین بحران اقتصادی خود بعد از جنگ جهانی دوم روبرو می‌شود که بسیار شدیدتر از بحران مالی ۲۰۰۹ است. آیا سخنان این سیاستمدار فرانسوی را می توان در مورد اقتصاد جهانی نیز مطرح نمود؟

وضعیت اکنون اقتصاد کشورها مشابه وضعیت جنگی است. همانطور که در زمان جنگ جان انسانها اهمیت دارد اکنون نیز جان انسانها در اولویت قرار داشته و دولتها باید برای نجات مردم خود تلاش کنند. به نظر من بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بسیار گسترده و طولانی خواهد بود.

*تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان را به طور کلی چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من آثار و تبعات اقتصادی ویروس کرونا در سطح جهان تا سالها ادامه خواهد داشت. در پی این بحران بخش اعظم اقتصاد جهان تعطیل شده و رشد اقتصادی در سال جاری کاهش چشمگیری خواهد داشت. نوسانات ناشی از قیمت نفت و گاز و نابسامانی در اقتصادهای ملی آسیب های جبران ناپذیری به اقتصاد جهانی وارد می کند.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازارایران میزبان وزرای اقتصادی آفریقا می‌شود 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مقدماتی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان تو...

اقتصاد و بازارمدیرعامل سایپا تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی تیموری که از دی ماه ۱۴۰۰ مسؤولیت مدیریت شرکت سایپا را برعهده گرفته بود امروز با گذشت ۲ سا...

اقتصاد و بازارتوضیحات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

به گزارش خبرگزاری مهر ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی نسبت به گزارشی که در روز سه شنبه مورخ ۲۴ بهمن ماه ۱...

اقتصاد و بازارفرایند تعیین استاندارد کالاهای وارداتی تا خرداد ماه تغییر نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو شکایت فعالان تجارت خارجی به هیأت مقررات زدایی و ب...