بازار ۵.۱۹ میلیارد دلاری پهبادهای کشاورزی در دنیا - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

بازار ۵.۱۹ میلیارد دلاری پهبادهای کشاورزی در دنیا

پهباد کشاورزی

توسعه تکنولوژی کلید افزایش راندمان صنعت کشاورزی در دنیا است و استفاده از پهبادها هم به عنوان ابزاری مهم در جهت توسعه این صنعت رواج زیادی پیدا کرده است. پیش بینی می شود ارزش بازار این صنعت تا سال ۲۰۲۵ به مرز ۵.۱۹ میلیارد دلار برسد.

به گزارش اکودام ، یکی از تکنولوژی هایی که امروزه در صنعت کشاورزی کاربرد وسیعی دارد، پهبادها هستند. این پهبادها برای  انجام بسیاری از کارهای کشاورزی از قبیل سم پاشی و آبیاری استفاده می شود و حتی با استفاده از دوربین هایی که روی آنها نصب می شود وضعیت آبیاری و رشد گیاهان مزرعه ارزیابی می شود.

استفاده از این تکنولوژی در دوره همه گیری کرونا و کاهش شمار نیروهای فعال در مزارع افزایش پیدا کرد و انتظار می رود این روند ادامه داشته باشد. طبق گزارشهای موجود ارزش بازار پهبادهای مورد استفاده در صنعت کشاورزی در دنیا  تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۵.۱۹ میلیارد دلار می رسد که نشان از رشد ۳۱.۱ درصدی این بازار در هر سال از سال ۲۰۱۹ دارد. پیش بینی رشد مداوم در این بازار نشان از تغییرات سریع در صنعت کشاورزی دنیا و استقبال از تکنولوژی های جدید به منظور ارتقای راندمان تولید است.

اما پیش بینی های تازه از این مساله حکایت دارد که استفاده از پهبادها در این صنعت نه تنها تا سال ۲۰۲۵ بلکه تا سال ۲۰۴۰ روند افزایشی خواهد داشت و این سوال را ایجاد می کند که چرا این وضعیت وجود خواهد داشت؟ آیا استفاده از پهبادها می تواند تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد و تامین غذای دنیا را تسهیل کند؟

افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی اهمیت دارد
مرکز مطالعات پهبادهای تجاری بر این باور است یکی از دلایل مهم در رشد بازار پهبادهای کشاورزی، افزایش جمعیت در دنیا و افزایش فشار روی عرضه غذا در دنیا است. این مرکز در گزارش خود نوشت: «به منظور تامین غذای دنیا، باید تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا برای تحقق این هدف  ضروری است. با استفاده از این تکنولوژی ها است که راندمان تولید محصولات کشاورزی در دنیا افزایش می یابد و دنیا توان تامین غذا برای ساکنانش را خواهد داشت.»

از طرف دیگر افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی که نقش زیادی در تامین غذای دنیا دارد و توسعه استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در جهت توسعه کشاورزی از مسایل دیگری است که این تغییرات را ایجاد کرده است. این سرمایه گذاری ها در دوره ای که چهارمین انقلاب صنعتی در جریان است و توسعه تکنولوژی و مکانیزاسیون اولین و اصلی ترین  اصل است هر روز بیش از روز دیگر اهمیت دارد.

مرکز مطالعات پهبادهای تجاری نوشت: «نکته مهم دیگر افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی در صورت استفاده از تکنولوژی های جدید در مراحل مختلف تولید و برداشت محصول است. بررسی ها نشان داده است در صورت توسعه اتوماسیون و استفاده از تکنولوژی های مدرن در کشاورزی، راندمان تولید محصولات کشاورزی در دنیا ۳۰ درصد بیشتر می شود و استفاده از آب در فرایند کاشت محصولات هم بهینه خواهد شد. در واقع استفاده از تکنولوژی های روز دنیا زمینه را برای مصرف بهینه آب فراهم می کند که مساله ای حیاتی برای دنیایی است که با کمبود آب روبرو است و تغییرات جوی چالشهای زیادی برای آن ایجاد کرده است.»

در صورت توسعه اتوماسیون و استفاده از تکنولوژی های مدرن در کشاورزی، راندمان تولید محصولات کشاورزی در دنیا ۳۰ درصد بیشتر می شود و استفاده از آب در فرایند کاشت محصولات هم بهینه خواهد شد

پهبادها چه کارهایی در کشاورزی انجام می دهند
تا کنون بررسی های کمی در مورد کارکردهای پهبادها در صنعت کشاورزی انجام شده است. بررسی ها نشان می دهد علاوه بر نظارت بر وضعیت محصولات کشاورزی و وضعیت دام ها در چراگاه ها، از پهبادها برای آبیاری، نظارت بر وضعیت  مزارع پرورش ماهی و سمپاشی استفاده می شوند. در سال ۲۰۱۹ میلادی بیشترین استفاده از پهبادها در صنعت کشاورزی دنیا برای نظارت بر وضعیت مزارع تولید کننده گیاهان بود و این نظارت از طریق شمارش تعداد گیاهان، نظارت بر سلامت محصولات، نظارت بر وضعیت محصول در زمان برداشت و بررسی بیماریهای محصولات انجام می شد. مرکز مطالعات پهبادهای تجاری بر این باور است که استفاده از پهبادها راندمان تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد و می تواند درآمد مزارع را نیز بیشتر کند. به همین دلیل است که توسعه استفاده از این تکنولوژی در دنیا می تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد و حتی تامین غذای دنیا را نیز راحت تر کند.

پیش بینی شده است در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی استفاده از پهبادهای آبیاری در دنیا ۳۶ درصد در هر سال رشد کند که بیشتر از نرخ رشد سالانه  تقاضا برای پهبادهای کشاورزی در کل دنیا است

مطالعات نشان داده است که تقاضا برای استفاده از پهبادها برای آبیاری زمین های کشاورزی در حال افزایش است زیرا این سیستم استفاده از آب را به حداقل می رساند. حتی پیش بینی شده است در فاصله سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی استفاده از پهبادهای آبیاری در دنیا ۳۶ درصد در هر سال رشد کند که بیشتر از نرخ رشد سالانه  تقاضا برای پهبادهای کشاورزی در کل دنیا است.

در تقسیم بندی منطقه ای هم مشخص شد که کشورهای امریکای شمالی بزرگترین بازار برای پهبادهای کشاورزی را دارند  و اروپا و کشورهای آسیا پاسیفیک از نظر سهم بازار در رده های بعدی قرار دارند. انتظار می رود هر چه  صنعت کشاورزی در یک منطقه توسعه یافته تر باشد و کشاورزی هوشمند اهمیت بیشتری داشته باشد، تقاضا برای پهبادهای کشاورزی هم بیشتر شود.   مطالعات از این مساله حکایت دارد که کشاورزی هوشمند در کشورهایی که اقتصادهای توسعه یافته تری دارند رواج بیشتری دارد و استفاده از انواع تکنولوژی های مدرن از قبیل پهبادها در این کشورها بیشتر است.

در پایان باید گفت که کشاورزی یکی از مهمترین صنایع دنیا است و تامین غذای مردم را بر عهده دارد. به همین دلیل سرمایه گذاری برای افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی و کاهش میزان مصرف آب می تواند تاثیر زیادی در تامین غذای مردم داشته باشد و اهمیت زیادی دارد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزی۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام نکویی شامگاه پنج شنبه در نشست شرکت‌های دانش بنیان به میزبانی پارک علم و فناوری استا...

کشاورزیبخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نیکبخت عصر پنجشنبه در جمع نخبگان، بهره برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی در گرمسار ضمن بیان ...

کشاورزیکاشت یک میلیارد درخت ظرفیت نهالستان‌ها را به ۱۰۰ درصد رساند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نیکبخت عصر پنج شنبه در بازدید از نهالستان شهید عمو زاده شهر سمنان ضمن بیان اینکه طرح کاشت...

کشاورزینوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار

به گزارش خبرنگار مهر، شورای انقلاب فرهنگی ۱۱ مناسبت جدید را برای درج در تقویم رسمی کشور تصویب کرده که ۷ مناسبت آن با هدف...