توسعه کشت گلخانه ای، راهبرد کشاورزی هرمزگان در سال جهش تولید - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

توسعه کشت گلخانه ای، راهبرد کشاورزی هرمزگان در سال جهش تولید

هرمزگان بواسطه شرایط خاص آب وهوایی و نبود مدیریت صحیح از روان آبهای فصلی، به عقیده خبرگان کشاورزی توسعه کشت محصولات گلخانه ای می تواند بهترین راهبرد کشاورزی در سال جهش تولید باشد.

با توجه به کمبود آب و خشکسالی های طولانی بیش از ۲ دهه در استان بهترین گزینه برای کاهش مصرف آب و بالا بردن افزایش راندمان محصول توسعه مجتمع های گلخانه ای در هرمزگان بوده که از سال گذشته طرحهای بزرگی با حمایت دولت و همت بخش خصوصی دراین زمینه به ثمر نشست.

طبق گزارش های اعلام شده از سوی سازمان جهادکشاورزی در شهریور ماه ۹۸، وسعت گلخانه های هرمزگان ۲۰۵ هکتار با تولید سالانه ۵۰ هزار تن محصول خارج از فصل آغاز شد که به منظور سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه های ۱۰ساله، به ۵ هزار هکتار افزایش می یابد.

به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی آن با توجه به جایگاه استراتژیک این استان و ظرفیت های ویژه این بخش به خصوص در زمینه توسعه کشت گلخانه ای، می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصاد و بهبود معیشت مردم این منطقه و حتی کشور داشته باشد.

اشتغالزایی در بخش کشاورزی نسبت به سایر صنایع و بخش های اداری بسیار سریع تر و کم هزینه تر صورت می گیرد و از همین رو نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت جمعیت در شهرها و روستاها دارد و از مهاجرت روستاییان به دلیل نبود اشتغال جلوگیری می کند.

هم اکنون وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۱هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر۲ میلیون و ۳۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل های پاییز و زمستان درسطح کشور دارد.

افزایش دو برابری کشت گلخانه ای هرمزگان در سال ۹۸

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان دراین باره گفت: با توجه به استقبال کشاورزان، توسعه کشت گلخانه‌ای در سال ۹۸ به دو برابر افزایش یافت و از ۳۰۰هکتار تعهد ابلاغی به وزارت جهادکشاورزی این میزان به ۶۴۵ هکتار رسید و استان در این زمینه توانست رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

علی باقرزاده همایی افزود: در راستای ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه‌ای، در آذرماه ۹۸، ۵هزار و ۱۳۶هکتار سطح گلخانه‌ای در استان فعالیت خود را آغاز کرد که برای ۴۵ هزار نفر نیز اشتغالزایی صورت گرفت.

وی بیان کرد: تاکنون ۳هزار و ۱۷۰هکتار زیر ساخت شهرک‌های گلخانه‌ای توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان احداث شد که یک هزار و ۹۶۶ هکتار نیز توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اظهار کرد: باید دقت بیشتری در واگذاری زمین به افراد صورت گیرد و با پرداخت تسهیلات به کشاورزان از آنها حمایت شود تا شاهد تولید محصولات کشاورزی بهتری برای استان باشیم.

باقرزاده خاطر نشان کرد: اگر در زمین‌های واگذار شده محصولی تولید نشود، منابع به هدر می‌رود به همین منظور مدیران ستادی و شهرستانی باید برای جلوگیری از اتلاف منابع مالی و نهاده‌های کشاورزی اجرای طرح‌ها را تا زمان به نتیجه رسیدن در اولویت کارهای خود قرار دهند.

وی یادآور شد: همچنین مدیران شهرستانی در مناطق مختلف استان باید بیمه کشاورزی را در راستای استفاده خدمات بهتر و ریسک فعالیت زراعی در تولید محصول به کشاورزان معرفی و آن ها را تشویق کنند.

افزایش تولید در سال جهش تولید در هرمزگان

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در ادامه یاد آور شد: در راستای نامگذاری سال ۹۹بنام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، محصولات راهبردی بخش تولیدات کشاورزی دراین استان امسال افزایش می یابد.

باقرزاده همایی در گفت و گو با ایرنا افزود: این محصولات استراتژیک شامل گندم، دانه های روغنی، ذرت دانه ای و جو، تولیدات گلخانه ای، سبزی و صیفی، باغی، پروتئین حیوانی، صنایع تبدیلی، صادرات و طرح های زیربنایی است.

وی با اشاره به اینکه افزایش میزان تولید گندم در تقویم عملیاتی سال جاری برای بخش کشاورزی استان در نظر گرفته شده بیان کرد: در سال گذشته تولید گندم ۴۶ هزار تن بود که امسال ۵درصد نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱۵ واحد با اعتبار ۶۲۰ میلیارد ریال در بخش تولید گندم، ۳۰ واحد با هزینه ۱۶۰ میلیارد ریال دانه روغنی، ۴۰ واحد با ۲۱۵ میلیارد ریال ذرت دانه ای و ۱۰ واحد با ۵۵ میلیارد ریال برای تولید جو در بخش های خصوصی استان فعالیت دارند.

باقرزاده خاطر نشان کرد: طبق برنامه های عملیاتی سال جاری، در حال حاضر تولید ۲۱ هزار تن ذرت دانه ای تا ۱۵درصد و تولید ۴هزار تن دانه روغنی و ۴هزار تن محصول جو در هرمزگان به میزان ۵/۱۲درصد نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت.

حمایت دولت از سرمایه گذاران کشت گلخانه ای در هرمزگان
استاندار هرمزگان نیز در این زمینه اظهارداشت: توسعه گلخانه ها در بخش کشاورزی از سیاست های محوری استان است و متقاضیان فعالیت در این عرصه مورد حمایت دولت قرار می گیرندکه سال گذشته بطور جدی گلخانه ها فعال شد و امسال هم دراین بخش بیشتر توجه می شود.
فریدون همتی با تاکید بر اینکه توسعه کشت گلخانه ای را با جدیت پیگیری می کنیم، افزود: این اقدام با توجه به بحران کم آبی حاکم بر هرمزگان یک اقدام ضروری است و کشاورزان هم دربرابر هزینه کم سود فراوانی بدست می آورند.
وی با تاکید بر تغییر الگوی کشت کشاورزی در استان با توجه به شرایط آبی حاکم ، اظهار کرد: باید به سمت توسعه کشت گلخانه ای در راستای کاهش مصرف آب حرکت کنیم.
وی بیان داشت: باید برنامه هایی به منظور سازگاری با کم آبی و در راستای ارتقای بهره برداری از عوامل تولید با محوریت توسعه گلخانه ای برای مقابله با کمبود آب در بخش کشاورزی استان تدوین و انجام شود.
استاندار هرمزگان فعال سازی گلخانه‌ های متروکه را یکی از اولویت های ستاد راهبردی گلخانه‌های هرمزگان دانست و تصریح کرد: اقدام لازم برای راه اندازی مجدد این گلخانه ها انجام شود.
همتی با تاکید بر جذب سرمایه گذار توسط دستگاه های زیرمجموعه ستاد راهبردی گلخانه های استان، تصریح کرد: بانک کشاورزی متولی پرداخت تسهیلات به متقاصیان احداث گلخانه در هرمزگان است.

هرمزگان، یکی از مهمترین استان های کشور در بخش محصولات باغی و کشاورزی

با وجود گرم و خشک بودن هرمزگان، اما این استان توانسته با توجه به چهار فصل بودن در زمینه تولیدات متنوعی از جمله محصولات باغی و کشاورزی به یکی از مناطق مهم کشور در این زمینه تبدیل شود و علاوه بر تأمین نیازهای استان و سایر مناطق، در زمینه صادرات به کشورهای منطقه بویژه خلیج فارس نیز از شهرت برخوردار باشد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در این زمینه با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، گفت: رونق اقتصاد کشور با فعالیت‌های جهادکشاورزی حاصل می‌شود و امسال بهترین فرصت برای افزایش تولید در سال جهش تولید است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعبادی زاده بیان کرد: در صورت حمایت بیشتر از بخش کشاورزی و تسریع در انجام طرح های این حوزه، چرخ اقتصاد با قدرت خواهد چرخید و بسیاری از کاستی ها پنهان می شود.

وی افزود: با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود در حوزه کشاورزی، باید با تکیه بر تکنولوژی های مدرن و نوین در جهت رشد تولیدات این حوزه گام برداریم و با وجود کمبود آب به سمت افزایش تولید محصولات گلخانه ای برویم.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده تصریح کرد: بخش صنعت نتوانسته مشکل بیکاری را در استان هرمزگان بر طرف کند اما بخش کشاورزی و شیلات می‌تواند این مشکل را برطرف کند و افق تولیدات استان باید براساس توسعه صادرات برنامه ریزی شود.

البته هرمزگان با داشتن پنج قطب مهم کشاورزی درشرق ، غرب و شمال استان درطول سال با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی خارج از فصل و داشتن ظرفیت های دروازه های صادراتی، نقش راهبردی در رونق و جهش تولید برعهده دارد.

از اواخرسال ۹۸ که بارندگی سطح وسیعی از استان فرا گرفت وتا فروردین چندین نوبت استان را از حیث آب غنی کرد نوید سال خوش در سالجاری برای زمین های کشاورزی داده که محصولات را پر بار تر و با شرایط بهتر وارد بازار شوند.

همواره از ظرفیت های بندری، تجاری و بازرگانی هرمزگان همه استانهای کشور بهره می برند و بدلیل سهل و آسان بودن وهمچنین ارزانی هزینه ها برای صادرات محصولات خود به دنیا بهترین مسیر راه این استان می دانند که این روند ادامه داشته و درسال جهش تولید بخش زیادی از محصولات کشاورزی بایستی با نگاه صادراتی به آن تولید شود.

وجود پایانه های صادراتی خاص برای صادرات محصولات تازه مثل هندوانه، خربزه، خیار سبز، گوچه، پیاز، بادمجان، فلفل و محصولات باغی سردسیری و گردمسیری از طریق بندر شهید باهنر به صورت روزانه با شناورهای محلی و تجاری از دیگر توانمندی های هرمزگان است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیآغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز قمرزاده عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برداشت محصول چغندرقند از سطح پنج ...

کشاورزیتخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر

به گزارش خبرگزاری مهر، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی فروردین ماه امسال...

کشاورزیهمکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار مهر، پاکستان کشوری با جمعیت ۲۳۵ میلیون از بین کشورهای همسایه ایران بازار بزرگی برای بحث صادرات دارد. به...

کشاورزیواردات موز صرفاً از محل صادرات گروهی از کالاها مجاز است

به گزارش خبرگزاری مهر، ضوابط تأمین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد. بر اساس سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی، ...