بارندگی‌ها ۱.۵ میلیون مترمکعب به آب سد شیروان افزود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بارندگی‌ها ۱.۵ میلیون مترمکعب به آب سد شیروان افزود

سرپرست امور منابع آب شیروان گفت: بارندگی‌های سال جاری ۱.۵ میلیون مترمکعب به حجم آب مخزن سد بارزوی این شهرستان افزوده است.

بهزاد بهلولی روز یکشنبه اظهار داشت: میزان بارندگی های این شهرستان از ابتدای امسال ۷۰ میلی متر بوده است و بیشتر خجم افزوده شده به مخزن سد شیروان مربوط به سیلاب های هفته اخیر است.

وی با بیان اینکه هم اینک حجم آب مرده سد بارزو ۸ میلیون مترمکعب است، گفت: در حال حاضر ۴۴ میلیون مترمکعب آب در سد بارزو ذخیره شده است اما ۵۰ درصد ظرفیت این سد همچنان خالی است.

بهلولی با بیان اینکه بارندگی ها در ظرفیت حجم آب سد گلیل این شهرستان تاثیر چندانی نداشته است، افزود: بارندگی ۲ روز گذشته در شیروان به طغیان رودخانه های این شهرستان منجر نشد و تنها رودخانه بالادست سد بارزو را سیلابی کرد.

سد بارزوی شیروان، پس از شیریندره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

سرخط اخبار منابع آب و خاک

منابع آب و خاکتخصیص نیمی از بودجه تصویب شده برای آبخیزداری

به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، قائم مقام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید: بودجه آبخیزداری باید در لایحه بودجه،...

منابع آب و خاک«قانون خاک» در حال ویرایش حقوقی است

خاک و آب دو شاخص مهم برای حیات کره زمین است. صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری گفت: در کشور د...

سید جواد ساداتی نژاد

منابع آب و خاککاشت یک میلیارد درخت در کشور کلید خورد

سید جواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستای تورقوزآباد شهرستان ری برگزار شد، افزود: کاش...

آبخیزداری

منابع آب و خاکتصویب ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری ا...