پیش بینی سنددار شدن ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
رئیس سازمان امور اراضی مطرح کرد:

پیش بینی سنددار شدن ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: پیش بینی می شود ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تا پایان سال ۹۹ سند دار شود.

به گزارش اکودام به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا اورنگی در رابطه با امضای تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اظهار داشت: ما در اجرای قوانین متعددی مانند قانون حدنگار یا کاداستر اراضی، رفع تداخلات اجرای مقررات موازی اراضی کشاورزی و منابع ملی و قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها، مطابق احکامی که در این قوانین وجود دارد، نیازمند یک تعامل و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور تسریع و تسهیل اجرای به موقع این قوانین بودیم.

وی افزود: تفاهم نامه اصلاحات در فرآیندهای اجرایی این قوانین را برای سال ۹۹ تنظیم کردیم که به فرموده مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است.

اورنگی ادامه داد: این تفاهم نامه یک کار حقوقی و هماهنگ بین کارشناسان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت جهاد کشاورزی بوده که و یکی از مفاد آن صدور اسناد اراضی کشاورزی کشاورزان در قالب اسناد تک برگی در راستای اجرای قانون رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی است.

وی با اشاره به این نکته که بخش دوم این تفاهم نامه در راستای اجرای قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها است، خاطرنشان کرد: با اجرای این تفاهم نامه با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور نسبت به ثبت و صدور سند برای اراضی کشاورزی در کشور اقدام می‌کنیم.

اورنگی افزود: سازمان ثبت از یک سامانه به‌روز به نام شمیم در تهیه نقشه‌های مورد نیاز صدور اسناد استفاده می‌کند که در این تفاهم‌نامه، ما از آن به عنوان یکی از ظرفیت‌های اجرایی مؤثر در تهیه نقشه‌های کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در رابطه با استفاده کشاورزان از اسناد تک برگ برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها، تصریح کرد: کشاورزان در حال حاضر به دلیل نداشتن اسناد مالکیت اراضی برای اخذ تسهیلات یا منابع اعتباری از بانک‌های عامل دچار مشکل هستند که با اجرای این تفاهم‌نامه، کشاورزان دارای اعتبار می‌شوند و با استفاده از این اسناد در اخذ تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه در بانک‌های عامل، بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تسهیل خواهد شد.

وی افزود: سنددار شدن اراضی کشاورزی کشاورزان از برنامه‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی است که با اجرای این تفاهم نامه هم، اسناد اجرای قانون اصلاحات اراضی در مراحل سه گانه را با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تسهیل خواهیم کرد و هم برگه‌های بنچاقی و نسقی را به اسناد رسمی و تک برگی تبدیل می‌کنیم.

اورنگی ادامه داد: این تفاهم نامه گام بزرگی برای ایجاد اطمینان در مالکین اراضی کشاورزی است و ما با استفاده از سند دار شدن می‌توانیم مانع خرد شدن اراضی شده و تجمیع و یکپارچگی اراضی را تسریع کنیم.

وی تأکید کرد: همچنین پایش و نظارت بر تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تغییر بهره برداری کشاورزان در طول زمان، با ورود اسناد کشاورزان در سامانه‌های جامع این سازمان تسهیل می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در رابطه با افزایش سنددار کردن اراضی کشاورزی در سال ۹۹ گفت: تا پیش از این تفاهم نامه و از سال ۹۳ تاکنون دو میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار نقشه‌های کاداستر اراضی انجام شد که در سامانه ثبت اسناد کشور جانمایی کردیم اما در سال جاری بنا بر هماهنگی صورت گرفته، افق سنددار کردن اراضی کشاورزی در سال ۹۹ را در راستای اجرای قانون رفع تداخلات و کاداستر، ۲ میلیون هکتار در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم تا پایان برنامه ششم بتوانیم بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی کشور را سند دار کنیم.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیاعلام نرخ هر کیلو گرم گوشت بوقلمون در میادین و بازارهای تره بار

به گزارش خبرنگار مهر، قیمت هر کیلو گرم گوشت بوقلمون از سوی سازمان مدیریت میادین و تره بار میوه و تره بار اعلام شد. هر ک...

کشاورزیهر کیلوگرم رطب مضاعفی ۹۰هزار تومان در میادین تره بار عرضه می شود

به گزارش خبرنگار مهر، آخرین قیمت خرما در میادین و بازارهای میوه و تره بار از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهر...

کشاورزیلزوم درخواست گواهی بهداشت گیاهی هنگام خرید نهال

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه موحدخواه، مدیر دفتر تهیه و تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل سازمان حفظ نباتات کش...

کشاورزینوروزگاه عشایری، فرصتی برای تجربه زندگی عشایر

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی میزبان، معاون سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اهمیت هرچه بیشتر آشنا شدن عموم مردم با ابع...