خطر ورشکستگی بیخ گوش دامداران و عرضه کنندگان محصولات لبنی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اکودام گزارش میدهد

خطر ورشکستگی بیخ گوش دامداران و عرضه کنندگان محصولات لبنی

در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است بروز برخی شایعات در پی شیوع ویروس کرونا و برخی عوامل داخلی منجر به زیاندهی و نیمه تعطیل شدن برخی از فعالیت های صنعتی مرتبط با تولید و عرضه محصولات لبنی شده است.

به گزارش اکودام شاید زنگ خطر برای صنعت دامداری آن روز به صدا درآمد که سفره خانوار اکثر مردم کشور،کوچک شد و به ناچار هزینه ها صرف خرید اقلامی شد که افراد بتوانند با مصرف آنها شکم خود را سیر کنند و کمتر به مصرف محصولات سلامت محور توجه کنند که این امر بدون تردید در بلند مدت بر سلامت تمامی افراد جامعه اثرگذار خواهد بود و منجر به مشکلات استخوانی برای افراد بزرگسال و کوتاهی قد و داشتن دندان های ناسالم برای کودکان و نوجوانان می شود.

اما با این حال صنعت دامداری در بخش تولید و توزیع با مصرف حداقلی مواد لبنی در جامعه سر پا باقی مانده بود تا اینکه خبر شیوع ویروس آفلاتوکسین در شیر صنعت دامداری را به دلیل تشدید کاهش تقاضا با مشکلاتی جدی تر مواجه کرد ولی شیوع ویروس کرونا ضربه نهایی را بر پیکره این صنعت زد زیرا از یک سو کاهش مراجعه مردم به واحدهای صنفی و ترس از ابتلا و یا تشدید بیماری کرونا در مصرف کنندگان به دلیل مصرف مواد لبنی میزان فروش این اقلام را به صفر نزدیک کرده است. شایعه ای که  هیچ مبنای علمی نداشته و حتی برخی متخصصان تغذیه بر این باورند که مصرف شیر برای پیشگیری از بیماری کرونا  مفید است و بیماری کرونا یا کوئید ۱۹ با بیماری « کرون»  که یک بیماری گوارشی است متفاوت می باشد.

بدون حمایت  نشانی از تولیدکننده و توزیع کننده باقی نمی ماند

کاهش شدید مصرف انواع محصولات لبنی این روزها بزرگترین دردسر تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این اقلام است تا جایی که رئیس اتحادیه فروشندگان مواد لبنی تاکید دارد که اگر دولت به کمک دامداران و فروشندگان محصولات لبنی نیاید بدون تردید هیچ کدام از این فعالان اقتصادی نمی توانند سر پا باقی بمانند.

علی رجبی اظهار می کند: انتشار خبر وجود ویروس آفلاتوکسین در شیر میزان حداقلی مصرف مواد لبنی در کشور را به شدت کاهش داد. البته هر چند این خبر مدتی بعد تکذیب شد ولی تبعات آن روی بازار باقی ماند.

این فعال صنفی ادامه می دهد: شیوع ویروس کرونا و برخی اظهارنظرها مبنی بر تشدید این بیماری با مصرف شیر و سایر محصولات به دلیل طبع سرد این اقلام میزان مصرف شیر را به صفر نزدیک کرده است و همین امر موجب شده تا میزان درآمدزایی واحدهای صنفی عرضه کننده محصولات لبنی سنتی و صنعتی کاهش معناداری را تجربه کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان موادلبنی تصریح می کند: در حال حاضر دو هزار واحد صنفی عرضه کننده محصولات لبنی در سطح پایتخت فعال هستند که با این میزان مصرف و کاهش فروش نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

دولت جیب تولیدکنندگان را خالی می کند

یکی از فعالان در صنعت دامداری نیز براین باور است که دولت نه تنها از صنعت دامداری حمایت نمی کند بلکه جیب تولیدکنندگان این صنعت را نیز خالی می کند.

آرمان عربشاهی به خبرنگار بازار می گوید: قیمت خرید تضمینی شیر کیلویی ۲۶۰۰ تومان بود که با این نرخ سود بسیار ناچیزی نصیب دامداران می شد اما این روزها که شیوع کرونا میزان مصرف شیر را در جامعه به حداقل رسانده و کارخانجات نیز شیر را ۴۰ درصد پایین تر از نرخ مصوب می خرند میزان ضرر و زیان دامداران به بیشترین حد ممکن می رسد.

وی می افزاید: البته خرید شیر به صورت غیرنقد و با زمان پرداخت طولانی انجام می شود که این مساله  میزان زیان دامداران تشدید می کند.

عربشاهی تصریح می کند: پیش از این اگر با کاهش میزان خرید محصولات لبنی مواجه می شدیم گوشت دام را به بازار عرضه می کردیم اما تبلیغات برای عدم  مصرف موادلبنی و گوشت قرمز به دلیل طبع سرد هیچ راهی برای فرار دامداران از ضرر و زیان باقی نمی گذارد.

این فعال اقتصادی از عملکرد دولت در قبال صنعتگران گلایه مند است و در این باره می گوید: دامداران ناچار به فروش نسیه شیر هستند و این درحالیست که دولت نهاده های دامی را نقدی و تحویل آتی کالا در اختیاران فعالان این صنعت قرار می دهد، در حقیقت دولت نه تنها از دامداران حمایت نمی کند بلکه جیب دامداران را نیز خالی می کند و اگر این رویه ادامه پیدا کند بدون تردید این صنعت دیگر توان ادامه فعالیت نخواهد داشت.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...