صرفه جویی در مصرف آب با تولید یک گیاه کشاورزی - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

صرفه جویی در مصرف آب با تولید یک گیاه کشاورزی

یک شرکت دانش بنیان با اختراع گیاه کشاورزی اقدام بزرگی در جهت صرفه جویی مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح داشته است.

کشت بافتی و تکثیر نهال به معنای این است که با استفاده از روش‌های بیوتکنولوژی، گیاهان اصلاح شده تکثیر می‌شوند. از یک برگ می‌توان هزاران گیاه در شرایط آزمایشگاهی درست کرد و با گذاشتن هر ۴ گیاه داخل شیشه تبدیل به ۴ نهال می‌شود. حتی برای گیاهان داخل یک اتاق، شب و روز مصنوعی درست می‌شود تا این گیاهان زودتر رشد کنند.

معاونت توسعه روستایی یداللهی گفت: از سال ۸۷ این کار را شروع کردیم و در صورتی که استقامت و پشتکار وجود داشته باشد به هرجایی می‌توان رسید. حتی ایده‌هایم طرفدارانی در استرالیا داشت، اما تولید در داخل را به ترک وطن ترجیح داده‌ام.

او افزود: زمانی که کارم را شروع کردم با بی‌مهری‌های بسیاری روبرو شدم، اما با این گرفتاری‌ها و با گفتن یا علی کار را ادامه دادیم.

یداللهی تصریح کرد: برای مثال ما یک محصولی مانند کوچه فرنگی تولید می‌کنیم که ۱۴۰ یا ۱۵۰ تن محصول می‌دهد. کشور ما آینده‌ای بسیار درخشان در بخش کشاورزی دانش بنیان خواهد داشت.

حالا اقدامات علمی این شرکت دانش بنیان که با تسهیلات معاونت توسعه روستایی رئیس جمهور جان گرفته، اثرات قابل توجهی در اقتصاد کشور مانند صرفه جویی در مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح داشته است.

معاونت توسعه روستایی در جهت حمایت‌ از شرکت‌های دانش بنیان حمایت قابل ملاحظه‌ای انجام می‌دهد. ضمن اینکه در زمینه طرح‌های مشارکتی و موارد دیگری که منجر به اشتغال آفرینی در روستا می‌شود حمایت‌هایی انجام خواهد شد.

در روش کشت مکانیزه و استفاده از نهال‌های اصلاحی، رشد علف‌های هرز، طغیان آفات و مصرف آفت‌کش‌ها به حداقل می‌رسد. افزایش محصول و افزایش درآمد ارمغان استفاده از روش مکانیزه و نهال اصلاح شده است.

گیاه‌هایی که در آنجا تکثیر می‌شوند در مرحله آخر به گلخانه وارد می‌شوند و آمادگی پیوند و تحویل به کشاورز خواهند داشت. پیوند این ریشه‌ها به قدری قدرت دارد که با کمبود آب حفظ و به نهال و درخت تنومند تبدیل می‌شود.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، رصد هفتگی بازار تغییرات کالاها را با جزئیات نشان می‌دهد. وضعیت بازار کالاهای اساسی تخم مرغ و روغ...

کشاورزیآغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

به گزارش خبرنگار مهر، بهروز قمرزاده عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: برداشت محصول چغندرقند از سطح پنج ...

کشاورزیتخلیه ۲.۲ میلیون تنی ۶ قلم کالا در بنادر/ رشد ۱۰۰ درصدی تخلیه شکر

به گزارش خبرگزاری مهر، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی فروردین ماه امسال...

کشاورزیهمکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار مهر، پاکستان کشوری با جمعیت ۲۳۵ میلیون از بین کشورهای همسایه ایران بازار بزرگی برای بحث صادرات دارد. به...