توسعه صادرات غیرنفتی در افق ۵ ساله/ دست برتر را خواهیم داشت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

توسعه صادرات غیرنفتی در افق ۵ ساله/ دست برتر را خواهیم داشت

معاون وزیر صمت گفت: در افق ۵ ساله، دیگر دغدغه تجارت خارجی را نخواهیم داشت و در این حوزه دست برتر با ما بوده و صادرات غیرنفتی واقعی و دانش‌بنیان اولویت کشور خواهد بود.

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این نمایشگاه مهم‌ترین رویکرد تجاری در جهت تحول وضعیت تجارت کشور است زیرا ما مقاصد صادراتی را متنوع می‌کنیم. در حال حاضر به ۵ کشور جهان صادرات انجام می‌دهیم اما با این اقدامات مقاصد صادراتی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ما از یک کشور صادراتی که در حوزه مواد خام و نیمه خام متمرکز است به یک کشور صادرات دانش‌بنیان‌محور تبدیل خواهیم شد. در سال‌های آینده صادرات غیرنفتیِ واقعی و دانش‌بنیان اولویت اول کشور خواهد بود.

ضیغمی اضافه کرد: در افق ۵ ساله، دیگر دغدغه عوارض محصولات خام و نیمه خام را نخواهیم داشت و پایه‌های بسیار مستحکم در حوزه تجارت خارجی برای کشور شکل خواهد گرفت. در این راستا دیگر کشورها نمی‌توانند در مورد تهاتر و … برای ما تعیین تکلیف کنند بلکه وقتی ما دست برتر را داشته باشیم در مورد مدل صادراتی و… می‌توانیم تعیین تکلیف کنیم که هم اکنون این اتفاق در بخش بایوتکنولوژی، دارویی و… در حال رخ دادن است.

معاون وزیر صمت به غفلت از کشورهای افریقا، امریکای لاتین و شرق اسیا اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه، کشورهایی که در سالهای قبل مورد غفلت واقع شده بودند مورد توجه ما قرار خواهند گرفت.

همچنین مجید تکبیری رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران ( ایران اکسپو ) گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (IRAN EXPO 2024)، به عنوان بزرگترین رویداد صادراتی کشور با پیش بینی بازدید بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور جهان، از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان‌اینکه از رویکردهای مهم دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک با بخش خصوصی است که باعث شده این رویداد بسیار قدرتمند برگزار شود اظهار کرد: نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر است که در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ شاهد استقبال بی نظیر فعالان اقتصادی از نمایشگاه بودیم.

تکبیری با اشاره به اینکه در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، شاهد تحولی در عرصه تجارت داخلی و خارجی کشور خواهیم بود گفت: در این دوره تمرکز بر شش گروه کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی _ مهندسی و گروه پتروشیمی داریم.

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران گفت: برای نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، پشتیبانی جهت حضور بیش از ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سرمایه‌گذار، تاجر و بازرگان خارجی از بیش از ۹۰ کشور را داریم که هزینه‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و مترجمان توسط ستاد برگزاری نمایشگاه تقبّل می‌شود که با این کار، فرصت هم افزایی و آشنایی بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست‌، اظهار کرد: اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت، سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده است که همین امر سبب شده عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد.

تکبیری افزود: طبیعتاً برگزاری نمایشگاه‌هایی این‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین المللی و معرفی توانمندیهای کشورمان از زبان تجار بین المللی در کشورهایشان خواهد بود و این در حالی است که در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، نیاز نیست تولیدکنندگان و تجار کشورمان هزینه‌های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند.

سرخط اخبار اقتصاد و بازار

اقتصاد و بازار۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کریمی سنجری مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت معدن تجارت در مصاحبه با رادیو گفت: در حال حاضر ...

اقتصاد و بازار«زیرساخت و انرژی» مشکل اصلی صنایع استان سمنان است

عباس علی آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در حاشیه سفر به سمنان به همراه هیأت دولت سیزدهم ضمن بیان اینکه صنعت مزیت اصلی ...

اقتصاد و بازارعراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان اقتصادی معتقدند که صدور کالا به کشورهای همسایه در تجارت خارجی هر کشوری از جایگاه ویژه ای...

اقتصاد و بازارارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا کاظمی مشاور رئیس کل گمرک ایران، گفت: به استناد تبصره (۱) ماده (۳) آئین نامه اجرایی ماده ۵ ...