کشت بهاره در مزارع کردستان آغاز شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کشت بهاره در مزارع کردستان آغاز شد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت بهاره محصولات کشاورزی در حدود ۱۷۵ هزار هکتار از اراضی این استان آغاز شد.

محمدصالح احمدی روز یکشنبه اظهار داشت: در سال زراعی جاری کشت بهاره در مزارع استان با حدود ۱۵ تنوع محصول زراعی و جالیزی انجام می‌شود و محصول نخود با حدود ۱۰۰ هزار هکتار بیشترین میزان سطح کشت بهاره را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: سیب زمینی با هفت هزار هکتار، گلرنگ با سه هزار هکتار، خیار با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار، گوجه فرهنگی با یک هزار و ۵۰۰  هکتار و چغندر قند با حدود یک هزار هکتار در رتبه های بعدی کشت بهاره قرار دارند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هندوانه، بادمجان، خربزه و برخی محصولات جالیزی دیگر نیز توسط بهره برداران کردستانی در فصل بهاردر اراضی کشت می‌شود.

وی یادآور شد: کشت‌های بهاره سال ۹۹ به علت بارش‌های مناسب به صورت زود هنگام نخود، عدس و گلرنگ در سطح استان شروع شده و تاکنون بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصولات قرار گرفته و با فروکش کردن بارندگی ها این روند تا پایان اردیبهشادامه دارد.

احمدی تاکید کرد: همچنین ۶۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در پاییز سال ۹۸ زیر کشت محصولات زراعی گندم، جو، نخود، کلزا، ماشک رفته است.

وی گفت: در این کشت‌ها گندم ۵۹۰ هزار هکتار، جو ۳۱ هزار هکتار، کلزا یک هزار و ۱۰۰ هکتار، نخود (پاییزه و انتظاری) یک هزار و ۱۰۰ هکتار،  ماشک و خلر ۷۵ هکتار سهم دارد که علیرغم کاهش بارندگی‌ها، بدلیل پراکنش مناسب و شروع زود هنگام بارش‌های پاییزه وضعیت سبز و رویشی مناسبی در مزارع استان وجود دارد.

این استان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار راس دام سبک و سنگین، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۴۸ هزار تُن است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...