سرما هزار تن محصول بادام در رفسنجان را از بین برد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سرما هزار تن محصول بادام در رفسنجان را از بین برد

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به سرمازدگی ۲۰ اسفند سال گذشته و وجود بیش از یک هزار هکتار باغ بادام در این شهرستان گفت: بر اثر سرما تمام محصول سطح زیر کشت بادام در رفسنجان از بین رفت.

حسین رضایی بیان کرد: طی روزهای ۲۰ تا ۲۳ اسفند سال قبل، شاهد سرمازدگی درختان تا -۷ درجه بودیم.

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به وجود یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ بادام و بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه های سردسیری شامل زردآلو، هلو، سیب، به و … در مناطق کوهستانی داوران، خنامان، اودرج ، راویز از توابع این شهرستان تصریح کرد: سالانه یک هزار تن بادام به دست می آید که سرمای اسفند ماه گذشته محصول باغات سطح زیرکشت بادام را از بین برد همچنین این سرما تا ۷۰ درصد میوه های سردسیری رفسنجان را از بین برد.

وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان هم گفت: در روز ۲۰ اسفند ماه سرما به رقم های احمدآقایی و کله قوچی خسارت وارد کرد و درصد این سرما به دلیل اینکه گل ها و جوانه ها هنوز سبز نشده بودند و در حالت تورم ( مرحله قبل از گل دهی) قرار داشتند کم بوده است اما پیش بینی های هواشناسی حاکی از بارش بارندگی ها تا روز دوشنبه هفته جاری است و کشاورزان باید در این ۳ روز مراقبت های لازم را جهت پیشگیری از بروز خسارت سرمازدگی انجام دهند.

رضایی در تشریح روش های کنترل سرمازدگی بهاره درختان پسته افزود: کشاورزان با مشاهده دمای هوای زیر ۴ درجه می توانند روش هایی را جهت حفاظت درختان از سرما انجام دهند، اجتناب از تیلر و خاکورزی یکی از توصیه های کاربردی قبل از وقوع سرما برای حفاظت درختان از سرما است؛ انجام هرگونه عملیات خاکورزی موجب ایجاد فضاهای هوا در خاک و در نتیجه کاهش انتقال گرما به درخت می شود بنابراین باید طی دوره های مستعد یخبندان ازانجام این عملیات اجتناب شود.

وی یکی از راه های دیگر کنترل سرمازدگی بهاره درختان پسته را آب پاشی و مرطوب کردن درختان دانست و افزود: این عمل موجب می شود درختان خیس باشند و از یخ زدگی جلوگیری شود ضمن اینکه خاک پای درختان و زمین زراعی باید عاری از علف هرز باشد زیرا حذف گیاهان پوششی موجب افزایش جذب تابشی خاک می شود و انتقال و ذخیره گرما در خاک را بهبود می بخشد.

مهندس رضایی روش استفاده از دود جهت کاهش خسارت سرمازدگی را در باغات پسته موثر خواند و ادامه داد: این روش از جمله عملیات پیش گیرانه جهت جلوگیری از خسارت سرمای بهاره است و استفاده از دود به عنوان یک عامل کم کننده تشعشع  می باشد با اهمیتی که تشعشع در بروز سرما دارد، ایجاد دود در باغ و یا مزرعه برای تقلیل تشعشع می تواند تا حدی موثر باشد.

وی توصیه کرد: کشاورزان به جای استفاده از دود لاستیک که ارتفاع گرما را بالا می برد و سودی برای درخت ندارد،  از دود حاصل از سوختن نخاله ها و ضایعات پسته استفاده کنند؛ روش کار به این صورت است که تعداد ۵۰ عدد کیسه گونی از ضایعات پسته برای هر هکتار آماده و در هر ردیف به فاصله هر ۵۰ متر یک کیسه قرار دهند و در روز قبل از وقوع سرما با توجه به پیش بینی های هواشناسی، در هر کیسه نخاله ۵ لیتر آب و ۵ لیتیر گازوئیل ریخته و شب سرما روشن کنند و به خاطر دود زیاد و زمان ماندگاری بیشتر این دود در منطقه، درختان از سرمازدگی حفظ می شوند.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...