آجیل شب یلدا هر کیلو بین ۲۹۸ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آجیل شب یلدا هر کیلو بین ۲۹۸ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان

رصد میدانی بازار آجیل در آستانه شب یلدا حاکی از این است که قیمت‌ها متغیر بوده و از حداقل ۲۹۸ (آجیل مشکل گشا) تا حداکثر یک میلیون و ۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

فردا پنجشنبه ۳۰ آذر بلندترین شب سال خورشیدی است. ایرانیان در عصر باستان آن را به نام شب چله یا یلدا جشن می‌گرفتند. این آئین تا امروز حفظ شده و خانواده‌ها در چنین شبی گرد هم آمده و با آجیل، هندوانه و انواع شیرینی جشن می‌گیرند.

رصد میدانی بازار آجیل در آستانه شب یلدا حاکی از این است که قیمت‌ها متغیر بوده و از حداقل ۲۹۸ (آجیل مشکل‌گشا) تا حداکثر یک میلیون و ۷۰ هزار تومان (گردو پیکن، پسته مغز شور، مغز بو داده فندق، مغز بادام شور، بادام هندی زعفرانی، توت خشک و کشمش سبز) است.

در بازار خشکبار با انواع آجیل چهار مغز خام، چهار مغز شور، آجیل شیرین، مشکل‌گشا، سالادی و… رو به رو می‌شوید که قیمت‌های متفاوتی دارند. هر کیلو آجیل با محتوای پسته و بادام با پوست، بادام هندی، انجیر خشک و برگه زردآلو و هلو ۵۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. آجیل سالادی مخلوطی از کشمش طلایی، مغز آفتابگردان، کدو و هندوانه خام ۳۲۰ هزار تومان قابل خرید است.

آجیل شب یلدا هر کیلو بین ۲۹۸ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان

این روزها بازار دست‌فروش‌ها هم گرم شده و هر کیلو آجیل ۴ مغز را ۶۵۰ هزار تومان و آجیل با اقلام بیشتر مانند کشمش، نخود، بادام زمینی و… را ۵۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

گفتنی است، رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان تهران قیمت آجیل ممتاز شامل پسته اکبری یا احمد آقایی ممتاز، بادام هندی، مغز گردو، انجیر، مغز فندق، بادام، توت، کشمش، مویز و برگه زردآلو را حداکثر ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرد. این قیمت از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار برای آجیل شور ۳۲۲ و آجیل شیرین ۳۲۱ هزار تومان اعلام شده است. طبق نرخ نامه سازمان، قیمت هر کیلو گرم آجیل مخلوط چهار مغز با ۲۵ درصد پسته احمد آقایی، ۲۵ درصد مغز فندق شور، ۲۵ درصد مغز بادام شور و ۲۵ درصد بادام هندی شور به قیمت ۵۷۴ هزار تومان در میادین و بازارهای میوه و تره بار عرضه می‌شود.

قیمت انواع تخمه

هر کیلو تخمه جاباونی ۳۴۰ تا ۴۲۰، دو آتیشه ۲۵۲، تخمه کدو ۲۱۰ تا ۳۵۰ و آفتابگردان ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است.

پسته احمد آقایی ۷۶۸ تا ۱.۲، بادام زمینی ۳۳۰، بادام درختی ۳۵۰ تا ۷۰۰، بادام هندی ۷۵۰ و فندق حدود ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نرخ انواع شیرینی

در این قسمت از بازار شب یلدا عموماً شیرینی‌های سنتی استان‌های مختلف در بسته بندی‌های گوناگون به فروش می‌رسد که بخشی از آنها بدون مشخص بودن وزن قیمت گذاری و به فروش می‌رسند.

هر بسته هفت لوز یزدی ۱۸۸، شیرینی نخودی ۱۱۵، کشمشی ۷۰ تا ۹۰، نارگیلی و گردویی ۱۰۰ تا ۱۰۹، قطاب یزد ۱۱۵ تا ۱۷۰، قطاب پسته ای ۱۳۵، شیرینی میکس مغز دار قزوین ۲۱۲، نان خرمایی گردویی ۱۱۶، نان چایی کریستال ۱۲۲، باقلوا ۱۱۵، شیرینی کره‌ای مخصوص ۲۱۶، شیرینی آلمانی ۱۸۰ و باسلق هر کیلو ۱۳۴ تا ۱۴۰ هزار تومان است.

آجیل شب یلدا هر کیلو بین ۲۹۸ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان

همچنین هر کیلو شیرینی تر ۱۸۰ تومان بوده و شیرینی زبان ۱۴۰، گل محمدی ۱۲۰ و… هزار تومان به فروش می‌رسد.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیمرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت و...

کشاورزیقیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید

به گزارش خبرنگار مهر، علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، ...

کشاورزیدلارهای موجود در اقتصاد ایران «اتلاف پایه» است

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فرتوک زاده، تحلیلگر تجارت بین‌الملل و مدرس دانشگاه در میزگردی علمی با مطرح کردن این پرسش که د...

کشاورزیخرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میل...