سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با اشاره به نیاز ۱۴۰۰ لیتری سوخت در ماه برای فعالیت صیادان گفت: تا به امروز هیچ سوختی به جامعه صیادی تعلق نگرفته است.
به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، پرویز محبی سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در خصوص آخرین وضعیت تخصیص سوخت به صیادان کشور اظهار کرد: جلسهای روز گذشته با حضور اتحادیههای سراسری صیادان تشکیل شد که در آن موضوعات مختلفی از جمله بحث تخصیص سوخت یارانه به صیادان مطرح شده است.
وی با بیان اینکه تا به امروز هیچ سوختی به جامعه صیادی تخصیص داده نشده است گفت: مطالبهای از جامعه صیادی است که ما بتوانیم سریعتر ابلاغیه را بگیریم و سوخت یارانهای را در اختیار فعالیت صیادی قرار دهیم و این نکته حائز اهمیت است که فعالیت صیادان به ویژه در گروه قایقدار بدون سوخت یارانهای عملا مقدور نیست.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: زمزمههایی میشنویم که قرار است بخشی از نیاز صیادان تخصیص داده شود که این موضوع باعث ایجاد اضطراب در تعاونیها و در بین صیادان شده است.
محبی گفت: در کشورهای خارجی میزان سوخت مورد نیاز صیادان بر اساس فرمول جهانی فائو تعیین میشود که بر اساس قدرت موتور و مدت زمانی که صیادان در دریا حضور دارند و فاکتورهای دیگر برای کلاس ۴۸ اسب روزانه ۴۹ لیتر و برای کلاس ۵۵ اسب ۵۶ لیتر در روز نیاز است که در ماه برای ۲۱ روزتلاش یک شناور حدود ۱۴۰۰ لیتر در نظر گرفته میشود.
وی افزود: در دور قبلی که سوخت سهیمه بندی شد و یارانه به آن تعلق گرفت همین میزان سهمیه یعنی ۱۴۰۰ لیتر به صیادان اختصاص داده میشد که متاسفانه در این دوره سهمیه بندی تا این لحظه هیچ سهمیهای به صیادان تعلق نگرفته است و هیچ ابلاغیهای در این مورد صادر نشده است.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات با بیان اینکه صحبت از کاهش سهمیه واقعی صیادان است گفت:صیاد ما به دریا نمیرود و اگر هم میرود از سوخت آزاد استفاده میکند و در مدت اخیر کمتر از ۲۰ درصد از صیادان آن هم با سوخت آزاد به فعالیت صیادی پرداخته اند.
محبی با اشاره به اینکه جامعه صیادی شامل ۸ هزار فروند قایق صیادی است، گفت: کل افرادی که با قایق مشغول فعالیت هستند حدود ۳۰ هزار نفر است به همین دلیل بحث تخصیص سوخت به جامعه صیادی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه بهتر است در زمینه تخصیص سوخت به جامعه صیادی واقع بینانهتر تصمیم گیری شود اظهار کرد: مسئولینی که در ستاد سوخت کشور مرتبط با این موضوع هستند باید همه جوانب را در نظر بگیرند.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات بیان کرد: در نحوه توزیع سوخت نیز مشکلاتی وجود دارد که باید مصوبهای ابلاغ شود که دسترسی صیادان به سوخت یارانهای را تسهیل کند.
محبی در مورد میزان سوخت پیشنهادی به جامعه صیادی گفت: طبق فرمول فائو هر صیاد ۱۴۰۰ لیتر را حق خودش میداند و خواسته ما نیز همین مقدار است و منطقی پشت این قضیه است که بتوانیم از جامعه صیادی دفاع کنیم.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در ادامه تاکید کرد: این میزان سوخت برای یک ماه استفاده صیادی که تمام یک ماه را بخواهد در دریا به امور صیادی مشغول شود در نظرگرفته شده واگر صیادی به دلیل طوفانی شدن دریا یا تخلفات به دریا نرود از این میزان سوخت کاسته میشود و مدیریت آن به عهده شیلات است.
وی با اشاره به اهمیت صید در کشور گفت: مجموع صید سالانه ما حدود ۷۷۰ هزار تن است که با قایق و لنج انجام میشود و در بخش صادرات در سالی که گذشت حدود ۲۰۰ هزار تن انواع آبزی از کشور صادر شده است .
محبی گفت: بالغ بر ۳۰ هزار صیاد در حال حاضر معطل تخصیص سوخت هستند و این بزرگترین دلیلی است که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم این مورد به گوش مسئولان مرتبط برسد.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در ادامه تاکید کرد: عمده صادرات ماهی ماهی از نوع یال اسبی است که به کشور چین و کره جنوبی صادر میشود و به طور کلی بیشتر مراودات با کشورهای حوزه خلیج فارس صورت میگیرد و ویتنام نیز از کشورهایی است که بیشترین رقم صادرات به آن صورت میگیرد.
محبی بیان کرد: یکی از نگرانیهایی که دربحث افزایش قیمت سوخت وجود دارد افزایش قیمت آبزیان است که در مدت اخیر با پایشی که انجام شد تا حدودی با افزایش قیمت رو به رو بوده است.
وی با بیان اینکه راهکارهایی اندیشیده شده که قیمتها بالا نرود گفت : تلاش کردیم قیمتها را در سقف قبلی خود نگه داریم، اما این مورد مطرح است که با افزایش سه برابری قیمت سوخت حتما تاثیر خود را برقیمت آبزیان خواهد داشت و شواهد نشان میدهد که تا این لحظه میزان صید منفی شده است.
براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، از ۲۴ آبان ۹۸ سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شد و قیمت بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان تعیین شد.
با آغاز سهمیه بندی، میزان سوخت هر وسیله نقلیه از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تعیین شد، اما در این بین به جامعه صیادی هیچ سوختی تعلق نگرفت.
در روزهای اخیر استاندار بوشهر از تعیین سهمیه ۴۰۰ لیتری سوخت قایقهای صیادی در ۴ استان جنوبی کشور یعنی بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خبر داد.
این طور که گفته میشود صیادان برای فعایت روزانه خود با در نظر گرفتن ۲۰ روز کاری حدود ۱۴۰۰ لیتر سوخت نیاز دارند که با درنظر گرفتن تنها ۴۰۰ لیتر سوخت مشکلاتی برای آنها ایجاد می شود و از فعالیت آنها کاسته می شود.
باتوجه به اینکه بالغ بر ۳۰ هزار صیاد در کشور فعال هستند و درحال حاضر با سوخت آزاد مشغول صیادی هستند توجه به موضوع سوخت رسانی به آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با وجود وعده مسئولان هنوز هیچ سهمیه ای به جامعه صیادی کشور تعلق نگرفته است.