کوچ سنتی عشایر مهمان ایلام ممنوع است - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کوچ سنتی عشایر مهمان ایلام ممنوع است

مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: عشایر مهمان ساکن در مناطق گرمسیری استان برای بازگشت به استان های مبدا خود با توجه به شیوع کرونا باید به صورت ماشینی کوچ کنند و اجازه کوچ سنتی ندارند.

علی سلیمی روز یکشنبه اظهار داشت: به همه عشایر مهمان در استان ایلام بنا بر بخشنامه سازمان امور عشایر کشور ابلاغ شده است که کوچ به شیوه سنتی ممنوع بوده و باید آنها به صورت ماشینی کوچ کنند.

وی افزود: به طور معمول عشایر مهمان از استان های کرمانشاه، همدان و لرستان که نیمه دوم سال را در مناطق گرمسیری استان ایلام سپری می کنند هنگام بازگشت به استان های خود در پایان سال، به شیوه سنتی کوچ می کنند و تا رسیدن به استان های مبدا در میان بندها اتراق دارند.

سلیمی یادآور شد: اما امسال باتوجه به شیوع بیماری کرونا و اینکه سابقه درگیری و نزاع بین مالکان عرفی میان بندها و عشایر مهمان وجود دارد بنابراین از عشایر مهمان خواسته شده است که با کوچ ماشینی و بدون توقف در هیچ میان بندی به استان مبدا خود برگردنند.

وی اضافه کرد: برای حفظ جان شهروندان استان ایلام و همچین عشایر مهمان باید کوچ به مناطق ییلاقی با ماشین انجام شود و همچنین طبق بخشنامه سازمان امور عشایر باتوجه به شیوع بیماری کرونا عشایر مهمان تنها تا پایان فرودین ماه اجازه حضور در مناطق گرمسیری استان ایلام را دارند و پس از آن باید به استان های خود کوچ کنند.

وی تاکید کرد: با هرگونه اهمال کاری و تخطی از این دستورالعمل از سوی عشایر مهمان که اقدام به کوچ سنتی و اتراق در میان بندها کنند برخورد جدی می شود و عشایر مهمان ملزم به تمکین از این قانون هستند.

همه ساله از آذرماه تا اواخر اسفندماه یا اوایل فروردین ماه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از عشایر استان های کرمانشاه، لرستان و همدان با ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین به مناطق گرمسیری استان ایلام کوچ می کنند.

تمام خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی، اطلاع رسانی و مایه کوبی این عشایر از سوی استان های مبدا صورت می گیرد و در صورت اضطرار یا موارد خاص استان ایلام به این عشایر خدمات رسانی می کند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...