عشایر و نقش بزرگ آنان در چرخه تولید گوشت - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عشایر و نقش بزرگ آنان در چرخه تولید گوشت

جامعه عشایر یک قشر مولدی است که با کمترین امکانات زندگی و با کمترین خدمات دولتی، بیشترین منافع را برای کشوردارد.

تنوع شرایط آب و هوایی، زیست محیطی و مراتع در استان فارس، موجب سازگاری و شکل گیری بزرگترین جامعه عشایری کشور در این استان شده و بزرگترین قطب عشایر کشور محسوب می شود.

استان پهناور فارس سکونتگاه  ایلات بزرگ قشقایی، عرب و خمسه و لر و طوایف مستقل می باشد که براساس سرشماری سال۱۳۸۷ ایل قشقایی با ۱۳۶۲۰ خانوار کوچنده در قالب جمعیتی بالغ بر ۷۳۴۹۳ بیشترین جمعیت عشایر فارس را تشکیل می دهند و در واقع می توان گفت ۴۹٫۸ درصد عشایر فارس از ایل قشقایی می باشد که یکی از ایلات بزرگ کشور به حساب می آید.

ایل خمسه ۲۵٫۴ ، ایل لر ۱۵ درصد و طوایف مستقل ۹٫۸ درصد مابقی حمعیت عشایری استان فارس می باشند و بطورکلی  ایلات فارس مشتمل بر ۲۷۲۷۹ خانوار و جمعیت آن ها ۱۴۷۷۹۰ نفر می باشد.

این جامعه ۳٫۵ درصد از جمعیت استان فارس و ۱۲٫۵ درصد از عشایر کل کشور را بخود اختصاص داده است.

از ۸٫۵ میلیون هکتار عرصه های قابل تعلیف فارس حدود ۵٫۷ میلیون هکتار آن ( حدود ۶۷درصد ) در قلمرو زیست عشایر قرار دارد.

کوچ و زندگی کوچ نشینی قدمتی به در ازای تاریخ دارد و هنوز پس از قرن ها این نوع زندگی در بخش هایی از جغرافیای کشور جریان داشته که دام بنیان معیشت و اقتصاد عشایر می باشد و درآمد اصلی  این قشر از جامعه، از پرورش سنتی  دام  حاصل می شود.

در آمارهای ارائه شده عشایر فارس بیش از ۳ میلیون راس دام سبک پرورش و نگهداری می کنند. در طول سال دام های عشایر در دل کوهستان ها و طبیعت،  از اب و علف  طبیعی تغذیه و چرا می کنند به همین خاطر گوشت دام عشایر ارگانیک و لذیذ  می باشد و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

در فصل بهار عشایر دام های داشتی برای زاد و ولد نگه می دارند و مابقی را فروخته و این چرخه تولید هر ساله برای عشایر دامدار تکرار می شود .

بدین ترتیب سالانه بالغ بر ۲۰ هزارتن گوشت قرمز معادل ۳۰ درصد گوشت تولیدی استان  توسط عشایر تولید می گردد.

به گفته دکتر حیاتی، معاون توسعه و امور زیربنایی اداره کل امور عشایر فارس در سال ۹۸ مبلغ ۵۵ میلیارد تومان تسهیلات بصورت وام  به منظور تولید زنجیره ای گوشت قرمز به عشایر پرداخت شده و همچنان این پرداخت وام ادامه دارد که با این حمایت پیش بینی می شود تولید گوشت قرمز  توسط عشایر فارس حدود ۲۵۰۰ تن افزایش داشته باشد.

وی افزود: بخاطر  استقبال خوب از این طرح از سوی عشایر در سال اینده هم پیگیر خواهیم بود تا این تسهیلات با مبالغ بالاتری برای عشایر استان اختصاص یابد.

دکتر حیاتی در ادامه افزود: این تسهیلات به ایجاد اشتغال و کمک به تولید و اشتغال بیشتر کمک می کند.

عشایر فارس علاوه بر تولید گوشت قرمز، سالانه ۵۷ هزار متر مربع انواع دست بافته های نفیس ( معادل ۴۴ درصد کل صنایع دستی استان فارس) و سایر فراورده های دامی را تولید و به بازار مصرف عرضه می نمایند.

همچنین به گفته مهندس قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز یکی از کارهای ماندگار و موثر در جامعه عشایری است که سالانه بصورت میانگین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار راس دام عشایر در زنجیره تولید قرار می گیرد که ضمن افزایش تولید, بهروری استفاده از مراتع نیز صورت می گیرد.

بطور کلی همه اعضای یک خانوار عشایری هر روز از طلوع افتاب تا غروب آن از پیر و جوان ، زن  و‌مرد در ان به امور تولیدی مشغول می باشند.

جامعه عشایر یک قشر مولدی است که با کمترین امکانات زندگی و با کمترین خدمات دولتی، بیشترین منافع را برای کشوردارد.

این قشر بیشترین مایحتاج، از نظر غذایی را خودشان تولید و مصرف می کنند، در واقع هر خانه عشایری یک گارگاه تولیدی محسوب می شود و اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی آن در زندگی عشایر دیده می شود.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...