۲۵۰ هزار دُز واکسن علیه بیماری تب برفکی برای سمنان تامین می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۲۵۰ هزار دُز واکسن علیه بیماری تب برفکی برای سمنان تامین می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: تامین ۲۵۰ هزار دز واکسن علیه بیماری تب برفکی در استان پیش‌بینی بینی شده است.

به گزارش اکودام حمیدرضا حسینی روز یکشنبه اظهار داشت: ویروس تب برفکی یک ویروس سرمادوست است که با آغاز فصل سرما شیوع این بیماری نیز افزایش می‌یابد و اداره کل دامپزشکی استان سمنان به منظور پیشگیری، تامین ۲۵۰ هزار واکسن را برنامه‌ریزی کرده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۵۰ هزار دز واکسن تب برفکی در استان سمنان موجود است و ۱۰۰ هزار دز نیز این هفته وارد استان می‌شود و ۱۰۰ هزار دز دیگر در حال ارسال است.

وی بیان کرد: واکسیناسیون دام سنگین علیه بیماری تب برفکی یک طرح ملی است و امسال در استان سمنان با پوشش ۹۸ درصدی انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد: بیش از ۴۶ هزار راس از ۴۸ هزار راس دام سنگین استان امسال علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

حسینی یادآور شد: واکسیناسیون ۴۲۰ هزار راس دام سبک علیه بیماری تب برفکی با اولویت دام‌های عشایری که دارای خطرپذیری بالاتری است هدفگذاری شده است.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون دام سبک عشایری استان سمنان علیه بیماری تب برفکی آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ماه زمان شروع کوچ ادامه دارد.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان سمنان، طرح ملی واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی رایگان است و اعتبار آن از منابع ملی و استانی تامین می‌شود.

سمنان از استان‌های پاک کشور از لحاظ شیوع تب برفکی
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: در زمان حاضر کانون بیماری تب برفکی در استان وجود ندارد و سمنان جزو استان‌های پاک از لحاظ شیوع این بیماری محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: به دلیل سردی هوا ممکن است بیماری تب برفکی به صورت موردی در استان گزارش شود، ولی با تمهیدات کارشناسان اداره کل دامپزشکی به سرعت بیماری ریشه‌کن و از شیوع و همه‌گیری جلوگیری می‌شود.
حسینی تصریح کرد: نکات بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی در دام به صورت مداوم آموزش‌های لازم به دامداران ارایه می‌شود.

آخرین گزارش تب برفکی در آرادان
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: آخرین مورد شیوع تب برفکی در استان مربوط به حدود سه هفته قبل در یکی از روستاهای آرادان است.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۱۷ دامداری موجود در روستای آرادان ۴۲ دامداری درگیر بیماری تب برفکی شده‌بودند که با همکاری دامداران و کارشناسان دامپزشکی بیماری در این منطقه ریشه‌کن شد.

وی ابراز داشت: در حدود ۳۵ درصد دام یکی از روستاهای آرادان درگیر تب برفکی شده‌ بود.
تب برفکی یک بیماری ویروسی واگیر در دام است که شیوع این بیماری در دام به شدت اقتصاد دامداران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، شیردهی و وزن گیری دام و تولیدمثل سه شاخصه مهم و موثر بر اقتصاد دامدار است که شیوع بیماری تب برفکی موجب افت شیر در گاو شیری، سقط جنین و افت وزن در دام می‌شود و در واقع اقتصاد دامداران را فلج می‌کند.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...