سرایت تب کرونایی، محصولات پروتئینی بخوریم یا نخوریم - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سرایت تب کرونایی، محصولات پروتئینی بخوریم یا نخوریم

تب شایعات کرونا این روزها چیزی را در امان نگذاشته و اکنون در مازندران و شاید هم دیگر مناطق کشور نوبت به مواد غذایی گرم وخام همچون محصولات گوشتی رسیده است.

بازار شایعات، اخبار ، تحلیل‌ها ، پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های پزشکی اکنون بیش از هر زمان دیگر به واسطه شیوع ویروس کرونا داغ شده و در برخی مواقع گوی سبقت را از خود ویروس ربوده است. 

به گزارش اکودام یکی از این شایعات انتقال ویروس کرونا از طریق محصولات غذایی از جمله گوشت خام است که البته در این بازارگرمی بساط شایعات تقسیم بندی برای گوشت گوساله ، گوسفند ، مرغ و ماهی قائل نشده است .

البته این مسئله ابتدا از فضای مجازی آغاز شده است و اکنون نیز به دنیای واقعی راه یافته و برخی نیز گمانه زنی انتقال ویروس کرونا از راه گوشت را پذیرفته از خرید آن امتناع می کنند.

اما آیا انتقال ویروس کرونا از طریق محصولات گوشتی  صحت دارد و در صورت صحت این شیوه چه اقداماتی باید برای پیشگیری از آن کرد؟

در این باره گفت و گویی کردیم با یکی از متخصصین بیماری های عفونی استان مازندران تا واقعیت این مسئله مشخص شود.

هنوز انتقال کرونا از مواد غذایی گرم تایید نشده است

متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون از سوی سازمان بهداشت جهانی گزارشی مبنی بر انتقال بیماری از محصولات غذایی گرم همچون گوشت مشاهده نشده است.

دکتر مصطفی جوانیان با اشاره به اینکه یکی از علت های اصلی انتقال به انسان ویرس کرونا مصرف خوراک گوشت حیوانات وحشی در چین بوده است ، افزود: اما اینکه این ویروس از راه مواد غذایی گرم مانند گوشت خام صنعتی قابل انتقال است هنوز مشخص نیست.

وی گفت: اما چون فرآیند کشتار ، شیوه نگهداری و اینکه چه افرادی در تهیه و انتقال گوشت خام دخالت داشتند برای مردم قابل رویت نیست، باید به عنوان یکی از احتمالات انتقال بیماری کرونا یا هر بیماری دیگر به آن توجه شود.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی اظهار داشت: با توجه به اینکه ویروس کرونا از طریق هر شی و جسمی قابلیت انتقال و سرایت به انسان دارد، عدم توجه به نکات بهداشتی در خرید محصولات غذایی خام مانند گوشت و میوه می تواند خطرناک باشد.

شست و شو راهی ساده اما موثر

دکتر جوانیان شست و شو را بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از کرونا عنوان کرد و گفت: بهتر است در شرایط فعالی هر محصولی که از بازار تهیه می شود به خوبی با آب ، مواد شوینده محصولات غذایی و یا با نمک و سرکه شسته و ضد عفونی شود.

وی در مورد محصولات غذایی پروتئینی مانند گوشت خام افزود: بهتر است که محصولات گوشتی به خوبی و بادمای بالا پخته شوند تا هرگونه ویروسی در آنها از بین برود.

این متخصص بیماری های عفونی افزود: البته مردم صرفا برای مقابله با ویروس کرونا نباید محصولات غذایی را بشویند ، زیرا ممکن است این محصولات در معرض ویروس ها و بیماری های غیر کرونایی نیز قرار گرفته باشند.

به گفته دکتر جوایان شست و شوی مواد غذایی به خصوص گرم و بدون بسته بندی باید به یک فرهنگ بهداشتی و سلامت تبدیل شود و  در شرایط عادی نیز انجام گیرد.

وی گفت: ممکن است گوشت هایی که خریداری می شود در معرض بسیاری از بیماری ها مانند تب مالت باشند که ممکن است بسیار خطرناک تر از ویروس کرونا ظاهر شود.

نخوردن گوشت در شرایط فعلی اشتباه است

این پزشک متخصص امتناع از گوشت را در شرایط فعلی بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: یکی از راههای مقابله با ویروس کرونا افزایش سیستم ایمنی بدن است که مصرف پروتئین بیشترین عامل موثر در افزایش ایمنی بدن است .

به گفته او محصولات گوشتی بیشترین میزان پروتئین را به بدن منتقل می کنند که ماده اصلی تولید گلبول‌های سفید و افزایش سیستم دفاعی بدن است.

دکتر جهانیان نخوردن گوشت یا دیگر مواد غذایی را بدترین راه حل عنوان کرد و گفت: بهداشتی بودن هیچ مغایرتی با استفاده از محصولات غذایی ندارد.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...