ذرت و جو ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب فروخته می‌شود - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

ذرت و جو ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب فروخته می‌شود

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران از افزایش قیمت دو نهاده مهم دامی ذرت و جو به ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب خبر داد.

به گزارش اکودام احمد مقدسی با تاکید بر اینکه در حال حاضر دامدارن با مشکلات زیادی در تولید روبه رو هستند، اظهار کرد: در کنار مشکلات پیش آمده در بازار مصرف در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، دامداران با مشکلات جدی در تامین و قیمت برخی نهاده‌های مهم دامی روبه رو شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو نهاده ذرت و جو که نقش بسیاری مهمی در خوراک دامی دارند روند افزایش قیمت در پیش گرفته و در برخی مناطق دامداران آن را به سختی تامین می‌کنند.

مقدسی با تاکید براینکه وزارت صمت برای این دو نهاده قیمت مصوب تعیین کرده است، افزود: به رغم تعیین قیمت مصوب برای ذرت و جو در حال حاضر این دو نهاده ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب در بازار فروخته می‌شود.

وی قیمت مصوب هر کیلوگرم جو و ذرت را یک هزار و ۳۵۰ تومان عنوان کرد که اکنون در بازار به ترتیب ۲ هزار و ۲ هزار و ۱۰۰ تمان عرضه می‌شوند.

مقدسی دلایل افزایش قیمت نهاده ذرت به بیش ازر نرخ مصوب را عدم تخصیص ارز و نهاده جو را ورود آن به سامانه بازارگاه عنوان کرد.

وی گفت: عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی موجب شده تا برخی کالاهای وارداتی از جمله ذرت در بنادر رسوب کرده و بازار این کالاها تحت تاثیر آن افزایش قیمت داشته باشد.
مقدسی میزان ذرتی که به دلیل عدم تأمین ارز در بنادر رسوب کرده را بیش از ۲ میلیون تن عنوان کرد.

وی در توضیح چگونگی افزایش قیمت جو پس از ورود به بازارگاه، اظهار کرد: براساس مصوبه وزارت جهادکشاورزی عرضه نهاده جو باید در سامانه بازارگاه انجام شود، همچنین اعتبار فروش نهاده جو توسط شرکت‌های تامین جو تا پایان اسفند مشروط به پیش فروش است.

مقدسی ادامه داد: در پانزدهمین جلسه کارگروه مدیریت سامانه بازارگاه مقرر شد تا عرضه جو از ابتدای اسفندماه در سامانه بازارگاه انجام شود و فروش ذرت نیز به ابتدای سال آینده موکول شود.

به گفته وی؛ شرکت‌های تامین کننده جو با توجه به واردات این محصول فقط به شرط اینکه جو را پیش فروش کرده باشند می‌توانند معاملات خود را انجام دهند در غیر این صورت مبادلات آنها ابطال می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران اضافه کرد: یکی دیگر از شروط انجام معاملات شرکت‌های تامین کننده جو تا روز ۲۹ اسفند سال جاری این است که بتوانند محصول را به خریدار تحویل دهند در غیر این صورت امکان اجرای معامله بعد از این تاریخ مقدور نیست.

مقدسی یادآور شد: پیش‌تر سویا وارد بازارگاه شده بود و نتایج آن نیز مثبت بود، اما ورود جو به این سامانه نیاز به زمان بیشتری داشت، با توجه به شرایط کشور و مقطع زمانی نزدیکی به ایام نوروز تاثیر آن بر بازار جو منفی بوده است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...