پایش مزارع گندم و جو کرمانشاه برای شناسایی بیماری زنگ زرد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

پایش مزارع گندم و جو کرمانشاه برای شناسایی بیماری زنگ زرد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در حال پایش مزارع گندم و جو استان برای شناسایی بیماری "زنگ زرد" هستیم.

فرهاد شریفی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تا روز گذشته(۱۰ اسفند) موردی از بیماری زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان مشاهده نشده، اظهار کرد: احتمال دیده شدن این آفت در مزارع گندم و جو استان کرمانشاه وجود دارد.

شریفی گفت: به محض رویت آفت باید نسبت به کانون کوبی اقدام شود، وگرنه با فراگیر شدن بیماری امکان کنترل آن از دست می‌رود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اضافه کرد: زنگ زرد گندم یک بیماری قارچی است که علائم آن به صورت نوارهای زرد رنگی روی برگ گندم و جو دیده می‌شود که اگر به موقع با این آفت مبارزه نشود، درگیر شدن کل مزارع گندم و جو به این آفت دور از انتظار نیست.

شریفی ادامه داد: اگر زنگ زرد به جان مزارع گندم و جو بیافتد، به سرعت در همه مزارع اپیدمی خواهد شد و خسارت بین ۸۰ تا ۹۰ درصدی را در مزارع گندم و جو در پی خواهد داشت.

شریفی گفت: زنگ زرد باعث پوک شدن گندم و جو خواهد شد و عملکرد مزارع را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس اشاره ای هم به مبارزه با علفهای هرز در مزارع مناطق گرمسیری استان داشت و گفت: تاکنون کار مبارزه با علف‌های هرز در سطح نزدیک به ۳۰ هزار هکتار از اراضی گندم و جو استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه با مساعد شدن شرایط جوی احتمال شیوع علف‌های هرز در مزارع وجود دارد، گفت: امسال برای مبارزه با علف‌های هرز در سطح بیش از ۴۸۰ هکتار از مزارع گندم و جو استان برنامه‌ریزی شده است.

شریفی در خصوص وضعیت مزارع گندم و جو استان از حیث شیوع آفت سن هم گفت: به دلیل سرد بودن هوا هنوز آفت سن در مزارع گندم و جو استان ریزش نکرده است.

وی در ادامه با اشاره به تدارک سم و علف‌کش کافی در استان برای مقابله با آفات و بیماریهای مزارع گندم و جو، گفت: خوشبختانه بیش از نیاز استان سم و علف کش تهیه شده و از این حیث هیچ کمبودی نداریم، تنها توصیه به خرید سم و علف کش از واحدهای مجاز را به کشاورزان داریم.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...