عرضه گوشت‌های ارزان قیمت در قصابی‌های فاقد مجوز - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عرضه گوشت‌های ارزان قیمت در قصابی‌های فاقد مجوز

ایسنا/خراسان رضوی پرونده فروش گوشت‎های ارزان قیمت در قصابی‎های فاقد مجوز در روستاهای اطراف کاشمر همچنان بر روی میز شورای سلامت و امنیت غذایی مانده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: براساس آمار ۵۵ قصابی در روستاها زیر نظر مراکز بهداشتی درمانی هستند، همچنین بیشتر قصابی‎های روستایی زیر نظر مرکز بهداشتی درمانی روستای کسرینه و فروتقه هستند.

مجتبی قائمی بیان کرد: در روستای کسرینه ۱۳ قصابی و فروتقه ۲۶ قصابی در سامانه ثبت شده و نظارت می‎شوند، از ۲۶ واحد قصابی در روستای فروتقه ۱۳ قصابی در خود فروتقه و ۱۳ قصابی دیگر مربوط به روستای فدافن است. مسئولیت نظارت بر این قصابی‎ها با دامپزشکی است، مسئولان این قصابی‎ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به گرفتن مجوزهای لازم اقدام کنند.

همچنین رئیس دامپزشکی کاشمر گفت: بر اساس آخرن آمار در روستاهای کسرینه، مغان، فروتقه، فدافن، تربقان و زنده جان روزانه ۴۴ لاشه در روز کشتار می‌شوند.

محمد عارفی بیان کرد: بیشترین کشتار مربوط به روستای فروتقه با ۱۷ لاشه در روز است که در ۵ واحد قصابی فعال انجام می‎گردد، همچنین در روستای فدافن ۹ واحد قصابی فعال هستند که به طور متوسط ۹ لاشه در روز کشتار دارند.

وی از فعال بودن ۴ قصابی در روستای کسرینه و یک قصابی در روستای مغان خبر داد و افزود: اگر چه ۴ سال قبل میزان کشتار دام در شهر ریوش ۱۵ تا ۲۰ لاشه بود ولی اکنون به دلیل مسائل اقتصادی و اینکه مردم منطقه مصرف گوشت گاوی خود را از کاشمر تامین می‌‏کنند اکنون ۶ لاشه در روز بیشتر کشتار نمی‎شوند.

عارفی اظهار کرد: قصابی‎ها براساس پروانه باید موظف شوند کشتار روزانه خود را در کشتارگاه کاشمر انجام دهند؛ در غیر این صورت باید تعطیل شوند.

ضرورت جلوگیری از فعالیت قصابی‎های غیر بهداشتی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر همچنین افزود: چون در روستاها کشتار دام در محل قصابی انجام می‎شود به همین دلیل موجب کاهش قیمت گوشت شده است، اگر قرار باشد دام برای کشتار به کشتارگاه کاشمر و سپس به پیش سرد برود و مهر دامپزشکی زده شود قطعأ موجب افزایش قیمت گوشت خواهد شد.

محمدرضا پورکاویان عنوان کرد: کشتار به این صورت در روستاها کاملا غیر بهداشتی است و مورد تائید نیست، گاه قصاب‌ها کارت و پروانه بهداشت نیز ندارند اما به دلیل پایین‎تر بودن قیمت نسبت به داخل شهر باید شرایط ادامه فعالیتشان بدون اینکه موجب افزایش قیمت گوشت شود، فراهم گردد.

وی بیان کرد: باید تمامی قصابی‎های فعال در روستاها شناسایی و آمار دقیقی داشته باشیم، اکنون بسیاری از قصابی‎های روستایی ناشناخته هستند، همچنین بیشتر قصابی‎های بخش کوهسرخ نیز در اتاق اصناف فاقد شناسامه هستند که می‎طلبد ابتدا قصابی‎های این بخش شناسایی شوند و سپس پروانه فعالیت برای آن‌ها صادر گردد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر تصریح کرد: اگر چه برخی مواقع مرکز بهداشت به دلیل اینکه قصابی‎ها شرایط اخذ پروانه را ندارد از صدور مجوزهای لازم برای آنان ممانعت می‎کند اما باز هم مشاهد می‌شود تا زمانی که پروانه در حال صدور است، قصابی همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: باید تصمیم‌گیری شود که اگر قصابی‎ها در روستاها غیر بهداشتی هستند، از فعالیت آنان جلوگیری به عمل آید.

در همین خصوص بخشدار مرکزی کاشمر نیز گفت: چند سال است مشکل قصابی‎های غیر مجاز که در محل کشتار می‎کنند، وجود دارد. هر روز صبح که دهیار روستا از خواب بیدار می‌شود در فروتقه و فدافن، یک واحد قصابی جدید در روستا شروع به کار می‌کند.

سعید چیتی مطرح کرد: باید در این خصوص تصمیم قاطع گرفته شود، بسیاری از قصابی‎ها در روستاها پروانه کسب ندارند، گزارش کشتار بسیار بیشتر از آنچه که گفته می‌شود، اعلام می‎گردد.

وی گفت: ضرورت دارد در راستای ساماندهی و نظارت بر فعالیت واحدهای قصابی به ویژه در سطح روستاها اقدامات اساسی و جدی از سوی دستگاه‌های متولی و ناظر انجام شود، در حال حاضر مهم‌ترین علت مراجعه مردم به روستاها برای تأمین گوشت قرمز، پایین بودن قیمت حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلو است.

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...