تولید سالانه ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی، دستاورد عظیم انقلاب اسلامی؛ - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تولید سالانه ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی، دستاورد عظیم انقلاب اسلامی؛

به برکت انقلاب اسلامی، سالانه بیش از 3 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان مرکزی تولید می شود.

با گذشت چهل و یک سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی در حوزه جهاد کشاورزی در کشور حاصل شده و استان مرکزی هم در این راستا توانسته با تولید بیش از سه میلیون تن محصولات کشاورزی در سال، نقش موثری در موضوع امنیت غذایی در کشور ایفا کند.
توسعه زیر ساخت های کشاورزی به گونه ای در استان مرکزی رشد کرده که اکنون ظرفیت صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری در سال هم فراهم شده که البته برای توسعه روزافزون در این حوزه به تلاش مضاعف مسئولان، کشاورزان و تولید کنندگان نیاز است.

جهاد خودکفایی…
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: ضریب امنیت غذایی اکنون به حدی رسیده است که تقریبا در همه محصولات کشاورزی خود اتکا هستیم و عمده محصولات مورد نیاز مردم در داخل کشور تولید می شود.
حفظ منابع تولید در ۴ دهه اخیر برای تامین امنیت غذایی کشور…
به گفته آنجفی میزان تولید محصولات کشاورزی و همه زیر بخش های آن در استان مرکزی از حدود ۸۰۰ هزار تن د    درقبل از انقلاب تولید سالانه 3 میلیون تن محصولات کشاورزی، دستاورد عظیم انقلاب اسلامی؛اسلامی اکنون به سالانه به بیش از ۳ میلیون   تن رسیده است.
اکنون تنها در استان مرکزی بیشتر محصولات تولید شده مازاد بر   نیاز مردم استان است که بخشی از آن به کشورهای خارجی   صادر و بخشی هم به استان های کشور ارسال می شود.

رتبه سوم استان مرکزی در تولید گوشت قرمز…
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: میزان تولید گوشت قرمز در استان سالانه ۵۵ هزار تن است که رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص داده است.تولید سالانه 3 میلیون تن محصولات کشاورزی، دستاورد عظیم انقلاب اسلامی؛
اکنون در استان مرکزی ۶۵ هزار تن در سال گوشت مرغ تولید می شود.
آقای آذر تولید ۳۸ هزار تن تخم مرغ و ۳۴۰ هزار تن شیر خام در سال را از دیگر تولیدات فعالان بخش کشاورزی در استان مرکزی عنوان کرد.

ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومانی تولیدات گیاهی…
شرایط خاص اقلیمی استان مرکزی سبب تولید ۵۰ نوع محصول در بخش تولیدات گیاهی شده است.
تولید سالانه 3 میلیون تن محصولات کشاورزی، دستاورد عظیم انقلاب اسلامی؛بیش از ۲ میلیون تن تولیدات گیاهی در سطح ۳۹۰ هزار هکتار که ارزشی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان را برای فعالان این عرصه رقم زده است.
زاهدی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی با مطلوب ارزیابی کردن روند تولید محصولات کشاورزی می گوید: استان مرکزی در تولید انار و گل و گیاهان زینتی رتبه دوم کشور را کسب کرده و در تولید پسته و گل محمدی هم به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم قرار دارد.

صنایع تبدیلی کامل کننده زجیره تولید…
اما زنجیره تولیدات، بدون حلقه صنایع تبدیلی کامل نخواهد شد.
صفری مدیر صنابع غذایی جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: تولید سالانه 3 میلیون تن محصولات کشاورزی، دستاورد عظیم انقلاب اسلامی؛در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۳ فقره پروانه بهره برداری در زمینه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی با سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیارد تومان و اشتغال ۲۷۰ نفر و جذب مواد خام کشاورزی به میزان ۲۳۰ هزار تن توسط مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی صادر شده است.

 

حمایت از صنایع تبدیلی دستاورد عظیم انقلاب اسلامی…
حمایت از کشاورزان و سرمایه گذاران این بخش هم از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در بخش کشاورزی است.
تولید سالانه 3 میلیون تن محصولات کشاورزی، دستاورد عظیم انقلاب اسلامی؛کتانفروش معاون برنامه ریزی امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: از آغاز سال تاکنون بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی پرداخت شده که ۲۰۷ میلیارد تومان آن از اعتبارات توسعه اشتغال روستایی با نرخ سود ۶ تا ۷ درصد که در قالب هزار و ۶۱۵ طرح، ۳۸ میلیارد تومان در قالب ۳۸ طرح برای اجرای طرح های رونق تولید بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شده است.

 

صدها پژوهش کشاورزی دستاورد انقلاب اسلامی در استان مرکزی…

۸۲۵ پژوهش کشاورزی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان مرکزی است.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی این تعداد پژوهش را در کارنامه ۴۱ ساله این مرکز یکی از با ارزش ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی می داند.تولید سالانه 3 میلیون تن محصولات کشاورزی، دستاورد عظیم انقلاب اسلامی؛
گودرزی می گوید: معرفی ۱۲ رقم لوبیا از جمله یاقوت، صالح، غفار، کوشا، درسا، صدری، پاک، شکوفا، درخشان، اختر، افق و دادفر، شناسایی چندین لاین مقاوم به آفت کنه ۲ نقطه ای لوبیا برای نخستین بار در جهان، شناسایی ژنو تیپ های متحمل به خشکی در لوبیا و تهیه نقشه پوشش گیاهی و تعیین ۴۸ تیپ گیاهی از جمله دستاوردهای پژوهش کشاورزی در استان مرکزی است.
حرف آخر…
رشد اقتصادی در این حوزه برخلاف تحریم ها از تلاش بی وقفه کشاورزان و مسئولان مربوط حکایت دارد.
استان مرکزی در بخش کشاورزی علاوه بر تامین نیاز استان و کشور می تواند تا سالانه ۲۰۰ میلیون دلار هم در حوزه صادرات ارز آوری داشته باشد که این ظرفیت بالا بدون شک در توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی سهم عمده ای دارد.
نویسنده: سید احمد طباطبایی

سرخط اخبار دام، طیور و آبزیان

دام، طیور و آبزیانجوجه‌ریزی به ۱۵۰ میلیون قطعه افزایش می‌یابد

 محمدابراهیم حسن‌نژاد، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تداوم تولید گوشت قرمز در داخل کشور اظهار کرد: تلاش ما بر ای...

دام، طیور و آبزیانخلف وعده وزارت اقتصاد وسازمان امور مالیاتی در معافیت مالیاتی کنسرو

مسعود بختیاری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنسرو ایران در نشست خبری همایش ماهیگیری مسئولانه و زنجیره ارزش تون‌ماهیان گفت: کن...

دام، طیور و آبزیانماهیگیری مسئولانه در راستای احیای ذخائر آبزیان است

همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان پس از ۱۷ سال وقف، دوم بهمن ۱۴۰۲ در هتل المپیک برگزار می‌شود...

دام، طیور و آبزیانایران در صید تون‌ماهیان رتبه سوم و پنجم جهانی را دارد

دوم بهمن ۱۴۰۲ همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون‌ماهیان برگزار می‌شود. عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود...