۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قلعه‌گنج یکپارچه‌ سازی شد - اکودام | اقتصاد صنعت غذا | EcoDam
امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی قلعه‌گنج یکپارچه‌ سازی شد

طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی یکهزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مناطق محروم قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان به بهره‌برداری رسید.

فاز نخست طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی روستاهای سوردَر و مندوستی بخش چاه‌دادخدای قلعه‌گنج همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور علی‌مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به بهره‌برداری رسید.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی عصر یکشنبه در این آیین گفت: هیچ دولتی به اندازه دولت تدبیر و امید در حوزه آب و خاک کشور سرمایه‌گذاری نکرده است.

علی‌مراد اکبری افزود: ابتدای انقلاب تنها ۳۸ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در کشور داشتیم اما الان بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است که از این میزان بیشاز یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

وی ادامه داد: با وجود مشکلات اقتصادی که داشتیم و با همه فشارهایی که از خارج کشور به اقتصاد ایران وارد شده، در بخش آب و خاک توانایی تزریق منابع مالی لازم را به استان‌ها داشتیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از مناطقی که از این منابع به نحو احسن استفاده کرده، منطقه جنوب کرمان است و مدیران کشاورزی این خطه به خوبی از طرح‌های آب و خاک و طرح‌های آبیاری نوین استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۳۳ درصد اراضی آبی منطقه جنوب کرمان به آبیاری نوین مجهز شده در حالی‌ که متوسط کشوری این حوزه حدود ۲۳ درصد است.

اکبری اظهار داشت: در جنوب کرمان حدود هفت هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده و این اتفاق نشان می‌دهد که در بخش آب و خاک این دیار، کار بزرگی انجام شده و با افزایش راندمان آب مواجه بوده‌ایم.

به گفته غلامعباس سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی قلعه‌گنج، طرح احرار، دهه ۷۰ با هدف اسکان عشایر و واگذاری آب و زمین کشاورزی به افرادی بود که زیر دامنه‌های کوه‌های مارز ساکن بودند و زمینی برای کشاورزی نداشتند و از نظر مالی هم ناتوان بودند، در این طرح حتی به افرادی هم که مسائل امنیتی داشتند زمین و تعداد ۱۷ حلقه چاه کشاورزی واگذار شد.

یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به معنای هماهنگ کردن تمامی فعالیت‌های کشاورزی اعم از تسطیح و آماده‌سازی زمین، آبیاری، تهیه بذر، کود، سم، ماشین‌آلات کشاورزی، نگهداری و مدیریت و بازاریابی محصولات تولیدی است.

همچنین با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی یک واحد ۲۵ راسی پرورش بز مورسیا با اعتبار ۱۳۰ میلیون تومان در روستای چاه‌زنگی به بهره‌برداری رسید.
مرکز شهرستان قلعه گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است.

سرخط اخبار کشاورزی

کشاورزیتمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید راد ظهر امروز پنجشنبه به استان خوزستان سفر و از مراکز خرید محصولات گندم در استان بازدید ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیمافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت پشتیبانی امور دام کشور، حسین شیرزاد اظهار کرد: رکورد خرید ۱۰۰۰ تن مرغ از مرغداران ک...

کشاورزیلزوم اعتبار ۱۰۰ همتی برای تکمیل پروژه‌ های آب و خاک

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی شهرکی در خصوص استفاده از کمک‌های بخش خصوصی در اجرای پروژه...